Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Funderingar på bakflyttad kylare och pumpval.
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (14183 totalt)
Flaxis
GBG
Här sen Jan 2005
Inlägg: 32



Re:

B5254T4 skrev:
Niva: Använder du större kyl än vad som behövts vid frontmonterat? Har använt 940-kyl fram innan med gott resultat och planen var att köra samma bak då jag har ett nytt liggande.
Tyvärr är detta ganska litet i area sett men tjockare än de flesta.

Sik_co: Vore kanon med bilder, ta den tid du behöver, mycket uppskattat!
Kan ha det stående men med fuelcell och annat hade det varit bättre med liggande då jag vill ha det långt bak och bagaget är lågt där.



Lite halvt"OT": Ser i din avatar att du bygger s13 hybrid, samt att ditt användarnamn är motorbeteckningen på volvos R-line motor?Kan det möjligtvis vara så att det är en sådan spis som skall hitta ner i nissanen? Skulle tycka att det var väldigt roligt om så var fallet då jag själv byggt efter det konceptet för en 3-4:a år sedan med lyckat resultat...finns det mer info om ditt bygga att hitta på nätet?
m.v.h//Flaxis

_________________
förvirrad!
Fredrik Sernemo
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461


Trådstartare
OT:a på bara! Du är väldigt nära kan jag säga, den motorn användes i förra bygget men inte nu.
Återkommer med en projekttråd snart, vill komma lite längre innan.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Har tagit lite bilder nu, ska se om jag får upp de imorgon. Dock så tog batteriet slut i mob naturligtvis men han med bilder så man ser hur bygget är gjort. Förvänta dig ingen supersnygg lösning då jag endast haft plåtsax =)

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Naca i rutorna bak, 3"

Kylaren underifrån, svårt att få ett foto bra då avståndet är för kort.



Hålet är runt 1 kvm, om det är bra dåligt? Vet ej.. Funderat på att bygga en tunnel ut
under kofångaren precis.

Materialet till bygget.

Själva lådan i kupén

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Re:

Sik_co skrev:
Naca i rutorna bak, 3"


Jag fick för ett par dagar sedan hem boken "competition car aerodynamics" och att stycke i den handlar om just NACA-ducts. Bland annat finns siffror och uppgifter för hur de ska dimensioneras, och en varning om att många av de som finns att köpa inte följer dessa uppgifter som NACA spenderade enorma summor på att forska fram en gång i tiden. När jag såg de på din bild tyckte jag att proportionerna inte verkade vara riktigt rätt, så måttbandet och boken åkte fram... Om det inte är så att din bild förvanskar måtten rejält så är dina ducts feldesignade. Dessutom ska kanten på "långsidorna" vara skarp, inte en rätt stor rundning som det ser ut att vara nu.

Har faktiskt funderat ett tag på att börja tillverka NACA-ducts i glasfiber för att fylla på bankkontot som ekar aldeles för tomt, givetvis byggda enligt rätt siffror då. Men då blir det ju inte riktigt frågan om såpass genomskinliga grejer som jag förmodar att ni är ute efter när dom ska sitta i fönstren.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Låter som en intressant bok, är det denna? http://www.bokus.com/b/9781844252305.html

mvh

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Japp, och precis samma ställe som jag köpte den från också.

http://www.bokus.com/b/9780837601427.html?pt=search_result har funnits i min bokhylla sedan tidigare, finns en del intressant läsning även i den för den som är intresserad av hur luften påverkar bilarna.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Re:

UlfG skrev:
Sik_co skrev:
Naca i rutorna bak, 3"


Jag fick för ett par dagar sedan hem boken "competition car aerodynamics" och att stycke i den handlar om just NACA-ducts. Bland annat finns siffror och uppgifter för hur de ska dimensioneras, och en varning om att många av de som finns att köpa inte följer dessa uppgifter som NACA spenderade enorma summor på att forska fram en gång i tiden. När jag såg de på din bild tyckte jag att proportionerna inte verkade vara riktigt rätt, så måttbandet och boken åkte fram... Om det inte är så att din bild förvanskar måtten rejält så är dina ducts feldesignade. (Exempel: Bredden på den smala änden ska vara 16,6% av totallängden, jag får det till närmare 20,6 även om det är svårt att få något exakt mått p.g.a. rundningen av kanten.) Dessutom ska kanten på "långsidorna" vara skarp, inte en rätt stor rundning som det ser ut att vara nu.

Har faktiskt funderat ett tag på att börja tillverka NACA-ducts i glasfiber för att fylla på bankkontot som ekar aldeles för tomt, givetvis byggda enligt rätt siffror då. Men då blir det ju inte riktigt frågan om såpass genomskinliga grejer som jag förmodar att ni är ute efter när dom ska sitta i fönstren.


Kan nog mycket väl stämma att dessa inte är korrekta. Tråden som är skapad i "skruvabanakarbil" så är förslaget på ett enkelt scoop med dubbla 3" in. Den ser betydligt bättre ut än vad mina gör. Har haft tanken på att byta för dessa va de enda jag hittade då efter ett par timmar på nätet.
Men de fyller funktionen med att ta in luft, och de har jag blött bevis på. Dock inte i några högre hastigheter utan bilen stod på släp i 90-100km/h och de duggregna.
Men att byta står högt på listan dels av estetiska skäl och sen föratt kanske få en mer korrekt scoop.

Kul att ni tar er tid & räknar på sakerna samt ger era synpunkter.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Rättelse, det är 8,3% av totalbredden (inte längden) den ska vara i smala änden. Det gick visst lite fort förut, men det gör ju att dina är ännu längre ifrån rätt.

Formlerna gäller för ducts med ett fyrkantigt hål, inte en rund slanganslutning, så det är lite svårt att avgöra hur väl dessa köpegrejer passar teorierna (djupet till den plana botten som inte existerar här avgör längd och bredd), men dom verkar lämna en del att önska i alla fall...

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Det som gör att NACA-ducten funkar är att man har vassa kanter på sidorna så att du får ett 'släpp' då luften rör sig över kanten. Släppet för att du får en roterande cylinder av luft påbåda insidorna av ducten.
Det innebär att du får en luftström neråt mot bottnen av ducten där dom vå cylindrarna av roterande luft skovlar in luft som sen hamnar i hålet i bakkant.
Det hålet ska ha en rundning typ framkant på vingen mot karossen på (minnesbild) ca en tredjedel av ductens djup i inre ändan..
Så den på bilden är ingen NACA, men den är säkert bra ändå. Och riktigt snygg.. Skulle vilja sätta såna som bromsluftintag i baksidoförnstren,
Dom som sitter på huven på vissa japs-4x4-or är inte heller NACA, men dom vill ge sken av..

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:NACA_submerged_inlets.JPG

Den stora är bra, vassa kanter och rundning i bakkant.
Jag har en bild på hur luften roterar hemma.. *återkommer*

_________________
Arne Lindgren
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461


Trådstartare
Sik_co: Tack för bilderna, ser kanon ut!

Vet nån om man kan använda samma typ av intag i taket? Nackdel? Vet inte om jag vill sätta i plastrutor än, lurar på tak eller bakskärmar.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Intagen ska man kunna ha var som helst vad jag förstått. Fördelen i rutan är att man enkelt kan ångra sig om man vill ha ett annat eller vill köra utan. I ditt fall skulle jag nog sätta i bakre sidorutor.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Dessa luftintag fungerar (om jag inte missförstått något) bäst på någorlunda plana ytor som luften rör sig "rakt" över och dessutom nära. Närmast plåten bromsas ju luftflödet upp, och ju längre bak man kommer, desto tjockare blir detta lager med mer eller mindre stillastående/turbulent luft som vi helst vill undvika om denna typ av luftintag ska fungera riktigt bra. Framkanten av motorhuven brukar vara det som passar in bäst för NACA-ducts, och om man inte får några konstigheter p.g.a. vindrutan (lär vara olika på olika bilar) tycker jag att taket absolut bör vara ett hyfsat alternativ. Bättre än sidorutorna bak skulle jag gissa, för där har du ju alltid fönsterlister, dörrkanter, dropplister, bakspeglar och annat framför som garanterat stör luftflödet.

Att tävlingsbilar har luftintag i bakrutorna beror nog mer på regler eller enkelhet än optimal funktion.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Re:

UlfG skrev:
Dessa luftintag fungerar (om jag inte missförstått något) bäst på någorlunda plana ytor som luften rör sig "rakt" över och dessutom nära. Närmast plåten bromsas ju luftflödet upp, och ju längre bak man kommer, desto tjockare blir detta lager med mer eller mindre stillastående/turbulent luft som vi helst vill undvika om denna typ av luftintag ska fungera riktigt bra. Framkanten av motorhuven brukar vara det som passar in bäst för NACA-ducts, och om man inte får några konstigheter p.g.a. vindrutan (lär vara olika på olika bilar) tycker jag att taket absolut bör vara ett hyfsat alternativ. Bättre än sidorutorna bak skulle jag gissa, för där har du ju alltid fönsterlister, dörrkanter, dropplister, bakspeglar och annat framför som garanterat stör luftflödet.

Att tävlingsbilar har luftintag i bakrutorna beror nog mer på regler eller enkelhet än optimal funktion.


Precis, har funderat på de oxå då dörr ramen hamnar precis framför. Jag vill inte göra några ingrepp i kaross för massa intag utan vill behålla möjligheten att sätta dit hela rutor. Jag hoppas på att få det så tätt som möjligt så fläktarna suger in luft, eller iaf hjälper till att få in tillräcklig mängd luft för kylning. Men borde man inte kunna bygga något under bilen som genererar att luften dras ut under? Eller räcker ett
hål helt enkelt..?

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



om du inte har gjort det, ta en titt i böckerna jag nämnde högre upp. Vill du inte köpa dom finns dom säkert på biblioteket. När du har tittat i dom kommer du nog ha hittat på ett antal sätt att släppa ut luften i en lågtryckszon - såna är ju ingen bristvara runt bakre änden av en bil.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
MrVortaflow
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 56



Vill bara påpeka att UlfG är inne på rätt spår här, det finns en del att göra gällande luftintag, utsläpp och placering av fläktar. Läs böcker eller kontakta folk som vet så blir det ännu bättre.

Ang NACA ducts så skapade NACA dessa för att ha luftintag med minimerad luftmotståndsökning. Har man en gång sett ett par äkta så gråter man när man ser vad som marknadsförs som "NACA ducts" tänk om de ändå mönsterskyddat dem....

tyvärr är det tveksamt att de finns på biblioteket, tror inte ämnet är intressant för "allmänheten" men man kan ha tur

Ursäkta att jag låter dryg...

_________________
Torbjörn Gustavsson

Mitt Cayman "bygge": https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316869
Citera
Racetech
Funderingar på bakflyttad kylare och pumpval.
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (14183 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande