Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2379 besök totalt |
F1 däck.
Halloj Tänkte kolla om någon vet vad f1 däcken har för slipvinkel eller kanske till och med hur en sån kurva skulle se ut jämför med t ex rdäck? Jag har hört att rdäck ligger runt 10-15 grader och racingslicks runt ligger 6-8 grader. Mattias _________________ Mattias Stahre |
||||
Re: F1 däck.
Just F1 däck har jag för mig beter sig lite underligt. De är väl tämligen ensamma om att köra omvänd ackermann om jag minns rätt? _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Vet inte hur F1 däck ser ut just, men omvänd ackermann används flitigt i många sammanhang, t.ex. Ovalracing. Intressant ämne dock, hoppas på fortsättning, sitter för tillfället och kodar en däcksmodell för fordonsdynamiksimulering. ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
och då är det kanske ett par R-däck du modellerar? Däcksdatat delar du jättegärna med dig av? ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Jag har tittat en hel del på däcksdata på Goodyears D2692 blandning som är nära besläktat med D2691 som är en gammal kval blandning till F1. Inget spektakulärt.
Sen kan man väl säga att alla däck kan ha alla slipvinklar, men att maximal lateral friktionskoeffcient finns runt 7 +-2 grader. Vad gäller R-däck vore det högst intressant att ta del av däcksdata, egentligen vad som helst som ger någon hint om hur däcken beter sig. Pontus, simuleringar för LU Racing eller exjobb (eller kanske både och? ![]() _________________ Henning Olsson |
||||
ove, tyvärr inget R-däck, Bridgestone potenza.
Det är för exjobb, stort sett helt skiljt från LU Racing. Jag har näst intill slutat vara delaktig i det projektet för att försöka avsluta studierna, något inblandad blir jag säkert ändå tillsammans med Kristoffer som jag gör exjobb med. Det vore ju kul att göra en ordentlig däcksmodell av de där Hoosierslicksen vi har data av också, nu när vi förstår lite mer. R-däcksdata måste ju mätts upp tidigare, frågan är bara hur och var vi får fatt i den. _________________ Pontus Fyhr |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2379 besök totalt |