Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 16326 besök totalt |
|
||
Ja.... Westfieldarna stod som plogpinnar längs med banan.
Tror att micke R1 fick stallorder att sluta köra så att någon Westfooled kom hem hel(eller iallafall inte trasigare än den var innan). _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||
|
||
ja men det var ju bara när dom hade öppnings erbjudandet
![]() har fått svar om vad det kostar nu så jag vet ![]() |
||
Va där och bromsade i Tisdags och bänken verkar synka bra med rototest som jag var och bromsade hos dan innan. Nackdelen med rototest är att dom inte kan mäta drivlineförluster.
|
||
928GT bromsad idag
Var ute hos Andreas idag och bromsade min Porsche 928GT-90, det var lite problem med greppet i början och till slut så sänkte vi lufttrycket till 2kg och det gick bättre. Max effekt blev 241.5KW(ca 328Hk) och 428Nm. Läste ut en felkod för hall sensorn efter vi var klara så det kan ha dragit ner resultatet en 6-10% eventuellt. Det får bli något att addera till vinterns att göra lista ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ett par video snuttar blev det också http://www.youtube.com/watch?v=zGsTS http://www.youtube.com/watch?v=vEDv8 Tack Andreas för en kul stund ute hos er ![]() Mvh Peter _________________ Peter Falke |
||
Re: 928GT bromsad idag
[quote="stinger"]Var ute hos Andreas idag och bromsade min Porsche 928GT-90, Kul att du kom förbi Peter. Det är sällan man ser så fina 928'or. Grymt skick överallt. Den kändes och gick som ny trots milen och åren. Fast det inte är en sjua så fick jag lite habegär! ![]() Föredömliga strap-down fästen vid bakre nedre stötdämparfästena gav oss tillfälle att testa de nya golvförankringarna. Vi lärde oss att det verkar löna sig att låta bilen klättra något på den främre rullen så att den kilar fast sig mot den. I början hade jag spännt de bakre strapparna lite för hårt och bilen vilade då onödigt hårt mot den bakre obromsade rullen. Vi testade också att lägga en gummimatta mellan kylaren och luftintaget för att förhindra att varm luft letade sig upp till insuget. Det gjorde flera Kw... Välkommen tillbaks när du fixat sensorn så kollar vi hur mycket det påverkar effekten. /Andreas _________________ Andreas Naeslund |
||
Andreas, jag får boka upp mig med min 928 framåt våren när den är körduglig igen, skulle vara kul att jämföra mot Peters bil så att man vet hur man ligger till. Alltid trevligt att kunna jämföra mot en annan 928:a av samma årsmodell och modell.
_________________ Rehan Mirza |
||
Re:
D
Du är välkommen Rehan. Peter pratade om att samla ihop några kompisar från PCS för ett gemensamt effekttest. 928 Power Shootout Day 2009? _________________ Andreas Naeslund |
||
_________________ Michael Öhrström |
||
Re:
En liten fråga... varför kör ni så låååånga pulls? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
Re:
En liten fråga... varför kör ni så låååånga pulls?[/quote] Några av mina funderinger kring detta. Korta svaret: För att få bättre absolut mätnoggrannhet, speciellt vid mätning av relativt effektsvaga bilar. Lite längre svar: Svepets längd är en avvägning mellan mätnoggrannhet och upphettning av motor och drivlina. Våra rullar väger cirka 550 kg tillsammans och dessa skulle obromsade acceleras ganska snabbt av en motorstark bil. För att svepets längd inte skall vara en funktion av motoreffekt (som det är på obromsade landsvägar) så går virvelströmsbromsen in och reglerar accelerationen så att den i princip är oberoende av motoreffekten. ok, men varför inte köra lite kortare svep? Jag kan komma på två skäl: 1:För att i möjligaste mån eliminera okända och okompenserade variabler i form av den bromsade bilens egen (i de flesta fall okända) roterande massa i motor och drivlina. Vid accleration går ju en del av motorns effekt åt att accelerera ovan nämnda egenmassa, och eftersom vi bara approximerar den massan (tror att default är 60kg, ställbar om man vill) så vill man för att få en så exakt absolut mätning som möjligt minimera effekterna av den. Idealt, om än inte speciellt praktiskt, är att mäta vid statiskt varvtal. Att accelera sakta verkar i paktiken fungera lika bra. obromsade landsvägar med relativt låg egen svängmassa (stor acceleration/snabba svep) har en liten svaghet här (om det är absolut motoreffekt i DIN kW man är ute efter). Riktigt snabb acceleration ställer också krav på väldigt snabb mätelektronik om detta inte skall bli en svag länk. 2: jag har hört att många bilar, speciellt turbobilar, reagerar olika under snabb acceleration och statisk (eller nästan statisk) belastning. Jag tror att vi kan ställa acceleationen på vår anläggning i servicemenyn om man av någon anledning vill köra snabbare svep. Har inte provat detta än dock. Varför är då många bromsningar av effektstinna bilar (se diverse klipp på U-tube) så korta? När man bromsar bilar med väldigt mycket effekt, som din Ultima till exempel, antar att jag man vill köra snabba svep för att undvika överhettning. Det är ju inte bara motorn som blir varm utan även låda och slutväxel utveckar på grund av sina förluster en hel del värmeeffekt. Vid väldigt höga motoreffekter så har ju dessutom den egna svängmassan en procentuellt mindre påverkan på mätningen (Min Caterham utvecklar nog mindre effekt än startmotorn i din Ultima ![]() Mvh, Andreas _________________ Andreas Naeslund |
||
Med en R1 motor kan man köra hur många lååånga svep som man vill utan några värme problem..............bara för att det är kul att höra yyylet. ![]() ![]() Tog lite hjälp av Rikard på TPR för att klämma ur dom sista kw,ten ur "Huggmotorn" ![]() _________________ Michael Öhrström |
||
Rejs motorn väntar på ..... ![]() ![]() Ett nytt avgasrör ! Grenröret är nytt så så R1 orginaldämparen duger ej för rejs motorn. ![]() Kommer inte att gå ut med va rejs motorn lev för hk här iaf.......... det får visa sig på mittsverige-banan i maj........om det är en kk. _________________ Michael Öhrström |
||
Mappade klart "huggmotorn" idag
![]() http://video.google.com/videoplay?do Så nu ska rejs motorn i . _________________ Michael Öhrström |
||
|
||
|
||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 16326 besök totalt |