Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på märkesforum för Porsche 9x4?
<<   1, 2, 3, 4
8839 besök totalt
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Både en affärsidè o en välgärning! Exportera SAABar till Nederländerna !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Fredrik C skrev:
Både en affärsidè o en välgärning! Exportera SAABar till Nederländerna !



_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fredrik C skrev:

På banträffar på gälleråsen så är det ju stor skillnad ut på rakan mellan en 944N/A och min S2;a !



Hakar på det Fredrik skrev, det beror ju väldigt mycket på hur bilen i övrigt är. En rejält lättad N/A på 163hk (dvs dom flesta som 944:or som går i ERF) kan mycket väl få ett lägre vikt/effekt-förhållande än en helt omodifierad S2 (211 hk). Para ihop med bättre chassi på den lättade bilen och den är rejält snabbare än en omodifierad S2!

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Porsche-Daniel skrev:
P.P. skrev:
Apropå fabrikschassin så är det väl M030 som skulle gälla då. Men har det monterats på något annat än Turbon? Dessutom är väl även det för mjukt för "seriöst" banåka.


030 ja... Dessa magiska siffror...
Det var iofs snarare eftermarknadsprylar jag tänkte på dvs Koni vs Bilstein. typ


Jag håller med PP, M030 är inte mycket att hänga i granen. Dessutom har väl dom flesta bilar som hade M030 sedan länge slitit ut dom ställbara Konina.

Jag är lite nyfiken på AVo's olika ställbara varianter till inte alltför blodiga priser. Hör lite med Pär Hansson.

Sen finns det ju som du skriver Koni och Bilstein etc, börjar på rätt så dyrt och slutat på väldigt dyrt. Jag handlade en gång en sats Bilstein av Sanden för lite över 10 kkr, dom var då ej justerbara men lite fastare än orginalets ställbara Koni.

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär Hylander skrev:
Porsche-Daniel skrev:
P.P. skrev:
Apropå fabrikschassin så är det väl M030 som skulle gälla då. Men har det monterats på något annat än Turbon? Dessutom är väl även det för mjukt för "seriöst" banåka.


030 ja... Dessa magiska siffror...
Det var iofs snarare eftermarknadsprylar jag tänkte på dvs Koni vs Bilstein. typ


Jag håller med PP, M030 är inte mycket att hänga i granen. Dessutom har väl dom flesta bilar som hade M030 sedan länge slitit ut dom ställbara Konina.

Jag är lite nyfiken på AVo's olika ställbara varianter till inte alltför blodiga priser. Hör lite med Pär Hansson.

Sen finns det ju som du skriver Koni och Bilstein etc, börjar på rätt så dyrt och slutat på väldigt dyrt. Jag handlade en gång en sats Bilstein av Sanden för lite över 10 kkr, dom var då ej justerbara men lite fastare än orginalets ställbara Koni.


Kör med Bilstein TurbOCup dämpare. Coilover men dämparna är inte ställbara. Dyra.... skulle jag köpa nya dämpare idag så skulle jag höra med ERF 944:an Red Devil (tror jag att dom heter) om dom är nöjda med sina LEDA.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Pär Hylander skrev:
Fredrik C skrev:

På banträffar på gälleråsen så är det ju stor skillnad ut på rakan mellan en 944N/A och min S2;a !



Hakar på det Fredrik skrev, det beror ju väldigt mycket på hur bilen i övrigt är. En rejält lättad N/A på 163hk (dvs dom flesta som 944:or som går i ERF) kan mycket väl få ett lägre vikt/effekt-förhållande än en helt omodifierad S2 (211 hk). Para ihop med bättre chassi på den lättade bilen och den är rejält snabbare än en omodifierad S2!


Kan säkert stämma! Jag har bara "orginal" bilar att utgå ifrån.
Pratar vi om helt "omoddade" 944;or så tror jag att de flästa har problem att hänga med en R5 junior ! Vet att jag blir ifrån åkt i alla fall !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



FSN skrev:
Pär Hylander skrev:
Porsche-Daniel skrev:
P.P. skrev:
Apropå fabrikschassin så är det väl M030 som skulle gälla då. Men har det monterats på något annat än Turbon? Dessutom är väl även det för mjukt för "seriöst" banåka.


030 ja... Dessa magiska siffror...
Det var iofs snarare eftermarknadsprylar jag tänkte på dvs Koni vs Bilstein. typ


Jag håller med PP, M030 är inte mycket att hänga i granen. Dessutom har väl dom flesta bilar som hade M030 sedan länge slitit ut dom ställbara Konina.

Jag är lite nyfiken på AVo's olika ställbara varianter till inte alltför blodiga priser. Hör lite med Pär Hansson.

Sen finns det ju som du skriver Koni och Bilstein etc, börjar på rätt så dyrt och slutat på väldigt dyrt. Jag handlade en gång en sats Bilstein av Sanden för lite över 10 kkr, dom var då ej justerbara men lite fastare än orginalets ställbara Koni.


Kör med Bilstein TurbOCup dämpare. Coilover men dämparna är inte ställbara. Dyra.... skulle jag köpa nya dämpare idag så skulle jag höra med ERF 944:an Red Devil (tror jag att dom heter) om dom är nöjda med sina LEDA.


Vi (RedDevil) köpte LEDA direkt från england. Höjdjusterbara coilovers runtom, justerbara dämpare med fjädrar och allt man behöver för futtiga 12000kr. Nu är det ju inte dämpare som är skapta för att gå på gatan så jag vet inte hur bra de klarar salt och grus annat äckel som finns på vanliga vägar.

och jag kan säga ett en ordenligt lättat och fixad 944 N/A går rejält mycket fortade än en S2. Vår 944a går snabbare än min Boxster S med R-däck och även snabbare är Christians moddade 993a (Även om han inte vill erkänna det )

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

om man får leka lite med tanken: Finns det något på er långloppsbil som man inte skulle kunna ha på en Roadsportbil (förutom en del rör i bågen och, antar jag, lite brist på lysen) eller banbusbil?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



borg skrev:


Vi (RedDevil) köpte LEDA direkt från england. Höjdjusterbara coilovers runtom, justerbara dämpare med fjädrar och allt man behöver för futtiga 12000kr. Nu är det ju inte dämpare som är skapta för att gå på gatan så jag vet inte hur bra de klarar salt och grus annat äckel som finns på vanliga vägar.

och jag kan säga ett en ordenligt lättat och fixad 944 N/A går rejält mycket fortade än en S2. Vår 944a går snabbare än min Boxster S med R-däck och även snabbare är Christians moddade 993a (Även om han inte vill erkänna det )


Sånt här är kul att höra när man står i startgroparna... thumbs up Jag såg att ni åker med originalbromsar på er bil
(med bättre belägg och vätska antar jag).

Hur mycket lättning och extra kylluft har detta krävt?

Jag är ju lite orolig just över bromsarna på 944 N/A.

_________________
--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FredrikÅ skrev:
Sånt här är kul att höra när man står i startgroparna... thumbs up Jag såg att ni åker med originalbromsar på er bil
(med bättre belägg och vätska antar jag).

Hur mycket lättning och extra kylluft har detta krävt?

Jag är ju lite orolig just över bromsarna på 944 N/A.


Jag åker oxo med "pyttebromsar", orginal 924 turbo ok (vet ej om dom är samma som 944 N/A), skivor som jag tror är identiska med 944 N/A, rejäla luftslangar till skivorna, belägg från Pagid och bromsvätska från lokala macken samt ca 180 hk på 1130 kg (ekipagevikt).

Tycke jag hade en anings antydan till fade en gång innan jag monterad slangarna, sedan dess inga som helst antydningar

Däremot så kan oket skaka isär om man åker på curbensen efterom det är enkelkolvsok, lite skrämmande första gången det hände när pedalen plötsigt tog längre ner.... Sen vänjer man sig, om jag träffar curbsen så brukar jag peta till bromsen lite med vänsterfoten innan det är dags att bromsa, så har det rättat till sig.

_________________
Pär Hylander
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Pär Hylander skrev:

Däremot så kan oket skaka isär om man åker på curbensen efterom det är enkelkolvsok, lite skrämmande första gången det hände när pedalen plötsigt tog längre ner.... Sen vänjer man sig, om jag träffar curbsen så brukar jag peta till bromsen lite med vänsterfoten innan det är dags att bromsa, så har det rättat till sig.



Det låter ju väldigt betryggande

_________________
--
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



FredrikÅ skrev:
Pär Hylander skrev:

Däremot så kan oket skaka isär om man åker på curbensen efterom det är enkelkolvsok, lite skrämmande första gången det hände när pedalen plötsigt tog längre ner.... Sen vänjer man sig, om jag träffar curbsen så brukar jag peta till bromsen lite med vänsterfoten innan det är dags att bromsa, så har det rättat till sig.



Det låter ju väldigt betryggande


Hehe det där säger han ju bara för att de medtävlande/mottävlande ska hålla avstånden !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



bjola skrev:
ok Porschedriver (vem du nu är),
håller helt med dig om man ska in på den nivån, jag hade nog uppfattningen att vi diskuterade lite "mindre seriöst" tävlande än 6-timmars race.
Porsche Michelin Challange går över 12-14 varv och är klubbracing (mer roligt för mindre pengar?) och inte i närheten av vad du beskriver. För den typen av race skulle jag välja en helt annan variant.

mvh/björn larsson


Visst det stämmer till viss del. Dock kör man på annat sätt i långlopp än i sprintrace. Tex. så kan man inte köra på kurbsen under långlopp för det håller bilen inte för (om man nu inte måste ta igen de där 5 sekunderna till nästa placering dvs.)

Vad Pontus menade (och jag håller med om) är att vår bil nog precis hade klarat sig 1 á 2 sprintrace innan den hade börjat falla i småbitar. Vårt alternativ var renovering vilket i efterhand visade sig att det hade blivit billigare(och mindre jobb) med att köpa nyare bil.

Tyvärr så är nog bussningar, skruvar etc. på en 82-84:a hopplöst muggiga och det är inte kul att traila en bil och betala startavgifter 50mil för att den skall braka ihop efter 5 varv. Dessutom försvåras viktiga saker som hjulinställningar av fastrostade muttarr etc.

Men huvudmotivet varför vi renoverade så mycket som vi gjorde var säkerheten-bränslerör-fästskruvar etc. etc.

Så skall ni börja bygga på ett gammalt åk var beredda på att 1) Byta allt eller 2) riva ordentligt i alla skrymslen och vrår innan ni börjar.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Stötdämparverkstan i tokholm renoverar Koni, alltså även 030 dämparna.
De omkalibrerar dem även efter önskemål, så att det blir hårdare grundinställning.

Räcker kanske inte för race, men ett alt för amatörbanåka?
Kostar ca 12-1300:- / st att renovera och kalibrera.

_________________
/Mathias
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips på märkesforum för Porsche 9x4?
<<   1, 2, 3, 4
8839 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande