Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
BMW Compact
5433 besök totalt
bennet
Sthlm
Här sen Okt 2007

Trådstartare
BMW Compact

Som texten lyder så vill jag veta lite mer om BMWs E36 Compact-modeller, då jag behöver inhandla en bus/bruksbil och tycker de "stora" E36orna är för vanliga Jag är främst intresserad av BMW 318ti eftersom denna har en rak fyra och till vardags kanske inte drar lika mycket som 323ti:s 2.5liters sexa, och sen att jag tycker det är roligare med en fyra än en sexa. Då undrar jag på hur mycket det går att budgethotta upp M42an utan större ingrepp eller kostnader t.ex. extraktorgrenrör kattersättare mm? Eller om det helt enkelt är bättre att köpa en 323ti, men snälla argumentera hellre för fyran än emot den, eftersom jag vet att BMW-folket ofta föredrar sexorna, så jag kanske främst ska fråga 318is-åkarna just om spisen

Här sen Apr 2005

Re: BMW Compact

bennet skrev:
Som texten lyder så vill jag veta lite mer om BMWs E36 Compact-modeller, då jag behöver inhandla en bus/bruksbil och tycker de "stora" E36orna är för vanliga Jag är främst intresserad av BMW 318ti eftersom denna har en rak fyra och till vardags kanske inte drar lika mycket som 323ti:s 2.5liters sexa, och sen att jag tycker det är roligare med en fyra än en sexa. Då undrar jag på hur mycket det går att budgethotta upp M42an utan större ingrepp eller kostnader t.ex. extraktorgrenrör kattersättare mm? Eller om det helt enkelt är bättre att köpa en 323ti, men snälla argumentera hellre för fyran än emot den, eftersom jag vet att BMW-folket ofta föredrar sexorna, så jag kanske främst ska fråga 318is-åkarna just om spisen

Ti modellerna är roliga på bana thumbs up Just E36ti har ju E36 framvagn och E30 bakvagn vilket innebär att du lätt hittar en bromsad diff till denna kärra. Teamet har byggt på en E36 323 ti och nu är en E46 325 ti på g att bli racebil. M42ān har jag också byggt på en gång och är ganska trött org och dyr att trimma. 323 har 170hk org, men den verkliga effekten ligger oftast runt 180hk org. Utan att öppna motorn kan du lätt trolla fram 20hk extra med annat insug (M50B25 insug med öppet filter eller dyl), fullflödes avgassystem med race katt och en ordentlig mappning.

M42 är en lättare motor och således blir bilen lättare, men rent varvtidsmässigt så har inte en M42 en chans mot 6:an eftersom den är riktigt pigg i upphottat org utförande.

Tyvärr så får jag rekommendera 323:an sett ur det "varvtidsmässiga" perspektivet, men vill du tvunget åka 4:a så köp en sådan Köp en Ti snabbt, gå med i BMW Klubben www.bmwsc.com och åk på Gelleråsen i oktober

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Visst går det att köra med 4 cyl , men draget i BMW 6or är nått som är beroendeframkallande , och just M52 motorn på 2,5 liter är en juvel .

Har i min ägo hafft både M42 M44 M 52 compacter , och M44 på 1,9 liter är det lite mer drag i på låga varv jämnfört med M42 , men sen kommer vi till det här med storleken har betydelse , så jag rekomenderar 323ti .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Notera att vi inte tar emot fyrorna men FÖR sexorna och det finns en anledning som ser ut så här

Visst skiljer det lite i förbrukningen men inte tokmycket.

318ti= 0.79 / 0-100 9.9s 209km/h
323ti= 0.93 / 0-100 7.8s 230km/h

skatt o försäkring är humana på båda iallafall för oss som bor på landet.

Har bara kört 318ti vid ett tillfälle men jag o frugan föll INTE för den motorn som var brummig och relativt orkeslös men då kom vi dirket från 323ti vilker lätt blir fel.

Hmm nu bidde det ju lite EMOT fyrorna ändå,

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
bennet
Sthlm
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Jag va väldigt inställd på att få ganska mycket positiva åsikter om sexan, men då kostar den faktisk från 10-30 tusen kronor mer än 318. Pautrix, vad blev resultatet och slutkostnaden på din trimmade M42a? Hur långt kommer man på de 10-30 tusen mer en 323 kostar, på att trimma en M42? För som nybliven jobbare så har jag inte hur mycket pengar som helst, och jag vill gärna ha råd med lite nya dämpare och bekväma stolar också mm Men mer pengar kommer ju i takt med att tiden går. Vem gör en sådan mappning på en sexa som har de moddningarna som du nämnde, och vad kostar den?
Sen har jag lite fråga om vikten för jag har kollat upp detta, en 318ti (som jag kollade upp) = 1270kg och en 323ti = 1330kg. Så sådär fruktansvärt mycket mer väger ju inte 323an, men då undrar jag om all denna extravikt ligger på framvagnen? Eller hur ligger sexan i motorrummet om man jämför? Gissar på att den ligger längre fram och är tyngre. Hur ser viktförhållandet ut på bak- framvagn på 318 respektive 323? Sen undrar jag om en S14 motor passar utan större modifikationer i Compacten och om det är svårt och dyrt att få tag på en sån. Ja, jag vill helst ha en fyra Förresten, kan man få nämnvärt mer acceleration om man byter till en diff med lägre utväxling (eller hur det nu är, kan va tvärt om också, men ni fattar vad jag menar) ? T.ex. din 320 Pautrix, med S14 motor, vad har den för topphastighet med 4.10 diffen? För topphastighet klarar jag mig rätt bra utan, det är bättre med den andra halvan

Här sen Apr 2005

Re:

bennet skrev:
Jag va väldigt inställd på att få ganska mycket positiva åsikter om sexan, men då kostar den faktisk från 10-30 tusen kronor mer än 318. Pautrix, vad blev resultatet och slutkostnaden på din trimmade M42a? Hur långt kommer man på de 10-30 tusen mer en 323 kostar, på att trimma en M42? För som nybliven jobbare så har jag inte hur mycket pengar som helst, och jag vill gärna ha råd med lite nya dämpare och bekväma stolar också mm Men mer pengar kommer ju i takt med att tiden går. Vem gör en sådan mappning på en sexa som har de moddningarna som du nämnde, och vad kostar den?
Sen har jag lite fråga om vikten för jag har kollat upp detta, en 318ti (som jag kollade upp) = 1270kg och en 323ti = 1330kg. Så sådär fruktansvärt mycket mer väger ju inte 323an, men då undrar jag om all denna extravikt ligger på framvagnen? Eller hur ligger sexan i motorrummet om man jämför? Gissar på att den ligger längre fram och är tyngre. Hur ser viktförhållandet ut på bak- framvagn på 318 respektive 323? Sen undrar jag om en S14 motor passar utan större modifikationer i Compacten och om det är svårt och dyrt att få tag på en sån. Ja, jag vill helst ha en fyra Förresten, kan man få nämnvärt mer acceleration om man byter till en diff med lägre utväxling (eller hur det nu är, kan va tvärt om också, men ni fattar vad jag menar) ? T.ex. din 320 Pautrix, med S14 motor, vad har den för topphastighet med 4.10 diffen? För topphastighet klarar jag mig rätt bra utan, det är bättre med den andra halvan

Det var många frågor i samma mening
Lite svar:
* 20-30kkr i en M42a så kan du med begangnade saker komma ganska långt om vi pratar sugtrim. Runt 200hk kanske om du gör allt jobb själv.
* Skit i dämpare & stolar, köp en BMW med M paket istället och lär dig ställ in det som går att ställa in och lägg de eventuella pengar du har över på att lära dig komma runt banan så fort så möjligt.
* Finns många som kan mappa, jag förespråkar Unichip hos TS Motor 5900:- inkl arbete
* 323:an är tyngre fram, men all viktökning ligger inte på framvagnen
* S14 är tyvärr inget för de som pysslar med budgetracing. Härlig motor men dyr och svår att få tag på och ännu dyrare att renovera och trimma... Runt 100.000:- för en välbyggd och moderat trimmad S14. Den får man i en E36Ti, men du får byta växellåda & kardan också. Köp en beg S38 istället för S14 så får du mer hk till mindre $, fast 6 cyl såklart.
* oavsett motorval så bör du byta utväxling om du skall åka bana i Sverige. 3.73-4.10 beroende på bana/fälgstorlek/varvstopp/växellåda.
* Min S14B20 med 4:10 bakaxel, Dogleg låda och 15" fälg gjorde 215km/h på 8000rpm

Jag röstar på att du sparar ihop till en 323Ti med M paket, http://www.blocket.se/vi/18202467.htm?ca=11_s 4 r däck, ett medlemskap i BMW SC, bensin och åker banträffar. Ingen blir bättre förare i garaget. Se till att komma ut på banträffar

Alternativ: Denna http://www.autopower.se/powerborsen/bmw.asp?id=76594 + R däck. Tröttnar du på 4:an så finns det gott om begangnade M52B25TU att få tag på. Ut & kör! thumbs up

BMW Compact
5433 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande