| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vettigt sprut för under 15000kr
|
5645 besök totalt |
|
Jag har jobbat rätt mycket med Haltech och det sprutet har haft allt vi behövt och lite till. Det jag gillar med det är att funktionerna finns där, men det är framförallt användargränssnittet som är väldigt bra och modernt så det är lätt att snabbt komma in i olika funktioner och förstå sig på det hela som nybörjare. Det fungerar bra med USB-portar mm.
Det finns lite olika varianter och de har vissa skillnader som går att läsa mer om på Haltechs hemsida. Sortimentet kan du hitta här iaf: http://pbzshop.okit.se/oscommerce/ca Sedan finns det div. tillbehör mm. Det är inga problem med att köra separata spjäll. Spjällen måste justeras och kalibreras så att de öppnar och stänger samtidigt, rent fysiskt. Sedan har du En spjällägesgivare som arbetar med Haltechen. Inga konstigheter alls. Är det något i detalj du undrar om hård- eller mjukvara så är du välkommen att höra av dig. Mvh Arash |
||
|
Lustigt att det alltid ska bli en massa religiösa den-andra-kan-inte-det-diskussioner när någon frågar om ett insprut.
Jag har MSII med extrakod, kör med bredband, dubbla mappar, styrutgångar och så vidare. Jag är supernöjd med det. Och även om MS är ett experimentsystem finns mängder med racingentusiaster som har det, och man behöver inte löda en endaste tråd om man inte vill, det går att köpa färdigt som kit. och är originalkoden inte tillräckligt funktionsrik så finns MSII Extra som har mycket godis. http://www.msextra.com/ms2extra/ och en lista på vad som skiljer dem åt finns här: http://www.msextra.com/ms2extra/MS2- Lite längre ned på http://www.megamanual.com/index.html --S _________________ Sven Wesley (aka Duva) |
||
|
Re:
Inte då.. men du skrämde mig rejält..
Jag bygger ett MSII för separata spjäll. Men lite känns det som om MS löser problem som oroar mig med dom olika andra lösningarna. Jag kan säkert justifiera priset för ett kanonbra svenskbyggt spjäll som troligen är bättre än MS. Men.. den dan jag får problem är jag helt beroende av hur mycket tid leverantören har, och vad han ev tar per timme. Det fanns en Peugot 306 rallycrossbil till salu för en rimlig peng och den hade varit ett intressant alternativ till att gradera upp dåvarande Pug 205-an. Men sprutet kom från nån dansk som va den enda som kunde och fick röra det. MS har flera hundra duktiga självbyggare därute som har svar på dom frågor jag har. _________________ Arne Lindgren |
||
|
Det finns ju många system som klarar av uppgiften till priset. Men när parametrar som "vill inte löda" dyker upp så blir det rejält mycket krångligare. Då närmar man sig plug&pray-lösningar (dvs inte ens hacka elhärvan) och då får man börja betala för lyxen att slippa karva själv.
Sen ska det ju mappas också. Ska man skicka bort kelgrisen på Mappningssemester (tex inte ens starta upp den med grundmapp själv) så skulle jag gissa att inköpspriset av sprutet är sekundärt, kostnaden av mappningen är dyrare. I detta fall så är det viktigare att skaffa system där mapparen känner igen mjukvaran. MS och VEMS finns ju som väldokumenterade lösningar för ett antal bilar/motorer, men det är inte snorenkelt för alla varianter (det brukar ju vara faktainhämtning på 20+ ställen, och det gäller att hitta den färskaste). Men har man lite böjelse åt att lära sig saker och känna viss stolthet i att det fungerar så är hobbysystem perfekt. Vill man bry sig mindre hur det fungerar så passar dyrare Plug&Playsystem (sprut med installationsupport kan räknas hit) bättre. Inget är gratis, antingen betalar man med tid eller med pengar. Beroende på förutsättningar så passar vissa lösningar bättre än andra. |
||
|
problemen med vems och separata spjäll kommer främst när man ska åka överladdat iom att den inte har en enkel funktion för det som tillexempel autronic. man måste ju nämligen kompensera för tryck när man kör överladdat, flödet genom spjällen ändras ju med laddtrycket.
men notera att detta inte är en hårdvarubegränsning, probemet ligger i mjukvaran. men jag har hört om beta-versioner som ska klara av detta. dock så vet jag inte mer än så. jag skulle dock rekomendera vems, enkelt och väldokumenterat som klarar det man vill och kan byggas ut i oändligheten! en annan fördel är ju att man slipper betala för ett märke, jag brukar tänka i skillnaden att vems är som linux och alla andra kommersiella är som windows. _________________ Björn Forsberg |
||
|
Re:
Nu vet jag inte om någon redan har kommenterat ditt inlägg, men jag ber om ursäkt om det är så. Den inbyggda styrningen håller inte koll på tempen vilket innebär att det är samma uppvärmningstid oavsett hur varm lambdan är. Så fort motorn stängs av och ska startas igen så börjar det om. Vid felsökning blir man galen på det här. Går inte att komma runt. Det enda man kan göra är att starta uppvärmningen manuellt innan, men efter nästa omstart så börjar den värma på nytt. Efter ett antal hundra timmar med både MS2 PCB v.3 och VEMS v3.3 väljer jag MS2 utan tvekan. Finns även ett jobbigt problem med p259 kretsen i VEMS'et som gör att man kan behöva bryta bort det från kretskortet. _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
![]() |
Skruva banåkabil
vettigt sprut för under 15000kr
|
5645 besök totalt |