Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
5433 besök totalt |
BMW Compact
Som texten lyder så vill jag veta lite mer om BMWs E36 Compact-modeller, då jag behöver inhandla en bus/bruksbil och tycker de "stora" E36orna är för vanliga ![]() ![]() _________________ Björn Lövdahl |
||
Re: BMW Compact
Ti modellerna är roliga på bana ![]() M42 är en lättare motor och således blir bilen lättare, men rent varvtidsmässigt så har inte en M42 en chans mot 6:an eftersom den är riktigt pigg i upphottat org utförande. Tyvärr så får jag rekommendera 323:an sett ur det "varvtidsmässiga" perspektivet, men vill du tvunget åka 4:a så köp en sådan ![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
Visst går det att köra med 4 cyl , men draget i BMW 6or är nått som är beroendeframkallande , och just M52 motorn på 2,5 liter är en juvel .
Har i min ägo hafft både M42 M44 M 52 compacter , och M44 på 1,9 liter är det lite mer drag i på låga varv jämnfört med M42 , men sen kommer vi till det här med storleken har betydelse ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Notera att vi inte tar emot fyrorna men FÖR sexorna och det finns en anledning som ser ut så här
![]() Visst skiljer det lite i förbrukningen men inte tokmycket. 318ti= 0.79 / 0-100 9.9s 209km/h 323ti= 0.93 / 0-100 7.8s 230km/h skatt o försäkring är humana på båda iallafall för oss som bor på landet. Har bara kört 318ti vid ett tillfälle men jag o frugan föll INTE för den motorn som var brummig och relativt orkeslös men då kom vi dirket från 323ti vilker lätt blir fel. Hmm nu bidde det ju lite EMOT fyrorna ändå, ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Jag va väldigt inställd på att få ganska mycket positiva åsikter om sexan, men då kostar den faktisk från 10-30 tusen kronor mer än 318. Pautrix, vad blev resultatet och slutkostnaden på din trimmade M42a? Hur långt kommer man på de 10-30 tusen mer en 323 kostar, på att trimma en M42? För som nybliven jobbare så har jag inte hur mycket pengar som helst, och jag vill gärna ha råd med lite nya dämpare och bekväma stolar också mm
![]() Sen har jag lite fråga om vikten för jag har kollat upp detta, en 318ti (som jag kollade upp) = 1270kg och en 323ti = 1330kg. Så sådär fruktansvärt mycket mer väger ju inte 323an, men då undrar jag om all denna extravikt ligger på framvagnen? Eller hur ligger sexan i motorrummet om man jämför? Gissar på att den ligger längre fram och är tyngre. Hur ser viktförhållandet ut på bak- framvagn på 318 respektive 323? Sen undrar jag om en S14 motor passar utan större modifikationer i Compacten och om det är svårt och dyrt att få tag på en sån. Ja, jag vill helst ha en fyra ![]() ![]() _________________ Björn Lövdahl |
||
Re:
Det var många frågor i samma mening ![]() Lite svar: * 20-30kkr i en M42a så kan du med begangnade saker komma ganska långt om vi pratar sugtrim. Runt 200hk kanske om du gör allt jobb själv. * Skit i dämpare & stolar, köp en BMW med M paket istället och lär dig ställ in det som går att ställa in och lägg de eventuella pengar du har över på att lära dig komma runt banan så fort så möjligt. * Finns många som kan mappa, jag förespråkar Unichip hos TS Motor 5900:- inkl arbete * 323:an är tyngre fram, men all viktökning ligger inte på framvagnen * S14 är tyvärr inget för de som pysslar med budgetracing. Härlig motor men dyr och svår att få tag på och ännu dyrare att renovera och trimma... Runt 100.000:- för en välbyggd och moderat trimmad S14. Den får man i en E36Ti, men du får byta växellåda & kardan också. Köp en beg S38 istället för S14 så får du mer hk till mindre $, fast 6 cyl såklart. * oavsett motorval så bör du byta utväxling om du skall åka bana i Sverige. 3.73-4.10 beroende på bana/fälgstorlek/varvstopp/växellåda. * Min S14B20 med 4:10 bakaxel, Dogleg låda och 15" fälg gjorde 215km/h på 8000rpm Jag röstar på att du sparar ihop till en 323Ti med M paket, http://www.blocket.se/vi/18202467.ht ![]() Alternativ: Denna http://www.autopower.se/powerborsen/ ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
5433 besök totalt |