Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Saknar värme i min Porsche 911
<<   1, 2
7211 besök totalt
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005

Jon80 skrev:
2*200W = 400W = 0.4kW = 0.5364HP.. hmmm.. Lite imma på rutan vs. 0.5364HP förlust ger ju saken lite perspektiv
Doh, det hade jag inte tänkt på, det skulle innebära att jag bara skulle ha ca. 149,4636hk kvar
Skämt åsido, var och kollade på en motsvarande kupévärmare igår och konstaterade att det är fläkten som är det största problemet, den var ca. 30-40mm...tror inte att den räcker till...

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jon80 skrev:
Eric Josefsson skrev:
backman skrev:
Stjäl tråden lite , är det nån som testat använda biltemas 12v värmare i bilen?

Kupévärmare, 12 V

Pga en utrymmesrelaterad intressekonflikt mellan fördelaren och värmepaketet så har kadetten inget värmepaket längre.
Tror ni att den där fläkten räcker till för att hålla bort imman från framrutan?

200w är ganska duktigt för en 12v värmare. thumbs up

2st sådana och dra en lite grövre strömkabel med 30A-säkring? (Eller kanske lite mer t.om.)

2*200W = 400W = 0.4kW = 0.5364HP.. hmmm.. Lite imma på rutan vs. 0.5364HP förlust ger ju saken lite perspektiv

Du har glömt att räkna med generatorns verkningsgrad.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Försökte söka lite tidgare men lyckades inte (det behövs iaf lite grundkunskap i ämnet för att lyckas använda Google).
Finns det några elektriska värmeelement som skulle kunna fungera att montera i ventilationsrören till defrostermunstyckena?
Jag tänker mig nåt rörformat med 30mm id och 15cm långt eller så. Det behöver ju inte bli hiskerligt varmt (man vill ju inte smälta plast under instrumentbrädan) för att fungera som defroster (iaf inte om man bara vill motarbeta imma vid plusgrader).
Vill man smälta snö och is från insidan utan att behöva skotta/skrapa först så blir det att kräma på rejält.

Kanske skicka luften genom en liten värmeväxlare som värms av godtyckligt värmeleement. Om VVXen är av Alu så lär den inte bli varm så länge som det strömmar luft igenom den.

--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Re:

Pelle Persson skrev:
el fläkt till bmw e36 cab med inbyggt värme element.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BJ51&mospid=47420&am . . . .

Så, vad tror den samlade kunskapen om denna fläkt? Skulle det funka att köra denna som defroster för framrutan? Priset är ju elegant, kostar en styv femhundring på skroten. Borde ju gå att koppla både som fläkt och fläkt+värme. Räcker det eller inte?

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Re:

-- skrev:
Pelle Persson skrev:
el fläkt till bmw e36 cab med inbyggt värme element.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BJ51&mospid=47420&am . . . .

Så, vad tror den samlade kunskapen om denna fläkt? Skulle det funka att köra denna som defroster för framrutan? Priset är ju elegant, kostar en styv femhundring på skroten. Borde ju gå att koppla både som fläkt och fläkt+värme. Räcker det eller inte?

Jag kommer annvända 2st sådana på min porsche...dvs en i varje utbås mot vindrutan. Funkar att hålla en ruta fri från imma så man ser banan.
Biltemas variant är kattskit och orkar knappt hålla en framruta imfri.

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Ah, så du tror på 2st. Har du testat dem och kommit fram till att det behövs eller är det en listig uppskattning? Har du koll på hur mycket kräm de drar?

Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Re:

-- skrev:
Ah, så du tror på 2st. Har du testat dem och kommit fram till att det behövs eller är det en listig uppskattning? Har du koll på hur mycket kräm de drar?

En kompis har en sådan i sin bmw cup bil, men det är bättre om han själv kommer med en input vad han tycker om e36 fläkten osv.
Men min erfarenhet är om det regnar mkt eller får kraftig imma i bilen av andra anledningar så är 2st att föredra.
Ström förbrukningen har jag nada koll på förstunden.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

För värme i en lyftkyld 11:a finns det två alternativ:
1. Värmekammare.
2. bensinvärmare.

Är problemet bara imma, så finns det eluppvärmda vindrutor.

Har man headers och inte kan ha traditionella värmekammare får man bygga egna värmekammare runt dom.
Jag funderar själv på det sista alternativet, borde inte vara så svårt.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

E36 fläkten har (tydligen) använts med framgång på en BMW Cup bil. Rekomendationen var dock en per sida även om en räckte för att hålla rutan immfri.

Citera
Torbjörn Hillerström
Henån
Här sen Jan 2005

Häpp,
Ytterligare ett krångligt alternativ är ju en vattenkyld oljekylare som leder varmt vatten (kylvätska) till ett värmelement som du sätter i kupen eller eller längst bak i bageutrymmet där ventilationsgrejorna sitter i vanliga fall.

Minst krångligt; bygg värmekammare och kopla till befintligt system.

Torbjörn

Skruva banåkabil
Saknar värme i min Porsche 911
<<   1, 2
7211 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande