Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
F1 däck.
2379 besök totalt
Mattias Stahre
Sthlm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
F1 däck.

Halloj

Tänkte kolla om någon vet vad f1 däcken har för slipvinkel eller kanske till och med hur en sån kurva skulle se ut jämför med t ex rdäck?

Jag har hört att rdäck ligger runt 10-15 grader och racingslicks runt ligger 6-8 grader.


Mattias

_________________
Mattias Stahre
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1892



Re: F1 däck.

Mattias Stahre skrev:
Halloj

Tänkte kolla om någon vet vad f1 däcken har för slipvinkel eller kanske till och med hur en sån kurva skulle se ut jämför med t ex rdäck?

Jag har hört att rdäck ligger runt 10-15 grader och racingslicks runt ligger 6-8 grader.


Mattias


Just F1 däck har jag för mig beter sig lite underligt. De är väl tämligen ensamma om att köra omvänd ackermann om jag minns rätt?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5280



Re: F1 däck.

Cyberoid skrev:
Mattias Stahre skrev:
Halloj

Tänkte kolla om någon vet vad f1 däcken har för slipvinkel eller kanske till och med hur en sån kurva skulle se ut jämför med t ex rdäck?

Jag har hört att rdäck ligger runt 10-15 grader och racingslicks runt ligger 6-8 grader.


Mattias


Just F1 däck har jag för mig beter sig lite underligt. De är väl tämligen ensamma om att köra omvänd ackermann om jag minns rätt?


Vet inte hur F1 däck ser ut just, men omvänd ackermann används flitigt i många sammanhang, t.ex. Ovalracing.

Intressant ämne dock, hoppas på fortsättning, sitter för tillfället och kodar en däcksmodell för fordonsdynamiksimulering.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6162



Re: F1 däck.

Pontus Fyhr skrev:
sitter för tillfället och kodar en däcksmodell för fordonsdynamiksimulering.


och då är det kanske ett par R-däck du modellerar? Däcksdatat delar du jättegärna med dig av?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Jag har tittat en hel del på däcksdata på Goodyears D2692 blandning som är nära besläktat med D2691 som är en gammal kval blandning till F1. Inget spektakulärt.

Sen kan man väl säga att alla däck kan ha alla slipvinklar, men att maximal lateral friktionskoeffcient finns runt 7 +-2 grader.

Vad gäller R-däck vore det högst intressant att ta del av däcksdata, egentligen vad som helst som ger någon hint om hur däcken beter sig.

Pontus, simuleringar för LU Racing eller exjobb (eller kanske både och? )

_________________
Henning Olsson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5280



ove, tyvärr inget R-däck, Bridgestone potenza.

Det är för exjobb, stort sett helt skiljt från LU Racing. Jag har näst intill slutat vara delaktig i det projektet för att försöka avsluta studierna, något inblandad blir jag säkert ändå tillsammans med Kristoffer som jag gör exjobb med.

Det vore ju kul att göra en ordentlig däcksmodell av de där Hoosierslicksen vi har data av också, nu när vi förstår lite mer.

R-däcksdata måste ju mätts upp tidigare, frågan är bara hur och var vi får fatt i den.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Racetech
F1 däck.
2379 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande