Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1751 besök totalt |
Grepp i kurvor
Hej Har verkligen fått upp ögonen för bankörning sista året...men har väldigt lite erfarenhet. Hoppas på att kunna klämma in ett par körningar nästa år. Kör en 3000GT som med största sannolikhet inte alls är optimal på bana pga sin vikt (ca 1580kg - utan mig) och säkert en del annat, men den fungerar till mycket annat och den är dessutom billig i försäkring via entusiastförsäkringen...dom försäkrar f.ö även bankörning. Hur som helst så var jag uppe och körde på Midlanda i somras och jag har en fråga. I så gott som alla kurvor släppte greppet om bara gasade lite för mycket och bilen började sladda iväg med alla fyra hjulen, vad ska man göra för att förhindra det? Är det helt enkelt så lätt att medicinen heter r-däck? Eller gjorde jag något fel? Körde på nya Eagle F1 däck gatdäck. / Nybörjare ![]() _________________ Stefan Cupaiuolo 205 GTI MI16 -88 |
||
Re: Grepp i kurvor
Det enkla svaret är JA ![]() Sen är frågan hjulvinklar hur mjuk är bilen kränger den mycket han det vara så att cambervinkeln ändras mycket så den går på ytterkanten på däcket= dåligt grepp _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Som sagt, hjulvinklar och R däck kommer göra stor skillnad!!
Ps: Välkommen till träsket ![]() ![]() |
||
Tjena Stirrah, så det har blivit bana med din blåa?
Eftersom du kör turbo kommer det ju en kick med kraft som kan göra att det drar loss hjulen, det är en viss teknik bakom att köra turbo. Förvisso har du ganska mycket kraft i grunden iom en sexa, men försiktighet bakom gasning, tills man hittar teknik, skulle jag säga. Nu har inte jag kört turbo på banan, så jag kanske har fel. Det finns dom som kör tyngre bilar på bana, så din blyhög behöver inte vara dålig, bara mindre bra ![]() _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||
Re: Grepp i kurvor
Hejsan, Du gasade helt enkelt för mycket jämfört med greppet du har, dvs du körde över gränsen och för att förhindra det får du använda högerfoten mindre. ![]() Även med R-Däck kommer det hända fast i högre hastighet och brutalare körning ![]() |
||
Re:
Hallå fnatte ![]() ![]() Behöver helt klart mycket mer erfarenhet för att kunna köra optimalt. Hoppas på många körningar nästa år. Bjorre82, jo...misstänkte att det låg till så, men kändes som jag inte fick gasa något alls ![]() Tack för alla svaren! _________________ Stefan Cupaiuolo 205 GTI MI16 -88 |
||
Som jag fattat det är bromsarna en svag punkt på 3000GT vid bankörning. Kan vara värt att kika på om du inte redan gjort det.
|
||
Re:
Bra belägg,bra vätska & rejält med kyling brukar vara en bra första åtgärd. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Har kört lite bana med gtn...då har jag slitsade skivor, rbf600 och carbotech-belägg. Det fungerade ganska bra faktiskt. Fungerade ungefär 29 gånger bättre än för polaren som körde med "vanlig" bromsvätska och några sunk-belägg.
Dock är big-brakekit helt klart att föredra...men smakar det så kostar det ![]() ![]() _________________ Stefan Cupaiuolo 205 GTI MI16 -88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1751 besök totalt |