| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Saknar värme i min Porsche 911
|
7211 besök totalt |
Skämt åsido, var och kollade på en motsvarande kupévärmare igår och konstaterade att det är fläkten som är det största problemet, den var ca. 30-40mm...tror inte att den räcker till... |
||||||
Du har glömt att räkna med generatorns verkningsgrad.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Försökte söka lite tidgare men lyckades inte (det behövs iaf lite grundkunskap i ämnet för att lyckas använda Google).
Finns det några elektriska värmeelement som skulle kunna fungera att montera i ventilationsrören till defrostermunstyckena? Jag tänker mig nåt rörformat med 30mm id och 15cm långt eller så. Det behöver ju inte bli hiskerligt varmt (man vill ju inte smälta plast under instrumentbrädan) för att fungera som defroster (iaf inte om man bara vill motarbeta imma vid plusgrader). Vill man smälta snö och is från insidan utan att behöva skotta/skrapa först så blir det att kräma på rejält. Kanske skicka luften genom en liten värmeväxlare som värms av godtyckligt värmeleement. Om VVXen är av Alu så lär den inte bli varm så länge som det strömmar luft igenom den. |
||||||
|
Re:
Så, vad tror den samlade kunskapen om denna fläkt? Skulle det funka att köra denna som defroster för framrutan? Priset är ju elegant, kostar en styv femhundring på skroten. Borde ju gå att koppla både som fläkt och fläkt+värme. Räcker det eller inte? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||
|
Re:
Jag kommer annvända 2st sådana på min porsche...dvs en i varje utbås mot vindrutan. Funkar att hålla en ruta fri från imma så man ser banan. Biltemas variant är kattskit och orkar knappt hålla en framruta imfri. _________________ Pelle Persson |
||||||
|
Re:
En kompis har en sådan i sin bmw cup bil, men det är bättre om han själv kommer med en input vad han tycker om e36 fläkten osv. Men min erfarenhet är om det regnar mkt eller får kraftig imma i bilen av andra anledningar så är 2st att föredra. Ström förbrukningen har jag nada koll på förstunden. _________________ Pelle Persson |
||||||
|
För värme i en lyftkyld 11:a finns det två alternativ:
1. Värmekammare. 2. bensinvärmare. Är problemet bara imma, så finns det eluppvärmda vindrutor. Har man headers och inte kan ha traditionella värmekammare får man bygga egna värmekammare runt dom. Jag funderar själv på det sista alternativet, borde inte vara så svårt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Häpp,
Ytterligare ett krångligt alternativ är ju en vattenkyld oljekylare som leder varmt vatten (kylvätska) till ett värmelement som du sätter i kupen eller eller längst bak i bageutrymmet där ventilationsgrejorna sitter i vanliga fall. Minst krångligt; bygg värmekammare och kopla till befintligt system. Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Saknar värme i min Porsche 911
|
7211 besök totalt |