Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 240 -81 Endurance Race car, senast uppd. 2008-09-17 | 4 besök senaste veckan (16740 totalt) |
Efter många år på forumet har jag nu tagit mig tid till en presentation av vår tävlingsbil.
Volvo 240 Endurance Race car by Team MB-Verkstan/N-Joy Motorsport En kronologisk sammanfattning: 1990-1991 Bilen byggs av Team MB-Verkstan från rå rostfri tomkaross. Motor byggs från grunden med nya komponenter av Göran Anderssons Motor i Linköping 1991 Ett flertal segrar i dåvarande SLC 24timmars. 1992 Bilen "parkeras" pga av kollision med dvs. plåtskador och krokig bärarm som följd. 2000 Bilen köps av N-Joy Motorsport och kaross repareras med dvs. ny plåt, riktning av dörrplåtar, nya länkarmar mm. Och slutligen en hellackering av Belami. 2001 Ny stol och bälten monteras. Besiktigas för Östgöta Racing (MSLS). Första racet för N-Joy Motorsport gick bättre än väntat och vi gick över mållinjen som total segrare. Det största problemet var bromsarna som endast höll i ca 4 timmar vilket gjorde att vi tappade onödig tid i depån för bromsbeläggsbyte. Det andra racet slutade med att vi fick bryta med lagerhaveri i bakaxel från ledande position. 2002 Bilen uppgraderas bl.a för att uppfylla SBF:s nya burregler och bakaxel nr. 2 (Volvo 1031) monteras. Dessvärre inget tävlande detta år. 2003 Bromsar uppdateras till större ventilerade skivor med race belägg. Något som skulle visa sig fungera bättre men inte optimalt. Två race och total seger i båda loppen. Vi hade problem med att motorn misstände i mellanregistret och ur Tröser kurvan tappade vi tid vid acceleration. Ändå låg vi på höga 1.11 tider vilket kändes riktigt bra. Vid vinterns renoveringsarbete visade det sig att en ventilfjäder gått av men utan att skada något. 2004 Tanken var att vi skulle vinna serien 2004 och vintern ägnades därför åt en större renovering/uppgradering. Motor helrenoverades, 531-toppen fick nya rostfria ventiler, nya blybronsstyrningar nya dubbla ventilfjädrar och nya tätningar. Kolvringar, vevstakslager, ramlager packboxar, kamrem och sträckare byttes också. Cylinderlopp och kolvar kontrollmättes men var i perfekt skick. Nya packningar i förgasare monterades. Nya bromsar runtom, bromsok, bromsskivor och bromsbelägg. Volvos udda aluminium bakaxel inhandlades och renoverades med nya lager och en kondiff monterades. Även 1031 bakaxel fick nya lager. Bromsvåg installerades. Dessvärre kom vi aldrig till start av dvs. Olika anledningar. Troligtvis mest beroende på att jag själv hade svårt att lämna ens ögonsten i händerna på någon annan. Det bästa hade givetvis varit att sälja delar av bilen till de andra förarna, men men. 2005 Två testpass, motor misständer fortfarande i mellan registret, mellan 2500-3800rpm. Länkarmsvinkel vid ride height justeras m.h.a. en distanskloss på stötdämparebenen. 2006 Ett testpass med annan fördelare och motorn fungerar perfekt i hela varvtalsregistret 2007 Bilen förvarad på pallbockar, inget race och inget testpass. 2008 Fördelare modifierad med svetsad vakuumstyrning samt modifierade slängvikter. Insugspackningar ersattes med nya. SBF godk. Katalysator monteras och vagnboksbesiktning genomförs. Dvs bilen är helt klar för en full tävlingssäsong 2009. Specifikation Koncept Byggd 1991 för SLC 24-timmars av Team MB-Verkstan. År 2001 modifierad för att överensstämma med MSLS 8-timmars racing, klass 5. Byggd med utgångspunkt att vinna 24 timmars race dvs. tillförlitlighet, väghållning och effektivitet har prioriterats. Kaross Volvo 244 -81. Byggd på helt rostfri råkaross som helsvetsats. Betydligt lättad med bl.a. bakstam och baklucka i aluminium. Volvo GrpA motorhuv i aluminium. Dörrar bak igensvetsade och rensade, endast ytterskalet återstår. Allt inredningsmtrl. urplockat. Batterifack placerad i bagageutrymme på höger sida. Tankplåt i aluminium. Fram lyktor ersatta med "plastlock". Modifierad frontspoiler med luftintag för bromsskylning. Fullbur uppgraderad år 2003 till nu gällande regelverk enl. SBF och MSLS regelverk. Motor Motorblock: Volvo B230 Vevaxel: Smidd marinvevaxel, strokad till 2.5L Vevstakar: Kolvar: Topplock: Volvo 531 med 48/38 RF-ventiler Kamaxel: Race kam, anpassad för 24 timmars lopp. Insugsrör: Korta Misab rör som portats och putsas Förgasare: Dubbla Weber 48 DCOE Grenrör: 4-2-1 Full extraktor Avgassystem: 2.5" med dubbla ljuddämpare <90dB. Från 2008 uppdaterad med SBF-racekat. Tändning: Modifierad org. tändning Smörjsystem: Våtsump med std. Oljetråg, oljekylare, vevhusventilation i separat uppsamlare. Alltid körd på Mobil 1 5W-50 Helsyntet olja. Bränsle system. Dubbla elektrisk pumpar med tryckregulator. Bromsad effekt 230hk Övrigt: Motor total renoverades år 2004 och har sedan renovering gått 3st testpass, gångtid efter renovering max 2testtimmar. Drivlina Svänghjul Koppling: Stumt lamellcentrum Växellåda alt.1: Volvo M90 Växellåda alt.2: Volvo M45 med rakskuren drevsats Kardan Bakaxel alt.1: Volvo 1030 Grupp A bakaxel (med aluminiumhus), kondiff med utväxling ??:?? Bakaxel alt.2: Volvo 1031 med kondiff (samma som 1030) bakaxeln. Ett flertal olika utväxlingar finns allt för att passa långa Anderstorp till krokiga Sviestad Chassie fram Stötdämparben: Bilstein dämpare i Sellholm fjäderben, med hjälpfjäder Fjäderbenslager: Sellholm med uniball och axial-nål/kullager Länkarmar fram: Fullt justerbar i aluminium Kränghämmare: 28mm resp 24mm Fjäderbensstag Chassie bak Bakaxelupphängning: Horisontalstag med höger/vänster uniballs, panhardstag med höger/vänster uniballs, horisontalbärarm med platsbussning i bakaxel och uniballs med fjädrande axiell glid funktion i framkant. Stötdämpare: Biltema märkta Koni R-Sport Fjäder: Volvo 240 org. Kränghämmare: Volvo 240 org med modifierad montering för enklare demontering vid ex.vis regn Hjul 2set 16" Aluminium fälgar 5/108. 1 set med Goodyear Eagle F1 (gått en tävling i regn) och 1 set med Yokohama. Olika spacer alternativ för finns. Bromsar Bromsvåg i modifierat org. pedalställ. Justermöjlighet via justerratt på mittkonsol Bromsok fram: Wilwood Superlite 4-kolvs ok Bromsskivor fram: Ventilerade 310x32mm på Aluminium nav. Bromsbelägg fram: HAWK Black eller Blue. Bromsok bak Alt.1: Volvo 240 oventilerade fram ok, Bromsok bak Alt.2: Wilwood Superlite 4-kolvs ok Bromsskivor bak Alt.1: oventilerade 280x??mm, Bromsskivor bak Alt.2: Ventilerade 300x26mm Bromsbelägg bak Alt.1: Volvo 240, Metal master Bromsbelägg bak Alt.2: HAWK Black eller Blue Inredning Stol: Sparco Evo, köpt 2001 Bälte: Sabelt 4-6 punkts köpt 2001 Instrument: Volvo 240 org. instrument, VDo tanknivågivare, samt VDo tidsystem. Extern oljetryck, vattennivå och laddningslampa på instrument panel. Brandsläckare Dryckeshållare Mittkonsol med säkringshållare Bränslesystem ATL Fuelcell 80L med tillhörande snabbtankkopplingar Tillbehör Kompl. 1030 bakaxel med kondiff och ett flertal olika utväxlingar. Växellåda Volvo M45 med racing drevsats (rakskurna drev) 1 set 16" Aluminium fälgar med GoodYear Eagle F1 däck (80% kvar) 1 set Wilwood 4-kolvs Superlite Bromsok bak med belägg. 1 set 300x28mm bromsskivor bak. Snabbtankanläggning ca 100L med snabbtankskopplingar och ställning. Div motor/förgasarpackningar Extraljus ramp Volvo 240 org. motorhuv. 1 set Volvo ny renoverade org. bromsok bak (2-kolvs) för oventilerad skiva. 1 set Volvo org. bromsskivor bak. Några olika uppsättningar förgasar trattar. Ett flertal olika bakaxelutväxlingar för 1031 bakaxel 1st Nylackerad (pulverlack) Volvo 1031 bakaxel utan diff och drivaxlar. 1 set Renoverade Volvo org. 4-kolvs bromsok. Mm. Resultat MSLS 2001, http://www.msls.info/Resultat/Res200 September Total segrare trots bromsbeläggs byte fram & bak oktober Bröt från ledande position med lagerhaveri i bakaxel. Resultat MSLS 2003 September Total segrare, http://www.msls.info/Resultat/2003/0 oktober Total segrare, http://www.msls.info/Resultat/2003/0 Snabbaste varv på Sviestad vid officiell träning 1.10.80. |
||
Jonaazz: Jag hittade ingen bra bild på hjulupph. men däremot hade jag kvar 3D-cad filerna på främre bärarm.
Jag har nu tagit beslut att låta någon annan få chansen att ta över och har därför annonserat bilen... Det är skamligt att låta en potent vinnarbil stå på pallbockar bara för att man själv inte har tid. Förhoppningsvis hittar den ett nytt hem redan till nästa säsong. |
||
Bilden funkar inte. |
||
Vilken kanonbil! |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 240 -81 Endurance Race car, senast uppd. 2008-09-17 | 4 besök senaste veckan (16740 totalt) |