Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Jaha, då kan man glömma gotland ring.
<<   1, 2, 3   >>
4905 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

ButterflyRacing:
Vad jag förstod så hanlade det hela om nöjeskörning på bana och inte tävling.. eller har jag missat nått?

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Daniel Ekström skrev:
ButterflyRacing:
Vad jag förstod så hanlade det hela om nöjeskörning på bana och inte tävling.. eller har jag missat nått?

ok........läste väl för fort....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

ButterflyRacing skrev:
Daniel Ekström skrev:
ButterflyRacing:

ok........läste väl för fort....

Du är förlåten!

Visst skulle det aldrig funka i racing - helt klart.

Det är ingen som kommenterat mitt förslag - så då måste det ju vara kanon!!!

(tystnad är medhåll)

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Westfield skrev:

(tystnad är medhåll)

Hur har du tänkt att man skall få varvtider på allmän körning och fortfarande ha gällande försäkring?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

damn, you sunk my battleship...

BMW 330i -05
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

johann skrev:
Westfield skrev:

(tystnad är medhåll)

Hur har du tänkt att man skall få varvtider på allmän körning och fortfarande ha gällande försäkring?

FAAAAA*****N

Jaja, man kan inte alltid vara smartast i klassen.

Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003

I rattlåsracing så finns det nåt som kallas Test&Tune där man går under gällande SBF regler med tidtagning och då gäller fortfarande försäkringar men det får inte sättas ut tider på scoreboard på banan utan tiden är bara till för den enskilde man får dessutom inte delas in i klasser utan man kan hamna bredvid vemsomhelst i lineupen mot starten.
Det får inte heller finnas publik på banan utan bara team är tillåtna.
Finns det inget liknande för banåka?

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Ta det här med R-däck och dess eventuella förbud med en klackspark. Det kan ju vara så ett tryckfelsnisse varit framme oxå. Mig veterligt har det aldrig varit några problems dom gånger jag varit där o kört.

Umeå
Här sen Nov 2002

Mats Ahlgren skrev:
I rattlåsracing så finns det nåt som kallas Test&Tune där man går under gällande SBF regler med tidtagning och då gäller fortfarande försäkringar men det får inte sättas ut tider på scoreboard på banan utan tiden är bara till för den enskilde man får dessutom inte delas in i klasser utan man kan hamna bredvid vemsomhelst i lineupen mot starten.

Är det En dag på Strippen du menar?
Det som tidningen Bilsport anordnar.

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Acke skrev:
Hmm.. de e la inte SBP som bråkar här ??

är det inte Gotland ring ???

finns la gott om DOT märkta R-däck....

Hade en liknande disskution på PSCOS idag och vad jag erfar så borde det inte vara DOT som är intressant utan E-märkningen som gäller för Europa dock så har min tolkning av E-märkningen sagt mig att bara för att ett däck är E-märkt så är det inte nödvändigtvis godkännt i Sverige då SBP även kräver ett visst mängd mönster.

Att dom slicks som används i dragracesyften som är DOT med rakbladstunna mönster i är godkänt i en kontroll på SBP är jag tvivelaktig till.

Ang Bilsports "En dag på strippen" så visas faktiskt alla tider offentligt, dels direkt efter repan (iaf på E-boda) och så publiceras tider i tidningen och på internet.

Gäller DOT i Sverige överhuvudtaget egentligen? Dvs ett icke E-märkt?

Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003

super7 skrev:
Mats Ahlgren skrev:

Är det En dag på Strippen du menar?
Det som tidningen Bilsport anordnar.

Nej,varken en dag på stripen eller Blackrace är SBF sanktionerade(det är inga tävligar,enligt lag får bara SBFs föreningar/förbund arrangera motortävling)utan det här är något som ligger under bilsportförbundets vingar tanken är att man ska få utvärdera sin bil för tävling under tävlingsliknande förhållanden men det får inte finnas ett tävlingsmoment med därav att man kallar det test/tune och att det inte får finnas publik och att inga tider sätts ut officiellt på bana eller i media sen finns det ju inget som säger att man kan "råka hamna bredvid just en speciell bil i kön osv eller att man jämför tidkort med varandra efter sin repa"
Tanken med det hela är att pröva chassinställningar/däck/startvarv/växlingspunkter m.m. det borde rimligtvis finnas utrymme att ha nåt liknande för banåka,kan ju vara banträff är motsvarande för banåkare men risken är ju mer överhängande för olyckor kan jag tänka mig mot att man dånar ner för stripen några hundra meter rakt fram därav försäkringsbolagens ljumma intresse,den springande punkten i försäkringsfrågan är att få bort tävlingsstämpeln det är haken för "rakt fram åka" i alla fall.

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Men även om det inte är tävling så är det inte säkert att ditt försäkringsbolag godkänner ersättning för då börja dom leta andra kryphål (däcken t.ex. att det inte är allmän väg osv).

Men försäkringstrådar ligger det väl redan ett otal på forumet som täcker det mesta

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Westfield skrev:
Sörpan skrev:
På "allmänhetens körning" under invigningen i somras var det en kille med en Audi RS4 som körde med "R-däck". Jag frågade arrangörerna om det var tillåtet, men jag fick inget riktigt svar på det... Kanske Westfield eller Peeter hörde något om det som inte jag hörde eller kommer ihåg?

Jag tänkte i alla fall använda mina R-däck där nästa sommar...

Ja...ehm...de kanske inte "såg" vilka däck han hade på

Killen med RS 4:an gjorde det inte direkt till en hemlighet att han använde "R-däck"...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Eftersom det inte finns en allmän och ordentlig definition av vad r-däck är så blir det ju per automatik mycket gummiband i den regeln.

Dunlops Super Sport Race kan ju diskuteras vara ett extremt högprestanda däck istället? och Kumho har ju liknande modeller.

F.ö. så har jag inget annat än r-däck o vinterdäck så det blir ju lite tossigt med Gotland Ring Har inte ägt gatdäck på flera år

Göteborg
Här sen Mar 2003

"Hur har du tänkt att man skall få varvtider på allmän körning och fortfarande ha gällande försäkring?"

Detta har flera försäkringsbolag löst till kommande år genom att försäkringen inte gäller alls längre vid körning på inhägnad bana oavsett om det är med eller utan tidtagning...

Jag försökte förgäves få mitt försäkringsbolag att förklara varför men fick inget bra svar.

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Dea skrev:
"Hur har du tänkt att man skall få varvtider på allmän körning och fortfarande ha gällande försäkring?"

Detta har flera försäkringsbolag löst till kommande år genom att försäkringen inte gäller alls längre vid körning på inhägnad bana oavsett om det är med eller utan tidtagning...

Jag försökte förgäves få mitt försäkringsbolag att förklara varför men fick inget bra svar.

Nu blir detta lite offtopic men iaf.

Jag har råkat ut för samma sak, när jag tecknade försäkringen frågade jag om den gäller även vid bankörning, jodå så länge det inte är någon tävling eller träning inför tävling så gäller försäkringen.
Sen så har det varit en del fall där försäkringsbolaget nekat ersättning vid en olyckshändelse under ett bankörningspass, och då har även mitt f.bolag varit omnämnt, det har diskuterats här på rejsa. Så jag tänkte det är väl bäst att höra med f.bolaget en gång till. Nä just det, då har dom ändrat sig. Då vill dom ha det till att all körning inom inhägnat område är att räkna som hastighetstävling och/eller olovlig körning!!! thumbs down thumbs down > Så det var bara att be f.bolaget ifråga att fara och flyga...typ.. Och flytta försäkringen till ett annat bolag med en sundare och rättvisare inställning till det här med bankörning. Nu blev dock försäkringen 1500:- dyrare, men skit, va ska man göra...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Snart betalar väl inte Sv försäkringsbolagen ut pengar vid tillbud på autobahn heller om det visar sig att man kört fortare än 110...

/Johan

Visby
Här sen Jul 2003

Ang: R-däck på GR.

Har Tagit kontakt med Ledningen för GR och Det är tillåtet med R-däck på allmenhetenskörning med dessa med r-däck kommer förmodligen delas in i en klass för sig då.

Så Rejsa på!

/mvh Gute som älskar GR! och har R-däck

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Ang: R-däck på GR.

SubaruPhille skrev:
Har Tagit kontakt med Ledningen för GR och Det är tillåtet med R-däck på allmenhetenskörning med dessa med r-däck kommer förmodligen delas in i en klass för sig då.

Så Rejsa på!

Vi kommer nästa år:

Slåtte
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
SubaruPhille skrev:

Så Rejsa på!

Vi kommer nästa år:

Det låter alldeles.....UNDERBART! Hm, kanske får bygga ut sommarstugan för att kunna härbärgera allt Rejsafolk som kommer till ön... Westfield, du bygger väl också ut?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:

Det låter alldeles.....UNDERBART! Hm, kanske får bygga ut sommarstugan för att kunna härbärgera allt Rejsafolk som kommer till ön... Westfield, du bygger väl också ut?

Är ni nu liiite listiga så ser ni till att starta Sveriges Fuchröre ihop...
Jag är med på alla liknande dumheter.

*tänk att tjäna pengar på att träffa på alla galna rejsers och sacka skit på kvällarna och sedan lotsa dom runt banan på dagarna*

Allmänt banåkaforum
Jaha, då kan man glömma gotland ring.
<<   1, 2, 3   >>
4905 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande