Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
NACA Ducts / luftintag frågor samt köpa vart
2732 besök totalt
Thompa
haninge /sthlm
Här sen Jul 2008

Trådstartare

vet att det finns lite trådar i ämnet men hittar ingen direkt info som ger dom svar jag vil ha ..

är så att jag ska bygga kylare bak och tänkte förse den med luft via slang från naca insug i sido ruterna .. men allt jag hittar är med ändast 3" slang anslutning och lite med dubbla 3" finns det nån levrantör/tillvärkare (vart på vår glob spelar ingen roll) som säljer med kanske 5-6" anslutning ..

nu tror jag iofs att dom med dubbla 3" skulle räcka om man hade ett på var sida tillsamans med minst 2 st 14" fläktar och snudd på lika stort utsläp som kylaren , men tyker det kommer se lite örnigt ut med fyra slangar?? eller skulle det räcka med endast en 3 tummare på var sida?? drar lite paralerel till en motor och den matar man ju inte så ofta med större rör än kanske 4" vilket räcker galant ... visst nu är ju motorn en brutal luft pump men med fläktar med bra effekt så borde man ju kunna då det att lira??

vad tror ni?? nån som kanske tom har lite erfarenhet av kylar ventilering??

det vettigaste jag hittat hittils är sånna här (vilka det dräller av runt om på nätet)

Vimmerby
Här sen Mar 2008

I någon av böckerna jag har står det att ett luftintag i fronten av bilen bör vara ca 25% av kylarens storlek för att släppa in lagom mycket luft. Jag vet inte hur jämförbart fartvindskylning i fronten är kontra fläktkylt med luftintag i sidorutorna, men fyra 3"-slangar lär väl vara långt ifrån 25% av kylarens area om den inte är väldigt liten...

Uddevalla
Här sen Aug 2005

hål i golvet?
och ta luft därifrån.

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

jag har tagit från sidorrutorna med enkelt naca samt ställt rör på högkant underifrån bilen in i kylaren. Tror inte det behövs mer än så

det finns nog lite bilder i min projekttråd

Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Thompa: Var hittade du de scoopet som du har på bild? Ser betydligt bättre ut än de jag har, kanske läge att byta..

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Thompa
haninge /sthlm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
finns överallt tror just den bilden är från ebay ?? http://motors.shop.ebay.com/items/___W0QQ_nkwZnaca

tror faktis jag mailat han om vad frakt till sverige för några st skulle gå på kanske är läge för lite samköp??

lutar nog att det bli fyra slangar bak borde ju gå att lösa snyggt samt att då kan man sprida ut det bättre över kylet

Östergötland
Här sen Sep 2005

Ja absolut, samköp är inte omöjligt beroende på vad priset är. Jag har 4st singel och en dubbel ser lite cleanare ut i mitt tycke.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Thompa
haninge /sthlm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Har beställt alla tio han hade nu , tänkte att det kan vara bra att ha lite i reserv samt om nån mer vill ha?? får se lite vart slut notan hamnar när banken och skatte verket/tullen snott sin del .....

Östergötland
Här sen Sep 2005

Re:

Thompa skrev:
Har beställt alla tio han hade nu , tänkte att det kan vara bra att ha lite i reserv samt om nån mer vill ha?? får se lite vart slut notan hamnar när banken och skatte verket/tullen snott sin del .....

PMá sen när du har sakerna hemma om pris, kan va intresserad av 2st!

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004

Re:

Sik_co skrev:
Thompa skrev:

PMá sen när du har sakerna hemma om pris, kan va intresserad av 2st!

Samma här! Skicka gärna PM eller skriv här vad det blir för pris för 2st
Mvh Peter

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Varför vill ni ha NACA-insug?
Utseende, effektivitet, eller nåt annat skäl?

#24, #64, #88
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Två eller fyra 3"-slangar? Två 14"-slangar vore mer rimligt. Fläktar är känsliga för motstånd på sugsidan.

Guson

haninge /sthlm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

AndersY skrev:
Varför vill ni ha NACA-insug?
Utseende, effektivitet, eller nåt annat skäl?

för dom är otroligt effektiva utan att störa luftströmmen och paja bilens aerodynamik ... hur vida luft rörs sig runt en bil är lite små knepigt tex så är "jättmunnar" i fronten för att kyla sin IC inta altid det bästa då luft färdas fortare på luft och har man för stort hål i nosen så får man så mkt luft att det bildas en luft kudde framför ICn var på övrig luft strömar där ifrån och man kan tom få former av ejektorverkan (fast nu är vi nog väldigt långt ute på överkurs som jag nog inte riktigt behärskar men det är inte av en slump tex en golf boll ser ut som den gör )

hur som... mitt andra alternativ var att göra scoop på sidorna men det bli ju som att montera en broms skärm på bilen ? att rutrona bak skulle försvinna helt vilket är dåligt för bakåtsikten och ljuset i bilen

......... sen ser dom coola ut oxå

Citat:
Två eller fyra 3"-slangar? Två 14"-slangar vore mer rimligt. Fläktar är känsliga för motstånd på sugsidan.

Guson

faktis håller jag med dig men hittar inga så stora och budget och tid för at ta fram egna finns ej , men efter lite efter forskning så verkar det fungera var tom nån som hade en långlops bil med 2naca scoop på taket vilket absolut inte borde funka då det är låg trycks område men funkar tydligen kanon just därför dom är designade för att omsätta dynamiskt tryck till statiskt utan att öka tvärsnittsarean på fordonet .. är NASA som utväklat dom från början

2732 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande