Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Optimala R-däck till Nissan 200sx
<<   1, 2
4739 besök totalt
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

195 känns väl lite smalt. Speciellt som bilen är ganska tung. Jag hade i alla fall valt bredare om möjligheten hade funnits! 15" fälgar med 114,3 bultdelning är ju inte helt ovanliga och dyra så det är ju ett alternativ att skaffa nya såna om de passar, anledningen är att både fälgarna och däcken är billigare funkar för mig. Att det sen inte ser lika coolt ut får man acceptera.
Just i 14" så hade inte Yokohama något bredare än 195 så det är därför jag har det. Min fälg är 6,5" bred tror jag... Funderar på att byta till 15" och köra med 205 fram respektive 225 bak, bredare får inte plats på RX-7. Det fattas dock pengar till nya fälgar och dessutom är däcken betydligt dyrare.

Håller med Pär om att du inte bör köra bana med orginal camber. På RX-7:an kan man inte få till mer negativ camber än 0º grader och det är inget vidare. Mitt vänstra framdäck är rejält nedslitet.

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Vad ären bra kompromiss då, cambermässigt?

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hur mycket camber är det nu?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

om du vill köra både gata o bana med rdäck så är tex dessa lämpliga:

Dunlop Super Sport Race
Pirelli PZero C (och i viss mån Corsa)

De har inte samma grepp som de extremaste rdäcken men är tystare och speciellt Dunlop och PZeroC funkar helt okej på gatan för att var ett rdäck (dock inte djupa pölar på landsvägen ). PZeroC finns inte längre i stora storlekar, bara små.

-------------

om du bara kör bana med rdäcken så:

Yokohama A032R - Inte alltför kinkiga på camber.

Hmmm... din bil är relativt lätt men 300hk är ju en hel del, kanske lite mycket för 032'orna? Kanske ska vara Yokohama 048'or istället då eller Bridgestone RE540S?

----------

Men allt det här står i rdäckgenomgången ;-)

Laholm
Här sen Nov 2002

Erik (fd Mooseman) skrev:
Vad ären bra kompromiss då, cambermässigt?

På en Porsche 9x4 hade jag nog klämt till med ca -1,5°. Vet inte om det är rimligt på din bil. Har den McPhearson fram som 9x4? Vad har den bak?

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Så här ser det ut i verkstadshandboken:

http://200sx.kicks-ass.net/mooseman/img3f3baf4e76736.jpg

om nån vill förklara lite om alla tal med prim-tecken på sig så vore det guld.

I nuläget verkar det dock som att jag skall prova med mina gamla original 15-tumsfälgar och kumho V70-däck. Enligt Kumhos lista så skall 205/50-15 vara ultimat på en 6.5*15-fälg. Vilken flax!

KAn det funka bra? Det blir troligtvis denna lösningen, för OJ SÅ BILLIGT det var med 15-tummare.. :-) Plus att originalfälgen bara väger knappa 7kg. Helt ok mao.

Kolla på http://www.dawadack.se/Produkter3/V70A.asp om ni vill kolla på däckdimensioner på kumho däcken. Enligt infon så skall jag få på 205:or på 6.5"... JULAFTON!

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Så här ser det ut i verkstadshandboken:

http://200sx.kicks-ass.net/mooseman/img3f3baf4e76736.jpg

om nån vill förklara lite om alla tal med prim-tecken på sig så vore det guld.

Det står -1°25', utläses som -1 grad och 25 minuter. Dvs 1 grad och 25/60 grad, alltså ca -1,42°.

Iochmed att din "gatcamber" är såpass negativ så kan du nog lägga på ytterligare litegrann, klarar du att justera till -2° så är det nog bra kompromiss. Jag hade nog ställt till toe fram till 0 till att börja med.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Vilken skillnad i grepp är det på 205-15 och 215-17? Är det mätbart i sekunder?

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Citat:

Knappast! Fast det beror ju på hur lång bana du kör på. Är den enormt lång så kan även hundradelar av en sekund adderas ihop till hela sekunder...

Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Wankelsport skrev:
Citat:

Knappast! Fast det beror ju på hur lång bana du kör på. Är den enormt lång så kan även hundradelar av en sekund adderas ihop till hela sekunder...

gör det säkert skillnad!
om man förutsätter att 15tumsdäcket har högre profil kommer det att innebära att kurvhastigheten minskar iom. att däcken "flexar" mer. Om man förutsätter att totala ytterdiametern på hela hjulet är samma, genom annorlunda profilhöjder, kommer man antagligen att få några km/h extra på rakorna med 15"" iom. lägre ofjädrad vikt. Men i kurvorna är det nog fördel 17"".

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Mao så är det marginella skillnader?! Då kommer den mer intressanta frågan; Vilken skillnad gör det mellan 215/45-17 Goodyear F1:or och 205/50 Kumho V70A?

och ytterligare en kanske bisarr fråga, är det tillrådigt att sätta på dessa på en 15*6-fälg? Enligt infon på http://www.dawadack.se/Produkter3/V70Ainfo.asp?ID=8 så är "rimwidth limits" 6-8" och det optimala 6.5. Jag har ett par lätta 15*6-fälgar, men bör jag köpa ett par 6.5"-are istället?

och hur stor betydelse har det att hjulet har lite mindre rullomkrets än "original", förutom att hastighetsmätaren blir glad?

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Hmmm.. lånar lite av tråden...

har nämligen samma tanke. Eftersom budgeten inte är av NASAstorlek tänkte jag mig ha en och samma uppsättning (tills jag hittar ett par biliga fälgar) för både gata och kon/bana

Frågor:
däckbredd och profilhöjd?
bilen väger ca 1550 kg (full tank, förare) och fälgarna jag har nu är 8.5 och 10" breda 17". Tänkte mig ett 235 45 fram och 275 40 bak mest för att jag inte kan hitta några 275 45 (då hade man ju kunnat ha högre profil fram...) Bilen har 'tämligen' hög ofjädrad vikt - gjutjärnsspindlar, stålbärarmar och stel bakaxel.

ev kan jag få över ett par 16" plåtfälgar på bromsarna (330mm) men dessa är väl ganska tunga också? Vad tror ni är bäst? 17" alu eller 16" plåt

annan fråga: vad är det för skillnad på ett däck som är gjort för konbanekörning och bankörning? (ja.. gummiblandningen...) kommer konbanedäcket att ta slut superfort om man kör det på bana och tvärt om?

bilen rullar (inte många mil) på sommaren och används enbart som njutningsmedel, jag kör inte om det regnar etc..
Den är tänkt att köras mestadels på konbana, men även på riktig bana. Effekten är ca 400 pållar (strax över när motorrenoveringen blir klar).Har två mil till sturup och 6 till kinnekulle samt ett par hundra meter till folk som brukar sätta upp konbanor en gång i veckan...

Var först inne på ett par A032, men sen sa någon här att de inte lämpade sig för tyngre bilar (tyngre bilar... är det sådana som min, eller tänker är det SUVtyngre bilar man tänker på? )

är lite inne på såna här

Hoosier A3S03
men de finns bara i 245X40 17 och 275X40 17 - det blir attans lågt där framme.. Hade helst haft 235 eller 245X45

men dessa finns i fina dimensioner:

Kuhmo V700 Victoracer någon som har någon aning om vad de är för några? Några erfarenheter?

(köpa R-däck i mina dimensioner i Sverige är asdyrt!!! KH motorsport skulle ha 6200 för ett (A032) bakdäck!!!!! )

tack för tipsen!
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:
Kuhmo V700 Victoracer någon som har någon aning om vad de är för några? Några erfarenheter?

Jag är med på en mailinglista för M3E30 och jänkarna verkar vara förtjusta i dem. Dock så handlar det något mindre dimensioner, typiskt 205-225 i 15".

/Gunnar

Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Mao så är det marginella skillnader?! Då kommer den mer intressanta frågan; Vilken skillnad gör det mellan 215/45-17 Goodyear F1:or och 205/50 Kumho V70A?

och ytterligare en kanske bisarr fråga, är det tillrådigt att sätta på dessa på en 15*6-fälg? Enligt infon på http://www.dawadack.se/Produkter3/V70Ainfo.asp?ID=8 så är "rimwidth limits" 6-8" och det optimala 6.5. Jag har ett par lätta 15*6-fälgar, men bör jag köpa ett par 6.5"-are istället?

och hur stor betydelse har det att hjulet har lite mindre rullomkrets än "original", förutom att hastighetsmätaren blir glad?

Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

GunnarÖ skrev:
Jag är med på en mailinglista för M3E30

s14.net ?

Kristianstad
Här sen Nov 2002

GY f1 är ett gatdäck och Kuhmo v70 ett r-däck. Jag vet inte mycket mer om k v70 mer än att det är ett r-däck, men det brukar ju annars vara ganska stor skillnad på r-däck och gatdäck.

Enligt infon på dawadack.se så passar även 185/55 vr 15 http://www.dawadack.se/Produkter3/V70Ainfo.asp?ID=7 till dina fälgar, jag vet inte vilket som vore det bästa.

Jag åkte tidigare på 235/40 x 17 - gatdäck. När jag köpte r-däcken så följde jag rekommendationen från däckhandlaren att gå ner till 215/45 x 17. Och det blev kanonbra. R-däcken greppar som sagt mycket bättre än gatdäck, även om dom är 20 millimeter smalare.

Med mindre rullomkrets kommer bilen att acca bättre men toppfarten sänks.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
ok, men det jag klurar på är om det är möjligt att få på 205/50-15 på 6" breda fälgar. Enl infon så är ju faktiskt 6" undre gräns, men vad säger er övrigas erfarenheter om detta? Blir det inge bra på för smala fälgar?

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
*Puttar upp en snutt*

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Är sketisk till att den 0,5"en gör något underverk för däckens egenskaper så det borde funka fint.

Citera
Däck för banåka
Optimala R-däck till Nissan 200sx
<<   1, 2
4739 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande