| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förlänga momentstag på en SAAB OG900
|
2 besök senaste veckan (1255 totalt) |
|
Jag undrar hur det påverkar om man förlänger momentstaget på en bil som denna med stel bakaxel. Se bild: http://www.speedparts.se/kat/parts/i _________________ Fredrik Olsson |
||
|
När vi redan pratar om og900 bakaxlar, finns det något fiffigt man kan göra för att göra dom mer ban-dugliga? Jag körde med R-däck på Gotland Ring i somras och fick det berättat att bilen lyfte inre bakhjulet cca. 5cm i kurvorna. Jag har kapade Biltema husvagnsfjädrar med tre gummi mellanlägg i varje fjäder men bilen känns fortfarande lite mjuk i bakändan. Dessutom kändes det som att bilen började bli överstyrd i längre svepande kurvor.
Tyvärr är upphängningskonstruktionen sådan (relativt lång hävarm som trycker ihop fjädern) att jag inte kunde hitta hårdare fjädrar än dessa på Feltema. Dessa var dom hårdaste fjädrar som fanns. Vad göra? Satsa på ännu hårdare fjädrar (finns dom?) Skränka bakaxeln för mer camber? Flytta/förlänga Panhardstaget? P.S. Framvagnen är dock kanon! Med fyra gånger hårdare fjädrar, dubbla A-armar och nya gasdämpare känns den väldigt fortroendeingivande och lättkörd. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Krängare fram lär han redan ha, men en grövre kanske vore på sin plats? Lägger till ytterligare en fråga, framvagnsinställningar på en og900 med Bilstein sport, fjädrar med en fjäderkonstant runt 110nm och org krängare fram samt lite hårdare bussningar (powerflex). Vad kan vara rimliga värden på toe och camber? Castern hamnar runt 4 grader. _________________ Fredrik Olsson |
||
|
Re:
ok, och vad kan vara ett rimligt toe-värde att börja med på en övermotoriserad framsprättare? _________________ Fredrik Olsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1255 totalt) |