Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Höstresa till Ringen 13-21 september
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
16145 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ett tips till er som var på Ringen 14-15 sept.
om ni vill köpa bilder, så kan ni vända er till Jochen på Frozenspeed Motorsport Photography och fråga om han har bilder på er bil:
http://www.frozenspeed.com

Tyvärr var han inte på plats helgen efter(19-21 sept), eftersom han då var upptagen på annat håll.

Jag har beställt 11 bilder från Jochen och lägger ut följande bild som smakprov med Jochens tillåtelse:

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Peeter skrev:
*bild som smakprov *

Härlig attack, Peeter!
Hur kändes bilen?

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
Peeter skrev:
*bild som smakprov *

Härlig attack, Peeter!
Hur kändes bilen?

Bilen känns bra, men kanske aningen "nervös" på Ringen.
Jag är ju eg rätt dålig på att ställa in bilar för optimal prestanda. thumbs down
På Lådbilen bytte jag ju t ex bara till hårdare fjädrar bak, när det var ganska uppenbart att bakfjädrarna var för mjuka, när bakhjulen åt sig igenom bakskärmarna.

964:ans bakhjul tog i hjulhus, bärarmar och oljerör den första dagen på ringen.
Så jag fick jaga rätt på spacers till bakhjulen(15 mm), sedan var det problemet löst.

En erfarenhet som jag lärde mig, var att Michelin Cup-däcken saknar grepp när de är kalla.
Jag hade några "scarry moments" i Flugplatz, Schwedenkreutz och Pflanzgarten 1 där bilen plötsligt släppte i bakvagnen. När jag kom tillbaks från Spa till Ringen, så ändrade vi både den främre och bakre krängningshämmaren till ett snäpp mjukare.
Men då blev bilen konstigt nog väldigt "studsig" och det kändes som att den ville gunga fram och tillbaka istället för som jag hade förväntat mig att den skulle kränga mer.
Tyvärr har jag inga tider från de två sista dagarnas körning, så jag har inte riktigt kunnat jmf om justeringen gav någon effekt på varvtiderna.
Se följande länk för strul med Performanceboxen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49903

På Spa kändes bilen bra! thumbs up

Men jag tror den är för hård för Ringen just nu!
Det sitter följande fjädrar på H&R Track/Race-chassiet:
Fram:
Hjälpfjäder 80-60-30
Huvudfjäder 120-60-40

Bak:
Hjälpfjäder 105-60-40
Huvudfjäder 140-60-180

När man kom flygande över krönet fram mot Schwedenkreutz och likaså över ojämnheter nerför Fuchsröhre(ungefär halvvägs ner mot svackan) så är den klart nervös.
Men det kanske ska vara så!?
Jag har ju alldrig kört en 911 innan!
om någon har råd/rekomendationer rörande chassieinställningarna på min bil,
så tar jag tacksamt emot dessa! thumbs up

Men i det stora hela så går bilen väldigt bra och jag är jättenöjd med den! thumbs up

Hade ju som mål med resan att komma under 8 min BTG och det klarade jag ju redan första dagen med 7:58,4 som sedan putsades till 7:51,9 andra dagen. thumbs up

Körde totalt 52 varv på ringen och c:a 45 mil på Spa, samt körde ner och hem bilen på landsväg,
utan några som helst problem(förutom behovet av spacers bak och långkalsonger när det är kallt ute).

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Peeter skrev:

Men jag tror den är för hård för Ringen just nu!
xx
xx
När man kom flygande över krönet fram mot Schwedenkreutz och likaså över ojämnheter nerför Fuchsröhre(ungefär halvvägs ner mot svackan) så är den klart nervös.
Men det kanske ska vara så!?
xx
xx

Sett till fjädersättningen så tror jag inte alls att den är för hård, däremot så kan det vara så att dina
dämpare inte riktigt lirar ihop med fjädrarna. Bilstein/HR gör visserligen prylar med hög kvalitet och hållbarhet,
men deras "kit" verkar inte alltid vara så väldigt genomarbetade.

De som verkar ha kommit längst i den utvecklingen är Moton, som har ett bra kit till 964.. Men dyrt såklart...
(Jag har dämparkurvor tillgängliga, som Jarlmark fick hjälpa mig att tolka..)

På grund av en regnskadad databox, så kom jag kom ju aldrig ner med min bil till Ringen den här
säsongen, men nervositeten in mot Schwedenkreutz och genom Fuchsröhre känns igen från tidigare
besök - och från åkturer i andras 964:or...

När du fått ordning på dämparna, så tror jag att en bättre bakvinge (typ RS 3,8) skulle lösa resten av
problemen. Då kapar du 15 sekunder till. Lätt.

Edit: Kanske läge för en biltråd, Peeter?

Höstresa till Ringen 13-21 september
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
16145 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande