Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad händer när man svetsar i rost?
5 besök senaste veckan (10683 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare

När man slipar och får lite rost kvar i form av någon enstaka prick, hur göra om man inte har bläster? Vad händer med rosten om man tex lägger en svetspunkt rakt på pricken och sedan bara slipar ner punkten? Är rosten kvar? Eller har den i smältan omvandlats till något "ofarligt"?

Kan tillägga att jag har testat diverse "roststopper" av olika fabrikat. Med mycket dåligt resultat = inte bättre än vanlig grundfärg. thumbs down

Edit: Attans, inlägget hamnade nog på fel ställe... moderator får gärna bogsera det till annan plats!
Fixat

Gävle
Här sen Dec 2007

om du slipar rent så du har fresch plåt att svetsa i, men ytterst få rostporer kvar och lägger mycket svets ovanpå det så ska det vara lugnt. Beror såklart på hur mycket svets du kan lägga, hur mycket gods du har kvar, samt hur mycket du ska fästa där.

Lägg in en bild om du är orolig så kan vi kanske hjälpa dig bättre.

Skanör
Här sen Sep 2004

Hej.
Använd för allt i världen inte en tig.
Då säger det puff och sen är det ett större hål i plåten än man vill ha + att wolframelektroden inte ser så kul ut längre.
Vad det beror på vet jag inte men har upplevt det ett par ggr så det borde då vara mer regel än undantag.
Lycka till.
/
Fredrik

Eslöv
Här sen Apr 2006

skönt att höra att jag inte är den enda som försökt svetsa prickig plåt med tig

Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Holme skrev:
om du slipar rent så du har fresch plåt att svetsa i, men ytterst få rostporer kvar och lägger mycket svets ovanpå det så ska det vara lugnt. Beror såklart på hur mycket svets du kan lägga, hur mycket gods du har kvar, samt hur mycket du ska fästa där.

Lägg in en bild om du är orolig så kan vi kanske hjälpa dig bättre.

Jag kanske var lite otydlig, det gäller bilplåt. Så mycket svets ovanpå funkar inte. Men något händer väl med rosten när man smälter den med en svetspunkt? Men blir rosten "ofarlig"?
Att låta "pricken" med rost vara kvar är inget alternativ eftersom rosten förr eller senare blossar upp igen. Och det känns onödigt krångligt att behöva byte ut en plåtbit på 10x10mm bara för en rostprick. Och slipar man mycket så blir det ju bara någon tiondel kvar av plåttjockleken.

Men föresten, borra bort pricken med en liten borr och sedan lägga igen hålet med en svetspunkt måste väl funka!?

Eslöv
Här sen Apr 2006

Det funkar det med.

Rost är inte någon bakterie eller sjuka som smittar. Det är en oxid som behöver syre och en jonbärare (vatten, gärna salt vatten) för att frodas. Ta bort en eller två av de behövliga delarna så blir det inte någon rost eller mer rost.

Det betyder att man mycket väl kan måla över rost, bara färglagret är tillräckligt tjockt/tätt föra att hindra syreatomer att ta sig igenom färgskiktet.
Risken med att måla över rosten är att eftersom den oftast är porös så innehåller den både syre o vatten. Det gör att när man målat över den så kan den fortsätta att rosta ett tag (tills syret tagit slut). Rost tar mer plats än järn och kan då expandera så pass att färgskiktet skadas och släpper in nytt syre.

Har jag några prickar när jag skall måla så händer det att jag fuskar genom att ta fram gasolflaskan/värmepistolen och värmer lite så att all fukt är borda innan jag stryker på grundfärgen.

Nyköping
Här sen Okt 2007

Jag och brorsan har svetsat i många rostiga bilar och det man sluta sig till är att man ska göra allt man kan för att avlägsna rosten innan man svetsar. Kapa bort plåten och ersätt är bättre än att ha lite rost kvar för det spottar och fräser om svetsen, det blir hål i plåten och svetsen ser ut som skit. Man får stänk/svetsloppor innanför kragen, i håret och i träskorna. Allt blir skit, man blir ledsen, kaffe är kallt när det är kaffepaus å kråkorna har stulit bullarna.

Gävle
Här sen Dec 2007

Finns ju syra du kan smeta på för att "tvätta bort" rosten.
Är det saltsyra eller salpeter? Kommer inte ihåg. Dom som håller på med ytbehandling eller galvning vet.
Man kan också smeta på lite citronsyra blandat med tapetklister. Klistret för att syran inte ska rinna av utan fästa där man vill. Kommer inte heller ihåg om det var citronsyra eller någon annan. Men det ska gå att få tag i på en stor ICA-affär i alla fall.
Annars kan du göra som du själv säger, borra bort rosten. Om du inte vill ersätta helt, vilket förmodligen är bäst i slutändan.

Hoppas någon annan kan hjälpa till med syrorna, så jag inte lurar dig att köpa fel :P

Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

Holme skrev:
Finns ju syra du kan smeta på för att "tvätta bort" rosten.
Är det saltsyra eller salpeter? Kommer inte ihåg. Dom som håller på med ytbehandling eller galvning vet.
Man kan också smeta på lite citronsyra blandat med tapetklister. Klistret för att syran inte ska rinna av utan fästa där man vill. Kommer inte heller ihåg om det var citronsyra eller någon annan. Men det ska gå att få tag i på en stor ICA-affär i alla fall.
Annars kan du göra som du själv säger, borra bort rosten. Om du inte vill ersätta helt, vilket förmodligen är bäst i slutändan.

Hoppas någon annan kan hjälpa till med syrorna, så jag inte lurar dig att köpa fel :P

Citronsyra var ordet sa bull.. www.rostlosningen.se (eller .com).. Funkar skitbra för att avgalva före svets också.
Men idén med tapetklister var ju briljant. Ska testa att blanda lacknafta och tapetklister för att lösa underrredsmassa på krökta ytor.

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Saltsyra löser upp rost fort och smidigt men lämnar plåten som ett öppet så, dvs måste ha skydd fortare än kvickt. Till det kan man ta fosforsyra i rätt blandning och spruta på så bildas järnoxid, den bra varianten som är rost skydd. Har för mig blandningen ska var 5%-ig på fosfor syra, vad gäller saltsyra så är det mer aktion ju skarpare den är. Men den tär på metallen med så 30%ig räcker gott!!

Alla syra hittas hos din färghandel, har de inte hemma kan de ta hem!!

Citera
Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005

Re:

Fosforsyra är det som gäller, man får en betsad yta efter att man låtit det käkat upp rosten, torka sedan rent med torr trasa, sedan lägger man på lite till och gnuggar in det med en trasa då funkar det som en typ av primer. thumbs up

Eslöv
Här sen Apr 2006

jupp.. håller med... fosforsyra alltså. Ytan blir en gnutta fosfaterad också, vilket är vansinnigt bra för färg att fästa på
Edit: fosfateringen är nog det fiskåkaren menade med primer. Min "gamla pulverlackerare" fosfaterade innan pulverlack o den lacken satt som tusan

Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005

Re:

hauge skrev:
jupp.. håller med... fosforsyra alltså. Ytan blir en gnutta fosfaterad också, vilket är vansinnigt bra för färg att fästa på
Edit: fosfateringen är nog det fiskåkaren menade med primer. Min "gamla pulverlackerare" fosfaterade innan pulverlack o den lacken satt som tusan

Präxcis just så, men jag skrev primer pga. att jag fick hjärnsläpp skulle skrivit häftgrund, plus att den fosfaterade ytan skyddar mot framtida rost.

Har provat och behandla en tidigare rostig framflygel,(inte hela då, utan en bit fram på, mitt i stenskottssprutet, stor som en enkrona typ) åkte så en hel saltbeströd stockholmsvinter.

Duttade på lite fosforsya lite då och då när jag kom ihåg, torkade av och ispekterade nu i aug. Och det va plåtrent, så nog håller det undan rosten allt. Men man skall alltid grunda ovanpå, med en riktigt bra 2k primer som är tät som ett grodarsle, Hagmans gula stålplast 2k primer exempelvis. Då blir det bra, men är det rostangripet och det skall till å svetsas, ja då vill iaf. jag klippa bort så mycket äcklig rostig plåt som möjligt går.

5 besök senaste veckan (10683 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande