Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Time attack
<<   1, 2, 3, 4   >>
7617 besök totalt
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Timeattack har vuxit sig väldigt stort världen över nu, dags för sverige att haka på!

Fram med tre klasser istället för de vanliga två dvs:

Gatgodkända standardbilar

"Unlimited" Standardbilar

samt

nån sorts "Unlimited class" där ovan nämnda kan delta men där också hemmabyggen som Supersevenbilar, Ultima etc får delta i!

De är dags!

http://www.youtube.com/watch?v=r3egzM10uk0

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Time Atack är något jag verkligen efterlyser.

Jag tror många med mig gillar att bygga och utveckla sin bil och sedan vill man ha ett kvitto på att utvecklingen går framåt i form av loggar från Performancebox eller liknande.

Man vill gärna tävla MEN om man tävlar måste man vara beredd på att krocka lite då och då och den risken vill man minimera så att starta tillsammans och ligga och slåss jämsides genom kurvor är inte så lockande. Time Atack är således perfekt. Fanns det sådana event så skulle iaf jag vara med även om jag som chafför har mycket kvar att lära.

Vi ses i unlimitedklassen

Problem som vanligt blir ju snacket om vem som är gatlegal eller inte... Men ett poängsystem typ EDPS med straff för tex plastrutor mm är ju kanske vägen man skall gå. Dessvärre så blir ju bugetbyggen hårt straffade med sådana regler eftersom man där oftast ganska tidigt i "utvecklingen" gör sådana modifikationer för att få bilarna snabba.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Skulle tycka det vore skitkul, det är ju allt eller inget på ett varv, så nog sätter det press på föraren.

Sen gillar jag iofs vanlig racing också, taktik och hetsen

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Kenson skrev:

.......MEN om man tävlar måste man vara beredd på att krocka lite då och då ......


Time Atack är säkert kul...
Men...jag blir lika snoppen, varje gång jag ser dessa påståenden. Var kommer dom ifrån....vem är det som krockar hela tiden..??

Jag har tävlat, till och från, sedan -88.
De 2 gånge jag varit med om sammanstötningar, har det varit med vilja. (en gång, när jag lät Jonasson köra på mej)

I övrigt har jag aldrig varit i närheten av att smälla...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20259



Re:

OFFkeFF skrev:
Skulle tycka det vore skitkul, det är ju allt eller inget på ett varv, så nog sätter det press på föraren.

Sen gillar jag iofs vanlig racing också, taktik och hetsen
Detta låter som konceptet "60-minutes" skulle passa flera...

Visserligen sker kvalkörningen med tre varv men det brukar funka fint med 4-6 bilar på banan samtidigt. Att man sen kör stafettracing gör att man kan få känna på tävlingsnerv utan att det är alltför många bilar på banan samt inte i klump i starten (men helst vid målgång om alla kör som de ska).
Försök till beskrivning (sidan 2)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Kenson skrev:


Dessvärre så blir ju bugetbyggen hårt straffade med sådana regler eftersom man där oftast ganska tidigt i "utvecklingen" gör sådana modifikationer för att få bilarna snabba.


Ja det är ju nackdelen när man bygger budget som jag gjort med min is då är det vikten man börjar
med & då blir det både plastdelar & plastrutor samt totalrensat som gäller. Jag har ännu knappt
rört motorn.

Sen speler det kanske inte så stor roll hur snabbt det går i förhållande till andra bara det
går i rätt riktining man tävlar mot sig själv & får kvitto på att gjorda moderieringar
& inställningar är rätt.

Sen är det ju så klart kul om man är snabbast
men som sagt nånstans måste man dra gränsen & sätta regeler alltid någon som
kommer i kläm men detta är ju på skoj vill man ha allvar så tävlar man

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Dille
Jönköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 63



Re:

Kristoffer R skrev:
Vad jag menade var att just DETTA speciella event kändes som en add-on till en existerande driftingserie med tanke på bilarna, dekoren på bilarna, stora skillnader i varvtid mellan toppåken osv. Och endast japps & driftvapen i listorna. Vad jag menar är att detta ser ut som snubbar som driftar och sen för "good measure" så kör man en varvtidstävling i samma sväng.

Vet inte hur tävlingen såg ut förra året när du postade. Men i år tycker jag dom är otroligt seriösa.

Kolla in t.ex. Team Zen som tävlar i värstingserien: http://www.zenperformance.co.uk/p/team-zen-2008

Ser väl inte direkt ut som någon privatist som kör några varvtider för skojs skull?

Hoppas verkligen Time Attack blommar ut ordentligt till nästa år i Sverige.

_________________
Dick Petersson

Mazda RX-7 FD -96
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Ser också fram emot en time attack serie.
Som jag skrev på ett annat forum så vore det ju trevligt om det även kunde inkludera icke japanska bilar.
Tänkte då främst på det racet som kördes på Jaapmet i somras.
Vi som kör tyskt samt även andra är nog också intresserade jag vet att jag är det iaf.

Så jag efterlyser en arrangör som kan ta på sig detta och som då inte är märkes relaterad.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Re:

ButterflyRacing skrev:
Time Atack är säkert kul...
Men...jag blir lika snoppen, varje gång jag ser dessa påståenden. Var kommer dom ifrån....vem är det som krockar hela tiden..??

Jag har tävlat, till och från, sedan -88.
De 2 gånge jag varit med om sammanstötningar, har det varit med vilja. (en gång, när jag lät Jonasson köra på mej)

I övrigt har jag aldrig varit i närheten av att smälla...


Jag vet inget om din tävlingshistoria men om du aldrig varit nära att smälla så har du förmodligen antingen varit löjligt överlägsen längst fram eller så har du alltid legat långt bak i ledet där en plats hit eller dit inte spelar någon roll. Eller så är du helt enkelt gudabenådad

Satsar man så "händer skit". Det kommer "hända skit" även när man är ensam på banan men risken är iaf otroligt mycket mindre än om någon annan försöker komma om en i 10 varv. När jag körde motocross var en fjärdeplats värd exakt lika mycket som en sistaplats. Så man tog sig till tredje eller rasade under försöket...

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Gustav Uhlander skrev:


Så jag efterlyser en arrangör som kan ta på sig detta och som då inte är märkes relaterad.


Kanske vore nått för Skoghag/SLC att ta tag i & köra dom gånger dom har gatbilar på programmet
då blir det ju riktiga transponder tider & inget snack efteråt om bu eller bä

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20259



Re:

Kenson skrev:
Jag vet inget om din tävlingshistoria men om du aldrig varit nära att smälla så har du förmodligen antingen varit löjligt överlägsen längst fram eller så har du alltid legat långt bak i ledet där en plats hit eller dit inte spelar någon roll. Eller så är du helt enkelt gudabenådad

Satsar man så "händer skit". Det kommer "hända skit" även när man är ensam på banan men risken är iaf otroligt mycket mindre än om någon annan försöker komma om en i 10 varv. När jag körde motocross var en fjärdeplats värd exakt lika mycket som en sistaplats. Så man tog sig till tredje eller rasade under försöket...
Jo, Motocrossåkare vet vi hur de tänker (om jag extrapolerar från en person)...

Det finns många serier där kontakt är sällsynt, definitivt den med vilje. Men om man vill återskapa den sinnebild som STCC/WTCC ger så får man ju söka sig serier där man inte blir bortjagad från depån.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Michael Bäck skrev:
Gustav Uhlander skrev:


Så jag efterlyser en arrangör som kan ta på sig detta och som då inte är märkes relaterad.


Kanske vore nått för Skoghag/SLC att ta tag i & köra dom gånger dom har gatbilar på programmet
då blir det ju riktiga transponder tider & inget snack efteråt om bu eller bä


Vi har kört detta på SLC nu under Rejsaträffen och på JAPmeet thumbs up
Det var uppskattat av de som deltog.
Kylvarv kan man ju ta utanför banan med en gatreggad bil, uppmanar till lugn körning dessutom.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Detta är på gång, kan inte berätta mer just nu men stora planer finns inför nästa år..

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Re:

triss skrev:
Detta är på gång, kan inte berätta mer just nu men stora planer finns inför nästa år..


Varför inte? om det diskuteras i större utsträckning kan det nog endast vara positivt!

Timeattack är ju ett utmärkt sätt att testa varvtider utan att nån kompis ska behöva stå brevid banan och smussla med timern i mobilen

Tycker inte heller de ska bli några straffregler för att hålla fältet någorlunda jämnt utan de ska vara FÅ och TYDLIGA regler för vad som får göras och inte får göras med bilarna. Har man inte råd att ligga i toppen så "too bad" på något sätt, det är ju inte folkrace liksom, är nog väldigt många som vill köra även om dom vet att dom inte har en lika varvtidsoptimerad bil som andra!

Timeattack dagar skulle vara grymt om de anordnades till nästa år. Tre klasser, några olika tillfällen på olika banor under sommaren med träning på förmiddagen för inställningar etc. samt tävling på eftermiddagen!


Tilläggas bör, som de sagts på annat forum i frågan, att reglerna för standardbilar borde vara samma som för den engelska serien så möjligheten för internationella tävlingar också finns!

MVH

Nicklas

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Hmm detta påminner mig starkt om hur vi kör Challenge http://challenge.nu/korachallenge.asp

3 bilar ute, en rejsar, en värmer, en kyler, stillastående start. Det hela känns idiotsäkert. Det man måste ha bra koll på är att "rejsande" släpps först när den "kylande" har kommit tillräkligt långt bort. Den "värmande" åker ut ganska direkt efter den som har startat.
Vi har aldrig två bilar som är i närheten av varandra thumbs up

Självklart är logistiken helt beroende av hur banan ser ut i depå/line up & startområdet.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Varför ska det vara klassidelningar när man ska köra själv ?
Då räcker det ju med säkerhetskrav.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20259



Re:

ButterflyRacing skrev:
Varför ska det vara klassidelningar när man ska köra själv ?
Då räcker det ju med säkerhetskrav.
+1

Klassindelningar kan man ju börja med när det börjar hetta till.

Det går ju bra att köra SS utan klassindelning, det sköter man genom forumbjäbb i efterhand.

Säkerhetskraven kan iofs sätta begränsingar. När första 1000+hk maskinen med medium säkerhet planteras rejält i en mur så kan det ju bli lite debatt (oavsett om effekten var främsta orsaken).

Men det är inte enkelt att balansera lockelsen för deltagare med seriositet utåt (klassindening och reglementen skrämmer bort en del).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14098



Re:

ButterflyRacing skrev:
Varför ska det vara klassidelningar när man ska köra själv ?
Då räcker det ju med säkerhetskrav.


+1

Har man så stort behov av att vinna genom att hitta på en klass där man kan göra det så kan man väl lika gärna tävla "på riktigt"....

Jag tycker personligen att upplägget på challenge är bra, skulle gärna köra samma upplägg på fler ställen om möjligt, både bana och flygfält.

Att köra det på t ex Sviestad där varvtiderna är lägre än challenge måste ju vara möjligt, om man kör uppvärmning med utgång i normala depåutfarten, och ingång före rondellen, då har man ju enbart passage vid start/mål under tidtagning, skulle nästan kunna köra utan transponder och bara ha en optisk brytare (samma som challenge).

Men jag gissar att det blir väl svårt att hinna med mer än 20-30 bilar per dag så då måste man ju fixa ekonomin med det... för jag åker nog inte på en sån grej med 2 varv på mig att sätta bra tid...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Klart de ska vara några klasser så folk har någon vinst att sträva efter

Men de ska bara vara få regler för varje klass. Har man en bil, oavsett vad som är gjort med den, så kvalar den ju automatiskt in bland någon av dessa tre klasser.

Den första "clublevel"klassen tror jag inte det krävs någon speciell säkerhetsutrustning förutom bilens standard, nu har jag inte läst reglerna för england men enligt mig ska man ju kunna köpa en punto på blocket och direkt kunna köra i "clublevel", sen att man troligen inte kommer köra snabbast är ju en annan sak.

Lite roligare också om det verkligen görs till ett stort event och inte bara nån lekstuga för tidsträning Gillar man inte de regler som tas fram till Timeattack så finns det ju massvis med annat man kan köra thumbs up

MVH

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

I SS finns det väl bara olika klasser och det efter vilka däck bilen går på.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Är inte 1 uppvärmningsvarv i minsta laget, skulle nog föredra 2.
För det första så slipper man köpa sprintdäck
För det andra så slipper man köpa däcksvärmare
För det tredja så slipper man åka fullt med kall olja...

eller?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Time attack
<<   1, 2, 3, 4   >>
7617 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande