| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Konstigt ljud i kopplingen
|
1996 besök totalt |
|
Har en Mazda RX3 med en 13b och det uppstod ett vinande ljud i kopplingen i dag. Det kommer när motorn är varm och låter oavsett om kopplingen är nedtryckt eller ej. Påverkas ej heller av om man har växel i eller ej. När man åker iväg och släpper upp kopplingen lite häftigt tystnar det. Det tystnar även när kan accelererar, men ljudet kommer tillbaka när man ligger på "lätten". Det sitter ett lättat svänghjul, volvo tryckplatta och original lamellcentrum på den. Har funderat på stödlagret i vevaxeln eller lagret på ingående axeln i lådan. Någon som har någon idé
_________________ Jan Christians |
|
Ja, men jag funderade på att det är någon kombination av fel. Det finns ju inget som snurrar med kopplingen både uppe och nere.
Skulle kunna vara urtrampningslagret om kopplingen var feljusterad så att lagret låg emot hela tiden, men jag har kollat det också. . .
_________________ Jan Christians |
|
Pilotlagret (eller vad man nu kallar det, sitter bakom svänghjulet på veven. (Alla motorer kanske inte har det förresten?))
Det kan inte vara det som är dåligt då? Det snurrar ju oavsett om du har kopplingen nedtryckt eller ej. Mvh Peter _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
|
Hej Peter
Det är det som jag kallar stödlager. Det är ju växellådans ingående axels stöd i motorn. Det snurrar bara när ingående axeln och motorn snurrar med olika hastighet, dvs när man har kopplingen nere. Ljudet kommer om man startar motorn och den går på tomgång och när motorn blir säg 60-70 grader så kommer ljudet helt plötsligt som ett visslande eller kanske snarare ett hörfrekvent skrik. När man varvar motorn höjs frekvensen, vid c:a 3000 rpm så hör inte jag det längre, sonen säger dock att han gör det. Vid högre varv är det nog bara hundarna som hör det . . . _________________ Jan Christians |
|
Hmm... Om man kör uteslutningsmetoden då...
Hade det varit den ingående axelns lager i växellådan som lät, så borde den ha tystnat när du trycker ner kopplingspedalen, förutsatt att du inte har någon växel i och bilen står still t ex. om det är pilotlagret i svänghjulet å borde den tystna när du har kopplingspedalen uppsläppt eftersom den ingående axeln och svänghjulet ska vara låsta i samma rotationsförhållande. Urtrampningslager som är dåligt Brukar bli tyst när man trycker ner kopplingspedalen och belastar dem, men inte alltid. Är du säker att det har med kopplingen och inte med motorn att göra? Det hör iaf ihop med varvtalet på motorn. Har du provat att lyssna med ett stetoskop och se om du kan lokalisera ljudkällan med exakt? |
|
Hade ett tjuvluftläckage via vevhusventilationen på min 12A som gav ett liknande ljud. Uppstod när motorn började bli varm och lät mest på tomgång (inte så konstigt när man väl visste varför). Jag var helt säker på att det var ett lagerljud, från kopplingen men det visade sig som sagt komma från vevhusventilationen.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
|
När du accar öppnar du trotteln och undertrycket i insug och därtill kopplade slangar minskar -> annat (lägre) ljud
...om det nu är det som är problemet med din också... Min betedde sig i alla fall så. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1996 besök totalt |