| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ev problem med en brandskadad motor och låda.
|
2547 besök totalt |
|
Nån som har lite kött på benen ang detta. Har hittat en fullständigt utbränd Honda S2000, där det blivit så varmt att ventilkåpan delvis har smält och insuget antagit en form som skulle passa på moderna museet. Vad kan man förvänta sig? Är det ens lönt att handla billigt och chansa. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||
|
Har plockat isär en motor nyligen som hade smält fuelrail och insug, förvänta dig mycket oxid och skräp inuti motorn.
Denna maskinen hade klart sig riktigt bra ändå, mätte upp allt och inget hade ändrat sig från ny, varken topp eller block var skevt och lagerspel perfekt. Svårt att säga utan att titta på det men är ventilkåpan skadad har det varit varmt. Lågt pris och lite tur bara.
_________________ --Michael Karlsson-- |
||||||||
|
Re:
Väteflourid? Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_fluoride |
||||||||
|
Re:
Fluorvätesyra Rackarns giftigt 1 droppe räcker för den eviga sömnen _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
|
Re: Ev problem med en brandskadad motor och låda.
Skulle vara mycket mer orolig hur de släckt branden... Är det med pulversläckare släng skiten. Annars borde nog block och topp vara ok om de ser mekaniskt riktiga ut. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Nog för att jag vet att pulver fräter vid blandning med vatten, men dom skadorna är jag inte orolig för. Eller vad det nåt annat du tänkte på? Har tagit hand om massor med bilprylar(både mekanik och elektronik) som varit utsatta för pulversläck utan problem öht. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||
|
En polare till mig skruvade en del med skrotade mc, han sa att problemet vid bränder var att aluminiumet blir så skört om det blivit utsatt för brand!
Kanske kan vara värt att tänka på? |
||||||||
|
Det pulver som kommer in i motorn, och där får kolvar, ringar etc att vara men har du tänkt att plocka isär motorn och renovera så spelar det mindre roll. I mitt fall var det en enkel motorbrand som släcktes när lacken på huven blev lite svedd och insug etc demonterades inom ett dygn samt rengjordes etc.
Sedan var det dåligt komp på 2 cyllar efteråt... _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
Det är sant och det ser man snabbt på utstickande delar. Ifall dom är ok, så borde resten funka också. Det är så konstigt att antalet bilbränder på större bilar och s.k. hobbybilar har ökat så mkt. Jag stod och diskuterade detta med min skrotare och han sa att det ökat ca 50% på ett år:rolleyes: Läge att handla massor av roliga saker snart
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||
|
Chansen är väl rätt överhängande att det blir ännu en biltråd, där sidantalet med rejäl marginal, kommer att överstiga antalet körda varv på bana .
_________________ -- |
||||||||
|
Nääää
Jag ville bara ha motor och låda. Bilen är ruggigt utbränd. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||
|
Re:
en droppe kanske inte dödar men det är riktigt vidrig syra då den svider inte direkt utan penetrerar huden och dödar nerverna och ben. Dvs. man fattar inte att man har "bränt sig" innan det är för sent och nekros uppstår. Det finns iofs. kräm (kalcium glukonat) som man ska gnugga i så fort man ens misstänker att man har fått HF på sig men jag har hört att den är receptbelagd av någon korkad anledning?? Vissa gummipackningar svettas ur HF när dom värms upp utan syre (dvs. vid brand). Det är smartast att inte peta på dom med fingrarna. Vill man verkligen ha brända motorn är det bäst att peta ut alla packningar med verktyg och handskar och sedan tvätta delar ordentligt. Visserligen är det osannolikt med skador men det är så vidrig substans att det är smartast att vara paranoid. Skador på fingertopparna: http://www.emedicine.com/emerg/image _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2547 besök totalt |