Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2795 besök totalt |
Efter att (äntligen) fått åka några långloppspass med räsergolfen (som ju går snabbare än familjebilen) så tycker jag nog att M3'an ändå är lite roligare på bana än så länge ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Tyvärr hörde du fel. ![]() Men jag hajar också till varenda gång man hör namnet Magnus Tonér ropas upp. Eller är det så att Magnus T. håller sin bubbeldröm vid liv genom att köra i den cupen? ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
VW är det. Och bakhjulsdrivet
![]() ![]() http://www.stotdamparexperten.nu Sidan blir uppdaterat snart om Mantorp (ska få bilder i maillåddan närsomhelst!!) Inget om vår blåa golf i Tvprogrammet? Det har varit ett eländigt år för teamet... Men sista racet blev liksom en shakedown-test ett halvår för sent ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Magnus, kan du inte dela med dig av mer intryck? (Kanske i en splittad tråd?) Vad beror detta på? (Jag har själv aldrig kört en "riktig" räserbil men det är ju drömmen - som svalnade en aning nu...) Är det för att med M3:an så vet du att du gjort allt men med rimliga medel kan göra och nu gäller det för dig som förare att ta materialet (med alla dess fel och brister) till gränsen - MEDAN - det i en räserbil alltid går att "göra någon inställningsförändring" och det är prio ett med körandet. Det vill säga att i första hand prova, testa, känna fundera - inte bara vrålköra? Det finns ju fler här som kör/kört räserbil - är era intryck de samma? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Själv måste jag nog säga att jag upplever det som lite enklare att åka riktigt "fullt" med en ren racer, kan iofs bero på att mina gatbilar inte direkt är optimerade när det gäller responsen från chassit. Men racern utan kompromisser svarar på ett helt underbart sätt på förändringar i inställningar mm. Den extra säkerheten med bur och bälten osv kan kanske oxå spela in... Men vilket som är roligast vete sjutton...men spelar det nån roll så länge man tycker det är barnsligt roligt?? _________________ Karl Brag |
||||
Jag tycket att en viktig skillad är tävlingmomentet.
Att ligga och jaga andra bilar varv efter varv tills man stressat någon till ett mistag och slinka förbi. Eller att ligga och ha ett koppel bakom sig som vill om men bara stå ivägen hela tiden. skitkul! De flesta riktiga rejsbilar jag kört är ganska effektsvaga bilar och det är ju faktiskt roligare med mer pulver. ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Vår M3a har 157hk, de flesta av forumets bilar gör säkert snabbare varvtider än vad vi gör.
Men, vi presterar samma varvider i 6timmar och tillsammans med bilar med ungefär lika mycket effekt. Att jaga ikapp en klunga och sedan plocka bil efter bil är otroligt häftigt. Ett banmöte är bra för att lära sig bilens gränser, den enda man tävlar mot är egentligen sig själv. Vi skulle bli svartflaggade och få gängstryk i depån om vi hade haft race körstilen på ett banmöte :-) Att tävla tillsammans med adrenalinfyllda dårar är otroligt häftigt. Troligtvis är det billigare att tävla i ngn "korp-race" serie jmfrt ha en skoj kompromisskärra och köra 4-5 banmöten. Eller är det bara jag som försöker rättfärdiga kostnaden ![]() Riktig megakick är det allafall. |
||||
Just tävlingsmomentet är det som ger mig dendär extra kicken, ihop med att verkligen åka på gränsen och kanske över den ibland...med en bil "jag i min hjärna tagit ett beslut om att det är ok". Att söka en lucka och försöka bromsa sig förbi på ngn som inte vill att du ska om.
Sen kan jag få en annan typ av tillfredställelse av att ligga och åka 4-5 varv, gå in, ändra ngn liten sak och ge mig ut och känna att det händer ngt. Denna kännsla ökas ofta på en racebil då de är mer kompromisslösa och i mina fall har bättre delar i chassi osv. Som Anders säger, man skulle inte bli poppis om man åkte racekörning på ett banmöte. Rättfärdiga kostnader... Tycker det var rätt vettiga kostnader sist jag testade M3:an...så det gör jag gärna om. ![]() ![]() |
||||
Jag har åkt både med de gat-porschar och 924:a-räsern på banmöten, om vi bortser från att det går fortare med räsern (trots att den har lägst effekt av dom 4) så tycker jag att den är roligast att åka med. Anledningen är nog att den på något vis är mer harmonisk att åka fort med, allting liksom trillar på plats när man åker fort med den. Dom andra (944 turbo+, 911 3.2 och 944 S2 Cab) känns det mer som man plågar när man försöker åka fort, dom är/var tunga och lite för mjuka, dom kommunicerar inte alls på samma vis som räsern.
Det som ytterligare talar för räsern är att det gör inte alls lika ont i själen och plånboken när man är ute i terrängen så att något går sönder (det har inte hänt mig än, men förr eller senare så lär det väl bli så...) Edit, hrmmm, jag svarade nog på en fråga en som inte var ställd.... På banmöten väljer jag alltså att köra med räserbilen (fördel med gatregistrad räserbil ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Det mesta på hjul är kul
![]() Sen gillar jag personligen internationell Rally med sin otroliga blandning av allt från snö till asfalt körmässigt och Endurance-racing för sin utmaning i att få saker att funka över många timmar med taktik och allt annat som tillkommer i Endurance. |
||||
Jag skulle gärna köra "riktig" bil, det blir ju lite mer tid i bilen om man kör lopp kontra banmöte där det styckas upp, bättre kontinuitet.
Sen är det ju ytterst få gatbilar som faktiskt kalrar av att köras längre perioder än 20min på bana i fullt tempo utan att brinna upp. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Som tidigare sagts: Adrenalinkicken av klung-köra nästan ett helt race går inte av för hackor. På knutan i somras var vi 4 bilar som altid hade slagläge på någon av de andra hela tiden...eller i alla fall 7 av 10 varv tills jag bromsade på mig och splittrade upp gänget. Det tog många timmar innan jag kom ner ifrån den högt flygande turen (såg det lika underhållande ut som det kändes, Pär?).
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Jag hade mycket hellre varit med än att sitta i gräset på andra sidan staketet som jag gjorde ![]() ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Att tävla är en otrolig kick men medför även frustration och buckel :-)
Hysteriskt tokmeck när något pajjar (grundprincipen är att ALLT går sönder), nervositeten den sista timmen när det gäller att bevaka konkurrenterna både på banan och i depån. Så här såg allafall starten på Våler ut: ftp://akaarle.mine.nu/ Inte så mycket buckel men tre varningar för "aggressiv" körning. De flesta av våra konkurrenter kör felhjulsdrift, vi går lixom mer på tvären och det uppskattas inte riktigt. 7 månader kvar till första racet 2004 ![]() Hm, hur fasen överlever man till nästa säsong :-) Det gäller att starta upp "vinter-kick-aktiviteterna". |
||||
ja, en helt otrimmad 3.2:a eller 3.6:a är ju rätt pålitlig... ![]() En 2.0 turbo VW-arv med 10 års tävlande bakom sig något mindre.... > ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Men alla kan ju inte vara snabbare än Kimi ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Eller sälja bilen efter sitt första race. Men det är ju alltid lättare att sitta på läktaren och vara värst.... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2795 besök totalt |