Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Singapores GP
<<   1, 2
4707 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Den enda uppsidan med mörkret var väl att man såg små blå avgasflammor i rören när de växlade ner.

Annars var det ett jälva mörker till tävling...
Nästan lika tråkigt som när domare avgör vem som vunnit.

En fråga för den ouppmärksamme, vad fick Massa för straff för sin trängning i depån (med slangen fäst i bilen?)

Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

BTG skrev:
En fråga för den ouppmärksamme, vad fick Massa för straff för sin trängning i depån (med slangen fäst i bilen?)

10 sec. stop/go

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

2fast4u skrev:
Det är så otroligt segt när resultatet sätts av att man har tur med att depåstrategin råkar passa med när SC kommer ut och sabbar alltihop. Vem som är snabbast mäter man inte i dom här loppen i alla fall. Blä thumbs down

Är inte det en del av tjusningen . Annars skulle det väl bli ganska slentrian. Hur kul är det när någon tar pole, tar starten, drar ifrån och vinner med 30 sekunder. Det tycker inte jag är underhållande.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Stacken skrev:
BTG skrev:

10 sec. stop/go

ok, konstigt att man får ett samma straff för en träning som för att köra in och tanka när depån är stängd. För om soppan är slut så är den... Ett drive-trough känns mer adekvat.
Fick Barri slut på sås?

Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

BTG skrev:
Stacken skrev:
BTG skrev:

10 sec. stop/go

ok, konstigt att man får ett samma straff för en träning som för att köra in och tanka när depån är stängd. För om soppan är slut så är den... Ett drive-trough känns mer adekvat.
Fick Barri slut på sås?

Massa fick väl ett drive through? Iaf tyckte jag att det var det jag såg... Rosberg och den andre som var inne och tankade under SC var ute fick 10 sec. stop/go.

Kumla
Här sen Jul 2008

Re:

Stacken skrev:
BTG skrev:

10 sec. stop/go

Massa fick drive through...

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

Tord skrev:
BTG skrev:
Stacken skrev:
BTG skrev:

10 sec. stop/go

Fick Barri slut på sås?

Massa fick väl ett drive through? Iaf tyckte jag att det var det jag såg... Rosberg och den andre som var inne och tankade under SC var ute fick 10 sec. stop/go.

Jo så var det nog .

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Det var så jag mindes det också, dvs drive-through. Knepig påföljdsavvägning FIA har där?

Man straffas med 10sek SnG när man har oturen att råka få slut på soppa samtidigt som någon annan skrotar och SC måste ut? och istället för att då få stopp på banan kommer man in och fyller upp när depån är stängd.
om man däremot tränger någon i depån får man "bara" en drive-through?

Det borde ju givetvis vara tvärt om. Dessutom borde det vara konsekvent! Har inte tankning vid stängd depå tidigare straffats med den drive-through?

Varför stängs förresten depån?

Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

BTG skrev:

Det har jag också undrat över .

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Stacken skrev:
BTG skrev:

Det har jag också undrat över .

En ren spekulation är att det är för i fall man släpar in skrotet depåvägen.

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Hur snurrigt är det här med SC och at stänga av depån egentligen. I går sa Blomqvist och Eje att man bara får byta däck men inte tanka när depån är stängd?? Antingen stänger man väl depån för allt eller inget.

/A

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
sebatlh
Stockholm
Här sen Okt 2004

Nuförtiden så radar man ju upp alla bilarna så att ledaren är först, tvåan på andra plats etc. Dvs de varvade för köra om å ställa sig sist.
Iochmed denna nya regel så började man stänga depån också.

Jag gissar att man stänger depon för att det ska bli lika för alla och inte som förut att vissa tjäna enormt på sina depåstopp. Fast det har ju knappast blivit bättre, bara annorlunda.

Men ja, det är ju bara ett stort härke F1-reglerna. De borde ta ett gäng förare å teamstrateger å fixa fram vettiga regler en gång för alla.
Men det kommer aldrig att hända tyvär :-/

Västerås
Här sen Sep 2004

Nu har jag lyckats se på loppet via torrent och jag gillade loppet.
Men det kan kanske till stor del bero på inramningen. Jag fick tag i en sändning från ITV och det är en helt annan klass än TV6. Sändningen börjar 1 timme innan loppet och innehåler mycket intervjuer och dessutom live nere från startgriden 30 min innan start.

Jag säger bara ITV åt folket

sebatlh
Stockholm
Här sen Okt 2004

Re:

-Jonte- skrev:

Ja om man pallar med allt tjöt om Hamilton dvs

Tycker Janne å Eje gör bättre sändningar faktiskt. Roligare att lyssna på

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

-Jonte- skrev:
Men det kan kanske till stor del bero på inramningen. Jag fick tag i en sändning från ITV och det är en helt annan klass än TV6. Sändningen börjar 1 timme innan loppet och innehåler mycket intervjuer och dessutom live nere från startgriden 30 min innan start.

thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004

Jag tror att depån stänger för att inte förarna ska köra som tokar resterande varv för att snabbast möjligast komma in. Dvs en säkerhetsrisk, jag tror dom håller på att tittar på den problematiken med elektroniska apparater som varnar/begränsar hastigheten på de gulflaggade delarna.

/Janne

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Borken skrev:
Jag tror att depån stänger för att inte förarna ska köra som tokar resterande varv för att snabbast möjligast komma in. Dvs en säkerhetsrisk, jag tror dom håller på att tittar på den problematiken med elektroniska apparater som varnar/begränsar hastigheten på de gulflaggade delarna.
På tal om gulflaggor, har de koll på det på kvalen förresten? Rent nördigt borde ju ett kvalvarv inte räknas om ekipaget under varvet befunnit sig i en gul sektor.

Det är väl "bara" att aktivera "Pit button" när kontrollen lyser gul. Undrar hur det skulle fungera i Parabolican eller 130R?

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Nuförtiden så radar man ju upp alla bilarna så att ledaren är först, tvåan på andra plats etc. Dvs de varvade för köra om å ställa sig sist.

I CART provade de en gång i världen med att bilarna skulle ha precis samma ordning när gulflaggan släpptes som när det började. Nej, det var inget bra. Jag vill minnas att De Feran snurrade på väg ut ur depån, men han fick tillbaka sin plats ändå!!!

Maxhastighet, typ i depån, men lite högre, under det att säkerhetsbilen är ute?

Stockholm
Här sen Okt 2004

Re:

JohanR skrev:
Citat:

I CART provade de en gång i världen med att bilarna skulle ha precis samma ordning när gulflaggan släpptes som när det började. Nej, det var inget bra. Jag vill minnas att De Feran snurrade på väg ut ur depån, men han fick tillbaka sin plats ändå!!!

Maxhastighet, typ i depån, men lite högre, under det att säkerhetsbilen är ute?

Nja asså det jag syftade på är att förut i F1 så lät man inte varvade bilar köra om och ställa sig sist.
Det kunde alltså vara ledaren, varvad bil, tvåan, trean, 5 varvade bilar, fyran etc efter säkerhetsbilen.
Depån stängdes aldrig vad jag vill minnas.

Nu så låter man de varvade köra om hela tåget och säkerhetsbilen. Depån är stängd fram tills det är ordning i ledet.

Men men, som flera har skrivit. Varför inte bara ha depåknappen för den sektorn som gulflaggen gäller över? Lätt som en plätt nuförtiden

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Nja asså det jag syftade på är att förut i F1 så lät man inte varvade bilar köra om och ställa sig sist.

Jo, det förstod jag. Vad jag syftade på var att dra iden "gulflaggssituation ska inte påverka utgången av loppet" iden till sin spets. Som då blir lite larvig. Själv tycker jag att Amerikansk racings ivriga användande av pace car är en positiv feature.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

Roger Gustafsson skrev:
-Jonte- skrev:

thumbs up

Nästa år blir det BBC åt folket. För övrigt är det bara Martin Brundle som är värd att lyssna på.

ITV och BBC 1+2 går för övrigt att få in via parabol okodat.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Singapores GP
<<   1, 2
4707 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande