Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 8839 besök totalt |
Hakar på det Fredrik skrev, det beror ju väldigt mycket på hur bilen i övrigt är. En rejält lättad N/A på 163hk (dvs dom flesta som 944:or som går i ERF) kan mycket väl få ett lägre vikt/effekt-förhållande än en helt omodifierad S2 (211 hk). Para ihop med bättre chassi på den lättade bilen och den är rejält snabbare än en omodifierad S2! _________________ Pär Hylander |
||||||||
Jag håller med PP, M030 är inte mycket att hänga i granen. Dessutom har väl dom flesta bilar som hade M030 sedan länge slitit ut dom ställbara Konina. Jag är lite nyfiken på AVo's olika ställbara varianter till inte alltför blodiga priser. Hör lite med Pär Hansson. Sen finns det ju som du skriver Koni och Bilstein etc, börjar på rätt så dyrt och slutat på väldigt dyrt. Jag handlade en gång en sats Bilstein av Sanden för lite över 10 kkr, dom var då ej justerbara men lite fastare än orginalets ställbara Koni. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Kör med Bilstein TurbOCup dämpare. Coilover men dämparna är inte ställbara. Dyra.... skulle jag köpa nya dämpare idag så skulle jag höra med ERF 944:an Red Devil (tror jag att dom heter) om dom är nöjda med sina LEDA. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Kan säkert stämma! Jag har bara "orginal" bilar att utgå ifrån. Pratar vi om helt "omoddade" 944;or så tror jag att de flästa har problem att hänga med en R5 junior ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||||
Vi (RedDevil) köpte LEDA direkt från england. Höjdjusterbara coilovers runtom, justerbara dämpare med fjädrar och allt man behöver för futtiga 12000kr. Nu är det ju inte dämpare som är skapta för att gå på gatan så jag vet inte hur bra de klarar salt och grus annat äckel som finns på vanliga vägar. och jag kan säga ett en ordenligt lättat och fixad 944 N/A går rejält mycket fortade än en S2. Vår 944a går snabbare än min Boxster S med R-däck och även snabbare är Christians moddade 993a (Även om han inte vill erkänna det ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||||
om man får leka lite med tanken: Finns det något på er långloppsbil som man inte skulle kunna ha på en Roadsportbil (förutom en del rör i bågen och, antar jag, lite brist på lysen) eller banbusbil?
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
Sånt här är kul att höra när man står i startgroparna... ![]() (med bättre belägg och vätska antar jag). Hur mycket lättning och extra kylluft har detta krävt? Jag är ju lite orolig just över bromsarna på 944 N/A. _________________ -- |
||||||||
Jag åker oxo med "pyttebromsar", orginal 924 turbo ok (vet ej om dom är samma som 944 N/A), skivor som jag tror är identiska med 944 N/A, rejäla luftslangar till skivorna, belägg från Pagid och bromsvätska från lokala macken ![]() Tycke jag hade en anings antydan till fade en gång innan jag monterad slangarna, sedan dess inga som helst antydningar ![]() Däremot så kan oket skaka isär om man åker på curbensen efterom det är enkelkolvsok, lite skrämmande första gången det hände när pedalen plötsigt tog längre ner.... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||
![]() Det låter ju väldigt betryggande ![]() _________________ -- |
||||||||
Hehe ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||||
Visst det stämmer till viss del. Dock kör man på annat sätt i långlopp än i sprintrace. Tex. så kan man inte köra på kurbsen under långlopp för det håller bilen inte för (om man nu inte måste ta igen de där 5 sekunderna till nästa placering dvs.) Vad Pontus menade (och jag håller med om) är att vår bil nog precis hade klarat sig 1 á 2 sprintrace innan den hade börjat falla i småbitar. Vårt alternativ var renovering vilket i efterhand visade sig att det hade blivit billigare(och mindre jobb) med att köpa nyare bil. Tyvärr så är nog bussningar, skruvar etc. på en 82-84:a hopplöst muggiga och det är inte kul att traila en bil och betala startavgifter 50mil för att den skall braka ihop efter 5 varv. Dessutom försvåras viktiga saker som hjulinställningar av fastrostade muttarr etc. Men huvudmotivet varför vi renoverade så mycket som vi gjorde var säkerheten-bränslerör-fästskruvar etc. etc. Så skall ni börja bygga på ett gammalt åk var beredda på att 1) Byta allt eller 2) riva ordentligt i alla skrymslen och vrår innan ni börjar. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Stötdämparverkstan i tokholm renoverar Koni, alltså även 030 dämparna.
De omkalibrerar dem även efter önskemål, så att det blir hårdare grundinställning. Räcker kanske inte för race, men ett alt för amatörbanåka? Kostar ca 12-1300:- / st att renovera och kalibrera. _________________ /Mathias |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 8839 besök totalt |