Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7617 besök totalt |
Timeattack har vuxit sig väldigt stort världen över nu, dags för sverige att haka på!
Fram med tre klasser istället för de vanliga två dvs: Gatgodkända standardbilar "Unlimited" Standardbilar samt nån sorts "Unlimited class" där ovan nämnda kan delta men där också hemmabyggen som Supersevenbilar, Ultima etc får delta i! De är dags! http://www.youtube.com/watch?v=r3egz _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
Time Atack är något jag verkligen efterlyser.
Jag tror många med mig gillar att bygga och utveckla sin bil och sedan vill man ha ett kvitto på att utvecklingen går framåt i form av loggar från Performancebox eller liknande. Man vill gärna tävla MEN om man tävlar måste man vara beredd på att krocka lite då och då och den risken vill man minimera så att starta tillsammans och ligga och slåss jämsides genom kurvor är inte så lockande. Time Atack är således perfekt. Fanns det sådana event så skulle iaf jag vara med även om jag som chafför har mycket kvar att lära. Vi ses i unlimitedklassen ![]() Problem som vanligt blir ju snacket om vem som är gatlegal eller inte... Men ett poängsystem typ EDPS med straff för tex plastrutor mm är ju kanske vägen man skall gå. Dessvärre så blir ju bugetbyggen hårt straffade med sådana regler eftersom man där oftast ganska tidigt i "utvecklingen" gör sådana modifikationer för att få bilarna snabba. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Skulle tycka det vore skitkul, det är ju allt eller inget på ett varv, så nog sätter det press på föraren.
Sen gillar jag iofs vanlig racing också, taktik och hetsen ![]() _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Re:
Time Atack är säkert kul... Men...jag blir lika snoppen, varje gång jag ser dessa påståenden. Var kommer dom ifrån....vem är det som krockar hela tiden..?? ![]() Jag har tävlat, till och från, sedan -88. De 2 gånge jag varit med om sammanstötningar, har det varit med vilja. (en gång, när jag lät Jonasson köra på mej) I övrigt har jag aldrig varit i närheten av att smälla... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Visserligen sker kvalkörningen med tre varv men det brukar funka fint med 4-6 bilar på banan samtidigt. Att man sen kör stafettracing gör att man kan få känna på tävlingsnerv utan att det är alltför många bilar på banan samt inte i klump i starten (men helst vid målgång om alla kör som de ska). Försök till beskrivning (sidan 2) |
||||
Re:
Ja det är ju nackdelen när man bygger budget som jag gjort med min is då är det vikten man börjar med & då blir det både plastdelar & plastrutor samt totalrensat som gäller. Jag har ännu knappt rört motorn. Sen speler det kanske inte så stor roll hur snabbt det går i förhållande till andra bara det går i rätt riktining man tävlar mot sig själv & får kvitto på att gjorda moderieringar & inställningar är rätt. Sen är det ju så klart kul om man är snabbast ![]() men som sagt nånstans måste man dra gränsen & sätta regeler alltid någon som kommer i kläm men detta är ju på skoj vill man ha allvar så tävlar man _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Vet inte hur tävlingen såg ut förra året när du postade. Men i år tycker jag dom är otroligt seriösa. Kolla in t.ex. Team Zen som tävlar i värstingserien: http://www.zenperformance.co.uk/p/te Ser väl inte direkt ut som någon privatist som kör några varvtider för skojs skull? ![]() Hoppas verkligen Time Attack blommar ut ordentligt till nästa år i Sverige. _________________ Dick Petersson Mazda RX-7 FD -96 |
||||
Ser också fram emot en time attack serie.
Som jag skrev på ett annat forum så vore det ju trevligt om det även kunde inkludera icke japanska bilar. Tänkte då främst på det racet som kördes på Jaapmet i somras. Vi som kör tyskt samt även andra är nog också intresserade jag vet att jag är det iaf. Så jag efterlyser en arrangör som kan ta på sig detta och som då inte är märkes relaterad. ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Re:
Jag vet inget om din tävlingshistoria men om du aldrig varit nära att smälla så har du förmodligen antingen varit löjligt överlägsen längst fram eller så har du alltid legat långt bak i ledet där en plats hit eller dit inte spelar någon roll. Eller så är du helt enkelt gudabenådad ![]() Satsar man så "händer skit". Det kommer "hända skit" även när man är ensam på banan men risken är iaf otroligt mycket mindre än om någon annan försöker komma om en i 10 varv. När jag körde motocross var en fjärdeplats värd exakt lika mycket som en sistaplats. Så man tog sig till tredje eller rasade under försöket... _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Re:
Kanske vore nått för Skoghag/SLC att ta tag i & köra dom gånger dom har gatbilar på programmet då blir det ju riktiga transponder tider & inget snack efteråt om bu eller bä _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Det finns många serier där kontakt är sällsynt, definitivt den med vilje. Men om man vill återskapa den sinnebild som STCC/WTCC ger så får man ju söka sig serier där man inte blir bortjagad från depån. |
||||
Re:
Vi har kört detta på SLC nu under Rejsaträffen och på JAPmeet ![]() Det var uppskattat av de som deltog. Kylvarv kan man ju ta utanför banan med en gatreggad bil, uppmanar till lugn körning dessutom. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Re:
Varför inte? om det diskuteras i större utsträckning kan det nog endast vara positivt! Timeattack är ju ett utmärkt sätt att testa varvtider utan att nån kompis ska behöva stå brevid banan och smussla med timern i mobilen ![]() Tycker inte heller de ska bli några straffregler för att hålla fältet någorlunda jämnt utan de ska vara FÅ och TYDLIGA regler för vad som får göras och inte får göras med bilarna. Har man inte råd att ligga i toppen så "too bad" på något sätt, det är ju inte folkrace liksom, är nog väldigt många som vill köra även om dom vet att dom inte har en lika varvtidsoptimerad bil som andra! Timeattack dagar skulle vara grymt om de anordnades till nästa år. Tre klasser, några olika tillfällen på olika banor under sommaren med träning på förmiddagen för inställningar etc. samt tävling på eftermiddagen! Tilläggas bör, som de sagts på annat forum i frågan, att reglerna för standardbilar borde vara samma som för den engelska serien så möjligheten för internationella tävlingar också finns! ![]() MVH Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
Hmm detta påminner mig starkt om hur vi kör Challenge http://challenge.nu/korachallenge.as
![]() 3 bilar ute, en rejsar, en värmer, en kyler, stillastående start. Det hela känns idiotsäkert. Det man måste ha bra koll på är att "rejsande" släpps först när den "kylande" har kommit tillräkligt långt bort. Den "värmande" åker ut ganska direkt efter den som har startat. Vi har aldrig två bilar som är i närheten av varandra ![]() Självklart är logistiken helt beroende av hur banan ser ut i depå/line up & startområdet. _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||
Varför ska det vara klassidelningar när man ska köra själv ?
Då räcker det ju med säkerhetskrav. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Klassindelningar kan man ju börja med när det börjar hetta till. Det går ju bra att köra SS utan klassindelning, det sköter man genom forumbjäbb i efterhand. Säkerhetskraven kan iofs sätta begränsingar. När första 1000+hk maskinen med medium säkerhet planteras rejält i en mur så kan det ju bli lite debatt (oavsett om effekten var främsta orsaken). Men det är inte enkelt att balansera lockelsen för deltagare med seriositet utåt (klassindening och reglementen skrämmer bort en del). |
||||
Re:
+1 Har man så stort behov av att vinna genom att hitta på en klass där man kan göra det så kan man väl lika gärna tävla "på riktigt".... ![]() Jag tycker personligen att upplägget på challenge är bra, skulle gärna köra samma upplägg på fler ställen om möjligt, både bana och flygfält. Att köra det på t ex Sviestad där varvtiderna är lägre än challenge måste ju vara möjligt, om man kör uppvärmning med utgång i normala depåutfarten, och ingång före rondellen, då har man ju enbart passage vid start/mål under tidtagning, skulle nästan kunna köra utan transponder och bara ha en optisk brytare (samma som challenge). Men jag gissar att det blir väl svårt att hinna med mer än 20-30 bilar per dag så då måste man ju fixa ekonomin med det... för jag åker nog inte på en sån grej med 2 varv på mig att sätta bra tid... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Klart de ska vara några klasser så folk har någon vinst att sträva efter
![]() Men de ska bara vara få regler för varje klass. Har man en bil, oavsett vad som är gjort med den, så kvalar den ju automatiskt in bland någon av dessa tre klasser. Den första "clublevel"klassen tror jag inte det krävs någon speciell säkerhetsutrustning förutom bilens standard, nu har jag inte läst reglerna för england men enligt mig ska man ju kunna köpa en punto på blocket och direkt kunna köra i "clublevel", sen att man troligen inte kommer köra snabbast är ju en annan sak. Lite roligare också om det verkligen görs till ett stort event och inte bara nån lekstuga för tidsträning ![]() ![]() MVH _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
Är inte 1 uppvärmningsvarv i minsta laget, skulle nog föredra 2.
För det första så slipper man köpa sprintdäck För det andra så slipper man köpa däcksvärmare För det tredja så slipper man åka fullt med kall olja... eller? |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7617 besök totalt |