Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Grepp i kurvor
1751 besök totalt
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Grepp i kurvor

Hej
Har verkligen fått upp ögonen för bankörning sista året...men har väldigt lite erfarenhet. Hoppas på att kunna klämma in ett par körningar nästa år.
Kör en 3000GT som med största sannolikhet inte alls är optimal på bana pga sin vikt (ca 1580kg - utan mig) och säkert en del annat, men den fungerar till mycket annat och den är dessutom billig i försäkring via entusiastförsäkringen...dom försäkrar f.ö även bankörning.

Hur som helst så var jag uppe och körde på Midlanda i somras och jag har en fråga.
I så gott som alla kurvor släppte greppet om bara gasade lite för mycket och bilen började sladda iväg med alla fyra hjulen, vad ska man göra för att förhindra det? Är det helt enkelt så lätt att medicinen heter r-däck?
Eller gjorde jag något fel?

Körde på nya Eagle F1 däck gatdäck.

/ Nybörjare

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re: Grepp i kurvor

wkid skrev:
Hej
Har verkligen fått upp ögonen för bankörning sista året...men har väldigt lite erfarenhet. Hoppas på att kunna klämma in ett par körningar nästa år.
Kör en 3000GT som med största sannolikhet inte alls är optimal på bana pga sin vikt (ca 1580kg - utan mig) och säkert en del annat, men den fungerar till mycket annat och den är dessutom billig i försäkring via entusiastförsäkringen...dom försäkrar f.ö även bankörning.

Hur som helst så var jag uppe och körde på Midlanda i somras och jag har en fråga.
I så gott som alla kurvor släppte greppet om bara gasade lite för mycket och bilen började sladda iväg med alla fyra hjulen, vad ska man göra för att förhindra det? Är det helt enkelt så lätt att medicinen heter r-däck?
Eller gjorde jag något fel?

Körde på nya Eagle F1 däck gatdäck.

/ Nybörjare

Det enkla svaret är JA Rdäck är lämpligt

Sen är frågan hjulvinklar hur mjuk är bilen kränger den mycket han det vara så att cambervinkeln
ändras mycket så den går på ytterkanten på däcket= dåligt grepp

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
okey...i see. R-däck borde alltså prioriteras
Nej bilen kränger inget alls...vad det känns iallfall. Sitter k-sport coilovers på.

Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Som sagt, hjulvinklar och R däck kommer göra stor skillnad!!

Ps: Välkommen till träsket

www.albertssonracing.se
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004

Tjena Stirrah, så det har blivit bana med din blåa?

Eftersom du kör turbo kommer det ju en kick med kraft som kan göra att det drar loss hjulen, det är en viss teknik bakom att köra turbo. Förvisso har du ganska mycket kraft i grunden iom en sexa, men försiktighet bakom gasning, tills man hittar teknik, skulle jag säga. Nu har inte jag kört turbo på banan, så jag kanske har fel.

Det finns dom som kör tyngre bilar på bana, så din blyhög behöver inte vara dålig, bara mindre bra

Växjö
Här sen Maj 2004

Re: Grepp i kurvor

wkid skrev:
I så gott som alla kurvor släppte greppet om bara gasade lite för mycket och bilen började sladda iväg med alla fyra hjulen, vad ska man göra för att förhindra det?
/ Nybörjare

Hejsan,
Du gasade helt enkelt för mycket jämfört med greppet du har, dvs du körde över gränsen och för att förhindra det får du använda högerfoten mindre.
Även med R-Däck kommer det hända fast i högre hastighet och brutalare körning

Citera
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Re:

Fnatte skrev:
Tjena Stirrah, så det har blivit bana med din blåa?

Eftersom du kör turbo kommer det ju en kick med kraft som kan göra att det drar loss hjulen, det är en viss teknik bakom att köra turbo. Förvisso har du ganska mycket kraft i grunden iom en sexa, men försiktighet bakom gasning, tills man hittar teknik, skulle jag säga. Nu har inte jag kört turbo på banan, så jag kanske har fel.

Det finns dom som kör tyngre bilar på bana, så din blyhög behöver inte vara dålig, bara mindre bra

Hallå fnatte Jo, det har blivit lite bankörning med den blåa...och det är riktigt riktigt kul
Behöver helt klart mycket mer erfarenhet för att kunna köra optimalt. Hoppas på många körningar nästa år.

Bjorre82, jo...misstänkte att det låg till så, men kändes som jag inte fick gasa något alls

Tack för alla svaren!

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Som jag fattat det är bromsarna en svag punkt på 3000GT vid bankörning. Kan vara värt att kika på om du inte redan gjort det.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Dignell skrev:
Som jag fattat det är bromsarna en svag punkt på 3000GT vid bankörning. Kan vara värt att kika på om du inte redan gjort det.

Bra belägg,bra vätska & rejält med kyling brukar vara en bra första åtgärd.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Har kört lite bana med gtn...då har jag slitsade skivor, rbf600 och carbotech-belägg. Det fungerade ganska bra faktiskt. Fungerade ungefär 29 gånger bättre än för polaren som körde med "vanlig" bromsvätska och några sunk-belägg.
Dock är big-brakekit helt klart att föredra...men smakar det så kostar det

Allmänt banåkaforum
Grepp i kurvor
1751 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande