Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Någon som kör Tech Edge WB02 och tar NBsim signal till ECU?
765 besök totalt
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Trådstartare

Har en TE 3A2 kopplad i bilen (BMW M3 E30) och vill använda lambdasignalen att styra motorn med också. Det är enkelt att komplettera med i bilen, så det är inga problem. Frågan är bara om jag har fattat det rätt att NBsim skall kunna simulera en smalbandssignal? om jag tolkar det rätt så kan man ställa den lite hur som helst. Finns det någon här som har testat detta?

edit: modellbeteckning
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

ett väldigt löst svar men efter vad jag läst gällande techedges grejor (har 2bo) så är din tankegång rätt.

BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Trådstartare
Satt och pillade lite igår i WButil, och där verkar det som om man kunde begränsa utspänningen på NBsim till max 1 volt, och då ändrade grafen sig. Skall testa, det kan ju inte mer än brinna upp eller rasa
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Går det inte justera så att lambda 0,5 = 0,5v och 1 = 1v?

Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Trådstartare
Jodå, det går att ställa. Fet blandning var ställd som 0 volt och mager som 5 volt. Fick alltså vända på siffrorna och sätta 1 volt som fet och 0 som mager. Vi pratar alltså utspänning från controllern till DME nu, inget annat.

Verkar funka, men jag är inte så säker på om Köhlers programvara stödjer lambdareglering, för jag märkte ingen större skillnad på motorgången. Den låg fortfarande runt AFR12,5 vid flytgas, vilket en fungerande lambdareglering väl borde försöka få till 14,7 för att uppnå lambda 1?
Citera
Skruva banåkabil
765 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande