Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur får jag bränslepumpen fungera? Kopplingsschema
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (20918 totalt)
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Håller på och ska dra om bränslepumpen så att när tändningen är på och oljetryckslampan är tänd ska jag kunna mata fram bensin manuellt med hjälp av en tryckknapp. Sen när bilen startat och oljelampan slocknat ska pumpen starta automatiskt igen och fungera så länge lampan är släckt.

Har använt mig av detta kopplingsschema:

Problemet är nu att pumpen går igång direkt på tändning när oljetryckslampan lyser och fortsätter även när oljetryckslampan slocknat.

Vad har jag gjort för fel? Ser kopplingsschemat felaktigt ut?

Har hållt på med detta i flera veckor nu utan att lyckas....

Behöver proffshjälp från er rejsianer!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Det är alltså ett växlande relä som ska växla från pumpen när det kommer jord på 85?

Måste du inte ha plus på 86 då?

Hur kan lampan lysa när den bara är jordad?

Är det bra att dra all ström över strömbrytaren i tvångsläget? Kanske skulle varit ett relä där också, och en säkring?

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

oljetryckskontakten är Edit: Väl? NC (normalt stängd) så med motor igång och oljetryck så kan du inte hämta jord till relät därifrån. (eller har jag fel?)

Varför vill du ha oljetryckslampan tänd som villkor för att manuellt kunna mata bränsle?

Med din nuvarande koppling ska du teoretiskt alltid kunna mata manuellt med knappen bara tändning är igång. Oljetrycklampan styr inte detta.

Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Tanken är väl att styra reläet med jord men då måste ju 86 (styrströmen) och 30 (tändningsström) vara matade bägge två.

calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Koppla om enligt denna skiss så funkar det nog...

Vikingstad
Här sen Okt 2004

Hej!

Går det tillräckligt med ström genom spolen i reläet för att det ska orka dra då du har kvar kabeln som går direkt från oljetryckslampan till kontakten? Prova att koppla lampan och reälet (85-86) i serie. Jag har förutsatt att kretsen lampa-kontakt inte är jordade i bägge ändarna

Per

Kalix
Här sen Nov 2002

Re: Hur får jag bränslepumpen fungera? Kopplingsschema

MickeM02 skrev:
Problemet är nu att pumpen går igång direkt på tändning när oljetryckslampan lyser och fortsätter även när oljetryckslampan slocknat.

Problemet är att du inte aktiverar relät. Koppla tändning -> lampa -> 86-85 -> oljetryckskontakt så ska det fungera. Knappen skulle du helst koppla så den bryter relät men då behöver du en strömbrytare som bryter kretsen.

Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Eric Josefsson skrev:
oljetryckskontakten är Edit: Väl? NC (normalt stängd) så med motor igång och oljetryck så kan du inte hämta jord till relät därifrån. (eller har jag fel?)

Varför vill du ha oljetryckslampan tänd som villkor för att manuellt kunna mata bränsle?

Med din nuvarande koppling ska du teoretiskt alltid kunna mata manuellt med knappen bara tändning är igång. Oljetrycklampan styr inte detta.

Precis, men tanken är alltså att pumpen ska gå igång när lampan slocknar, automatiskt. Knappen används bara innan start men kan säkerligen användas hela tiden. Så om motorn mot förmodan skulle stanna och oljetryckslampan tändas ska alltså bränslepumpen sluta.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Du skulle också kunna bygga en fördröjningskrets (kanske med en vanlig kondensator och relä?) som håller bränslepumpsrelät inkopplad en stund (typ två sekunder) även om oljelampan tänds. Då slipper du handmata med knappen.

Solna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Patrik Rydh skrev:
Det är alltså ett växlande relä som ska växla från pumpen när det kommer jord på 85?

Måste du inte ha plus på 86 då?

Hur kan lampan lysa när den bara är jordad?

Är det bra att dra all ström över strömbrytaren i tvångsläget? Kanske skulle varit ett relä där också, och en säkring?

Lampan är inte jordad, felritat. Jag har alltså bara förgrenat originalsladden till lampan med en extrasladd till relät.

Men om jag kopplar in plus på 86 så borde det alltså fungera?

Knappen är en "till-till" knapp, alltså den aktiveras bara när man trycker på den. Som en dörrklocka.

//Micke

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Låt startmotorläget på tändningslåset bypassa reläet (antingen med en diod eller via ett separat relä) så slipper du manuell primning.

Guson

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

beepbeep skrev:
Du skulle också kunna bygga en fördröjningskrets...som håller bränslepumpsrelät inkopplad en stund (typ två sekunder) även om oljelampan tänds.
Då slipper du handmata med knappen.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Kopplar du plus på 86 borde det funka ja.

ok, knappen är återfjädrande. Då är det ju bara att hålla inne den när du startar, iofs hade det ju varit smidigare som sagt att koppla den på starten på låset så den hade gått när den är igång men då är ju risken att bilen hostar till och ev dör innan lampan hunnit slockna.

Edit: Hinnar man verkligen rädda motorn om man stryper pumpen? Motorn kommer ju gå ett antal sekunder till innan den stannar. Bryta tändningen kanske hade varit bättre?

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag kikade som hastigast i biltråden och motorn verkar ha förgasare. Då är det normalt inget problem att få upp oljetrycket innan flottörhuset är tomt.

Guson

Solna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Patrik Rydh skrev:
Kopplar du plus på 86 borde det funka ja.

ok, knappen är återfjädrande. Då är det ju bara att hålla inne den när du startar, iofs hade det ju varit smidigare som sagt att koppla den på starten på låset så den hade gått när den är igång men då är ju risken att bilen hostar till och ev dör innan lampan hunnit slockna.

Edit: Hinnar man verkligen rädda motorn om man stryper pumpen? Motorn kommer ju gå ett antal sekunder till innan den stannar. Bryta tändningen kanske hade varit bättre?

Ja, knappen hålls in ca 15 s innan start för att få fram soppa till förgasarna.

Vet inte om det räddar motorn, men som det har varit fram tills idag går pumpen även fast motorn skulle då vilket kan leda till motorbrand etc....

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har funderat på samma sak, fast även på vattentempen. Sist hann jag köra två (!!) varv runt Gotland ring med tempmätaren i taket och ingen kylarvätska innan jag upptäckte att jag hade blåst topplockspackningen. Det var rena turen (och svenskt stål i SAAB-motorn) som räddade mig från totalras.

Jag skulle vilja klippa tändningen på:

oljetrycksfall< 1.5 bar
vattentemp > 110 C
(soppatryck + laddtryck) < 2.5 bar
oljetemp > 140 C

Uddevalla
Här sen Aug 2005

om man bortser från den automaiska inkopplingen i detta schema.

Kan man koppla en Av/På switch som gör att man manuellt bryter strömmen till pumpen vid start, för att kunna nöta ett varv eller 2 för att få runt oljan med motorn av.

Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

nikel såklart du kan dock ere bättre bryta på reläsidan då pumpen kan dra uppmot 10A

men annars tycker jag man hellre kopplar pumpen så man MÅSTE ha olja för att pumpen ska gå för att veta att man alltid har smörjning innan uppstart

dvs man flyttar lampan till 87a och jord samt låter oljetryckskontakten vara kvar (om den nu sluter vid rätt oljetryck dvs Normal open) och flyttar pumpen till 87 och jord

(antar att 87 är No och 87a är NC i ritningen )

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Big Al skrev:
nikel såklart du kan dock ere bättre bryta på reläsidan då pumpen kan dra uppmot 10A

men annars tycker jag man hellre kopplar pumpen så man MÅSTE ha olja för att pumpen ska gå för att veta att man alltid har smörjning innan uppstart

dvs man flyttar lampan till 87a och jord samt låter oljetryckskontakten vara kvar (om den nu sluter vid rätt oljetryck dvs Normal open) och flyttar pumpen till 87 och jord

(antar att 87 är No och 87a är NC i ritningen )

okej så bra.

Vill bara göra en snabb lösning, Skylinen startar på ca 1/4 dels var och hinner inte få olja på den sträckan. speciellt låter det inte kul när den stått ett tag o oljan runnit ner från lyftare osv

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Med den där kopplingen startar inte bränslepumpen förrän oljetryckslampan släcks (om du låter bli tryckknappen). Då har du ca 0,5 kg oljetryck med de flesta tryckgivare. Är det inte precis det du önskar Nikel?

Guson

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Guson skrev:
Med den där kopplingen startar inte bränslepumpen förrän oljetryckslampan släcks (om du låter bli tryckknappen). Då har du ca 0,5 kg oljetryck med de flesta tryckgivare. Är det inte precis det du önskar Nikel?

Guson

Jo men jag bortsåg från det schemat och bara ritade dit knappen för illustrativt syfte.

Visst är det jättebra, men jag vill kunna ha det manuellt.

Har hittat en brytare som ska klara 50A så den borde räcka

Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (20918 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande