Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11550 besök totalt |
1022,59 euro |
||||
Det är något som jag söker..........tacksam för tips...... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
"riktiga" linjära lägesgivare är ofta attans dyra :-( Vettigare att bygga ihop något själv. Antingen med en vanlig vridpot o en länkarm eller en dragpot på något sätt. Dragpotar är dock i princip alltid öppna och tål inte miljön ![]() Någon som har lite mer koll? Komponenter och hårdvara höll jag på med på 80-talet ![]() _________________ ![]() |
||||
Billigast är väl ändå ett buntband runt kolvstången på dämparen?
![]() ok, de registrerar även bump, men är en fattigmansvariant. Kör man sedan på exakt samma vägstump (slät sådan) borde det funka hyffsat. Annars har jag hört om en kille som slängde en digital badrumsvåg i skuffen med en ngt för lång stötta emot bakluckan. Hoppas han hade en med minne, men det förvånar mig inte ett skit om han fick en polare att ligga där bak för att läsa av värdena... ![]() |
||||
Det blir ju inte bättre än så!! ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Ett annat intressant sätt att prova olika åtgärder är att bygga modeller som man sen testar i tex en vattentunnel...
Då får man relevanta svar utan att behöva bygga allt för mycket ![]() Har i ett annat ärende hört mig för om möjligheter att komma till en vattentunnel här i stan i ett par timmar. Fick iaf inget direkt nej som svar... Kanske är läge att utlysa en tävling bland folket här på rejsa? ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
VI ska leka hör jag! ![]() |
||||
Sätt fast en tumstock på hjulupphängningen, slitsa upp nåt lämpligt hål in i bagageutrymmet samt och filma sedan tumstocken innefrån bagageutrymmet.
![]() Eller om man sätter kameran utanför bilen och filmar hjulnavet med nån lämplig skala fasttejpad eller målad på bilen. Kuggstång, kugghjul och nån typ av elektronisk vinkelmätare borde också funka. Hur är det med xenon-ljus, mäter inte de bilens attityd med givare på hjulupphängningen? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
attityd betyder? ![]() |
||||
Jag menade bilens lutning i färdriktningen relativt vägens ev. lutning, alltså "pitch"-vinkel. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
|
||||
Synd att kalla en vattentunnel för McGyverlösning... Tänkte snarare på att plocka fram aerodynamikpaket Nürburgring ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Urhuuummm, ja, det var så du menade ja.... ![]() Fast vetetusan om det inte är roligare att hitta på djungelknepsmätmetoder än att testa designförslag i en vattentunnel ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
En vridpot vid varje hjul............och fyra stycken analoga tankmätare (för att jag har en bunt sådana) inne i bilen.....??? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Ja så ska det naturligtvis vara..... ![]() Att det skulle vara bra med tankmätare, har jag kommit på för länge sedan.........men funderat som fan på vad jag ska använda som givare.. Ibland ser man inte träden....för skogen är ivägen... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Absolut inte ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11550 besök totalt |