Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Aktiv vinge
1, 2   >>
3302 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4158


Trådstartare
Aktiv vinge, kan det vara något?
http://www.youtube.com/watch?v=73-3epSENYg

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Tuff. undrar hur det funkar i högre hastigheter.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Varför??

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Jadu.. för att få bättre grepp kanske.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Nikel skrev:
Jadu.. för att få bättre grepp kanske.


Bättre grepp, för att man tar bort downforce. Nää, det är nog tillbaka till ritbordet för dom....

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 896



triss skrev:
Nikel skrev:
Jadu.. för att få bättre grepp kanske.


Bättre grepp, för att man tar bort downforce. Nää, det är nog tillbaka till ritbordet för dom....


den reglerar väl inte så downforcen försvinner vid kurvorna utan vid rakt framkörning? Den hade säkert gjort nytta på te.x ringen.

_________________
Emil Jönsson
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Emil Jönsson skrev:
triss skrev:
Nikel skrev:
Jadu.. för att få bättre grepp kanske.


Bättre grepp, för att man tar bort downforce. Nää, det är nog tillbaka till ritbordet för dom....


den reglerar väl inte så downforcen försvinner vid kurvorna utan vid rakt framkörning? Den hade säkert gjort nytta på te.x ringen.


Varför är den då delad på mitten. Det harde varit en sak om den sett ut som på SLR eller Veyron...

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11803

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

triss skrev:

Varför är den då delad på mitten. Det harde varit en sak om den sett ut som på SLR eller Veyron...


För att ge tryck på ytterhjulet dessutom (såg det ut som )

Annars bra tanke, funkar i kurvor men ger mindre luftmotstånd på rakorna.
Men delad vinge thumbs down

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



steffe skrev:
triss skrev:

Varför är den då delad på mitten. Det harde varit en sak om den sett ut som på SLR eller Veyron...

För att ge tryck på ytterhjulet dessutom (såg det ut som )


Tycker det ser ut som att det är tvärtom. Tanken i sig är väl bra, dom försöker antagligen få mer downforce på innerhjulet för att jämna ut belastningen på däcken, men att göra det genom att ta bort df från ytterhjulet...
Har dom inga krängningshämmare??
Dessutom går kraften ändå ner i stöden som sitter 2dm från centrum på bilen..

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10549



Det är nog bra att skryta med på internetforum.

_________________
Anders Hansson
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Man lär ju inte få kör rejs med den ändå..
Nissan gjorde en sån där sprilttad vinge ungefär samtidigt som Chaparralls vingbilar.

_________________
Arne Lindgren
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



triss skrev:

Dessutom går kraften ändå ner i stöden som sitter 2dm från centrum på bilen..


Var god repetera grundläggande fysik



_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Man kan snicksnacka runt deta jävligt mycket med faktum kvartsåt att det är så här man ska göra om man ska ha optimal downforce på alla punkter i banan.

På rakorna min alfa, dvs min downforce och min drag.

Vid inbromsning, max Alfa max drag, max downforce (helt ok med utstallad vinge)

I kurvorna - för varje kurva och hastighet optimalt vald alfa. Att kunna variera höger, vänster är svårt att bedömma nyttan med utan närmare analys, beror på många faktorer. Däck är ju olinjära i sitt beteende så man kan ju tänka sig att man kan hitta otimum grepp med differentierad downforce.

om vi struntar i att vingen är tvådelad så kan jag GARANTERA att på de flesta bilarna så gör en aktiv vinge större skillnad mot en fast vinge i varvtider än skillnaden mellan fast vinge och ingen vinge alls.


_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10549



porschedriver skrev:
Man kan snicksnacka runt deta jävligt mycket med faktum kvartsåt att det är så här man ska göra om man ska ha optimal downforce på alla punkter i banan.

På rakorna min alfa, dvs min downforce och min drag.

Vid inbromsning, max Alfa max drag, max downforce (helt ok med utstallad vinge)

I kurvorna - för varje kurva och hastighet optimalt vald alfa. Att kunna variera höger, vänster är svårt att bedömma nyttan med utan närmare analys, beror på många faktorer. Däck är ju olinjära i sitt beteende så man kan ju tänka sig att man kan hitta otimum grepp med differentierad downforce.

om vi struntar i att vingen är tvådelad så kan jag GARANTERA att på de flesta bilarna så gör en aktiv vinge större skillnad mot en fast vinge i varvtider än skillnaden mellan fast vinge och ingen vinge alls.



Tjena Christian, det var ett tag sedan man såg dig posta här.

Det är väl främst delningen av vingen som är lustig här, de borde iaf satt en end-plate i mitten också.

_________________
Anders Hansson
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



sweanders skrev:


Det är väl främst delningen av vingen som är lustig här, de borde iaf satt en end-plate i mitten också.


Det hade nog inte varit helt fel. Räcker med att man har en liten en som täcker upp mellan undersidan på den ena och översidan på den andra.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Aktivt "stjärtroder" hade sett kul ut Eller aktiva yttre dörrblad eller ngt

Vilken skrivning i de vanliga reglementena förbjuder det?

_________________
Pär Hylander
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Mitsubishi gjorde ju ett liknande koncept på sin HSR II med variabel aerodynamik och luftbromsar med möjlighet att lägga mer marktryck på innerhjulet i kurvor. Cv-värdet ska tydligen gå att justera mellan 0,2 och 0,4.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_HSR


_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Pysslade inte Porsche med något liknande med Porsche 917?
Eller var det någon F1a som provade? Var som två "flärpar" Som veks upp?

Konceptet har provats tidigare som sagts. Skulle vara fränt med ett vindroder som Pär skriver, funkar det ens?

Som sidekick.. Om man gör endplates som en stående vinge, kommer bilen "skugga" ytter-endplaten så att man får en styreffekt av den andra vid kurvtagning?

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Anledningen till att det inte är särskilt vanligt är väl för att det är förbjudet med variabel aerodynamik inom de flesta motorsportgrenar. Skulle vara intressant att se varvtider på en F1:a med automatiskt justerade vingar.

_________________
Martin Öberg
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



porschedriver skrev:
Vid inbromsning, max Alfa max drag, max downforce (helt ok med utstallad vinge)

Det verkar ju helt vettigt med mycket alfa vid inbromsning för att få mycket drag. Men inte blir det väl max downforce med en stallande vinge? Har du passerat stall vänder ju kurvan.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20111



Jon80 skrev:
Pysslade inte Porsche med något liknande med Porsche 917?
Eller var det någon F1a som provade? Var som två "flärpar" Som veks upp?
De var väl kopplade till krängingshämmaren också (eller annan del av upphängningen så kräng/squat/rise skötte variationen). Men det blev ju snabbt förbjudet så hur väl det fungerade blev väl aldrig provat. Det var ju på den härliga tiden så galna lösningar blev utprovade på tävlingsbanan, i fajt med andra galna lösningar. Nu simuleras ju allt sönder flera år i förväg

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bilder o videos
Aktiv vinge
1, 2   >>
3302 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande