Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-09-27 Gratis effektmätning norr om Stockholm
<<   1, 2, 3   >>
16326 besök totalt
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Det är för att dom andra Westfildarna pajade innan dom blev omkörda

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Hellre sönderkörd än omkörd...

www.modsport.se
Citera
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004

Ja.... Westfieldarna stod som plogpinnar längs med banan.

Tror att micke R1 fick stallorder att sluta köra så att någon Westfooled kom hem hel(eller iallafall inte trasigare än den var innan).

Petrolhead and all around nice guy
Citera
VR6 Syncro
Vingåker
Här sen Jul 2004

Vad kostar det att bromsa bilen hos er?

Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Re:

VR6 Syncro skrev:
Vad kostar det att bromsa bilen hos er?

Det står ju klart och tydligt i rubriken, Gratis! Allt annat skulle ju vara falsk marknadsföring

Vingåker
Här sen Jul 2004

ja men det var ju bara när dom hade öppnings erbjudandet
har fått svar om vad det kostar nu så jag vet

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Va där och bromsade i Tisdags och bänken verkar synka bra med rototest som jag var och bromsade hos dan innan. Nackdelen med rototest är att dom inte kan mäta drivlineförluster.

www.modsport.se
Citera
stinger
Sollentuna
Här sen Okt 2005

928GT bromsad idag

Var ute hos Andreas idag och bromsade min Porsche 928GT-90,
det var lite problem med greppet i början och till slut så sänkte vi lufttrycket till 2kg och det gick bättre.
Max effekt blev 241.5KW(ca 328Hk) och 428Nm.
Läste ut en felkod för hall sensorn efter vi var klara så det kan ha dragit ner resultatet en 6-10% eventuellt.
Det får bli något att addera till vinterns att göra lista

Ett par video snuttar blev det också

http://www.youtube.com/watch?v=zGsTSGNqjRo

http://www.youtube.com/watch?v=vEDv8ZUZcHg

Tack Andreas för en kul stund ute hos er

Mvh Peter

Täby
Här sen Mar 2005

Re: 928GT bromsad idag

[quote="stinger"]Var ute hos Andreas idag och bromsade min Porsche 928GT-90,

Kul att du kom förbi Peter.
Det är sällan man ser så fina 928'or. Grymt skick överallt. Den kändes och gick som ny trots milen och åren. Fast det inte är en sjua så fick jag lite habegär!
Föredömliga strap-down fästen vid bakre nedre stötdämparfästena gav oss tillfälle att testa de nya golvförankringarna. Vi lärde oss att det verkar löna sig att låta bilen klättra något på den främre rullen så att den kilar fast sig mot den. I början hade jag spännt de bakre strapparna lite för hårt och bilen vilade då onödigt hårt mot den bakre obromsade rullen.

Vi testade också att lägga en gummimatta mellan kylaren och luftintaget för att förhindra att varm luft letade sig upp till insuget. Det gjorde flera Kw...
Välkommen tillbaks när du fixat sensorn så kollar vi hur mycket det påverkar effekten.
/Andreas

Järfälla
Här sen Sep 2004

Andreas, jag får boka upp mig med min 928 framåt våren när den är körduglig igen, skulle vara kul att jämföra mot Peters bil så att man vet hur man ligger till. Alltid trevligt att kunna jämföra mot en annan 928:a av samma årsmodell och modell.

Täby
Här sen Mar 2005

Re:

D
Rehan skrev:
Andreas, jag får boka upp mig med min 928 framåt våren när den är körduglig igen, skulle vara kul att jämföra mot Peters bil så att man vet hur man ligger till. Alltid trevligt att kunna jämföra mot en annan 928:a av samma årsmodell och modell.

Du är välkommen Rehan.
Peter pratade om att samla ihop några kompisar från PCS för ett gemensamt effekttest.
928 Power Shootout Day 2009?

Åkersberga
Här sen Sep 2005

En megabusa dödares födelse

http://www.youtube.com/watch?v=-g3vLbTbApo

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Re:

Micke R1 skrev:
En megabusa dödares födelse

http://www.youtube.com/watch?v=-g3vLbTbApo

En liten fråga... varför kör ni så låååånga pulls?

Andreas
Täby
Här sen Mar 2005

Re:

En liten fråga... varför kör ni så låååånga pulls?[/quote]

Några av mina funderinger kring detta.

Korta svaret:

För att få bättre absolut mätnoggrannhet, speciellt vid mätning av relativt effektsvaga bilar.

Lite längre svar:

Svepets längd är en avvägning mellan mätnoggrannhet och upphettning av motor och drivlina.
Våra rullar väger cirka 550 kg tillsammans och dessa skulle obromsade acceleras ganska snabbt av en motorstark bil.
För att svepets längd inte skall vara en funktion av motoreffekt (som det är på obromsade landsvägar) så går virvelströmsbromsen in och reglerar accelerationen så att den i princip är oberoende av motoreffekten.

ok, men varför inte köra lite kortare svep?

Jag kan komma på två skäl:

1:För att i möjligaste mån eliminera okända och okompenserade variabler i form av den bromsade bilens egen (i de flesta fall okända) roterande massa i motor och drivlina. Vid accleration går ju en del av motorns effekt åt att accelerera ovan nämnda egenmassa, och eftersom vi bara approximerar den massan (tror att default är 60kg, ställbar om man vill) så vill man för att få en så exakt absolut mätning som möjligt minimera effekterna av den. Idealt, om än inte speciellt praktiskt, är att mäta vid statiskt varvtal. Att accelera sakta verkar i paktiken fungera lika bra.
obromsade landsvägar med relativt låg egen svängmassa (stor acceleration/snabba svep) har en liten svaghet här (om det är absolut motoreffekt i DIN kW man är ute efter). Riktigt snabb acceleration ställer också krav på väldigt snabb mätelektronik om detta inte skall bli en svag länk.

2: jag har hört att många bilar, speciellt turbobilar, reagerar olika under snabb acceleration och statisk (eller nästan statisk) belastning.

Jag tror att vi kan ställa acceleationen på vår anläggning i servicemenyn om man av någon anledning vill köra snabbare svep. Har inte provat detta än dock.

Varför är då många bromsningar av effektstinna bilar (se diverse klipp på U-tube) så korta?

När man bromsar bilar med väldigt mycket effekt, som din Ultima till exempel, antar att jag man vill köra snabba svep för att undvika överhettning. Det är ju inte bara motorn som blir varm utan även låda och slutväxel utveckar på grund av sina förluster en hel del värmeeffekt.
Vid väldigt höga motoreffekter så har ju dessutom den egna svängmassan en procentuellt mindre påverkan på mätningen (Min Caterham utvecklar nog mindre effekt än startmotorn i din Ultima ).

Mvh,
Andreas

Åkersberga
Här sen Sep 2005

Citat:

, antar att jag man vill köra snabba svep för att undvika överhettning. Det är ju inte bara motorn som blir varm utan även låda och slutväxel utveckar på grund av sina förluster en hel del värmeeffekt.

Med en R1 motor kan man köra hur många lååånga svep som man vill utan några värme problem..............bara för att det är kul att höra yyylet. ,,,nästan lika kul som att köra bana.

Tog lite hjälp av Rikard på TPR för att klämma ur dom sista kw,ten ur "Huggmotorn"

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Äre räjsspissen som sitter i nu? Va blidde det då???

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005

Citat:
Tog lite hjälp av Rikard på TPR för att klämma ur dom sista kw,ten ur "Huggmotorn"

Rejs motorn väntar på .....

Ett nytt avgasrör !

Grenröret är nytt så så R1 orginaldämparen duger ej för rejs motorn.

Kommer inte att gå ut med va rejs motorn lev för hk här iaf..........
det får visa sig på mittsverige-banan i maj........om det är en kk.

Åkersberga
Här sen Sep 2005

Mappade klart "huggmotorn" idag

http://video.google.com/videoplay?docid=-6548567271183669614&hl=en . . . .

Så nu ska rejs motorn i .

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Hur många kusar blev det? (inget politikersvar tack)

www.modsport.se
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005

En kimmen killer ......................kommer att mappas där snart

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Kimmen skrev:
(inget politikersvar tack)

www.modsport.se