Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2795 besök totalt |
Jag får iaf inte åthutning när jag visar mig på banmöte/rejs pga taskig körstil. Om man deltar, hur kan man då samtidigt "sitta på läktaren o vara värst"..? _________________ Stefan Larsson |
||||||||
Ja du Stefan, åthutning när jag visar mig på banmöte/rejs pga taskig körstil :-) Vi hade snabbaste varvtiden (egentligen mindre viktigt i långlopp) men drog på oss tre varningar. En av konkurrenterna skrev det här: Plus i kanten för Hagalund Racing som fått duktig fart på sin BMW. Riktigt kul att stå och titta på när de sladdande far runt banan. Snabbaste varv på lördagen visar att de har koll på skrotet fast man ibland sätter hjärtat i halsgropen när man ser hur de hanterar bilen. Att sedan domarna inte är lika glada åt deras framfart är en annan historia. Var det det där svarta smala randen vi skulle åka på? Räcker det inte att ena bakhjulet är kvar där? Vi fortsätter att tävla nästa säsong. Gör du? |
||||||||
Ja absolut!
Vi missförstod varandra lite, du mig och jag dig kanske. ![]() Föreslår att vi återgår till ämnet ![]() Jag, som inte är någon erfaren rejser men som har kuskat runt på banmöten (har inte missat många) sedan -93 tycker precis som Andreas tidigare skriver att det är en skillnad. Hela momentet blir annorlunda. Dock behöver inte körstilen vara det. Tror jag att erfarenhet från år av banträffar är väldigt bra. När jag körde mina två rejs på mantorp i september tyckte jag mig se en förhållandevis stor skillnad mellan som som bara har rejsat och dom som även nöter på banmöten. Oftast väljer dom ett mera korrekt spår, även i lite pressade situationer, som spar på materialet och som även gör utgångarna snabba. Tror att om det hade varit 30 varv i stället för 12 så hade det visat sig tydligare i resultaten. Håller med om att tävling ger en viss tjusning, men att tokmeka mellan eller innan, för att man kört sönder....nja _________________ Stefan Larsson |
||||||||
Eftersom jag själv tävlar med den bil jag startade min banmötes karriär med kan jag bara säga:
Jag har alldrig varit så nöjd med bilen som jag är nu ![]() I mitt fall så går ju tävlingen samtidigt med banmötet vilket tycker jag är perfekt. Man går o snackar skit med likasinnade, folk hjälper varandra med problem, tokstressmek, silvertejp, domkrafter, verktyg lånas ut till höger o vänster om det behövs. Men...tävlingsmomentet är häftigt! Skall upplevas! ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Menar du att banmöteserfarenhet är gör en snabbare rejschaffis än rejserfarenhet? Jag är inte heller någon erfaren rejser, men jag upplever att årets rejsaktiviteter har gjort mig snabbare än alla banmöten sammalagt från 96-02 har gjort. Dock är där ett antal felkällor i mitt påstående, nu åker jag i en gammal räserbil som redan är lite skrynklig, innan åkte jag i en fin gatbil som jag var mer rädd om. Jag tycker det är kul att meka till vissa gränser, har dock fått vissa ofrivilliga överdoser i år, men för mig finns inget alternativ, hushållsekonomin tillåter inte en modern bekymmersfri räser. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Banmöten är fantastiskt lärorikt och utvecklande.
Riktigt bra att träna spårval och bromspunkter och höjja den egna kompetensen. Ärligt talat, jag tror att man blir en tekniskt bättre bilförare på banmöten då stressfaktorn av ngn som vill om eller skall passeras inte förekommer i samma utsträckning som under ett race. Under banmöten kör man även med hänsyn och respekt om de övriga deltagarnas bilar och personliga säkerhet. Spårvalen under race är oftast baserat på "trafik" situationen och inte ideallinjen, det handlar om att komma först in i kurvan. Under race är det mycket adrenalin, inbromsningarna blir senare, det förekommer plåtkontakt, spårvalen kan bli lite "improviserade" vilket skapar mer plåtkontakt. Sånt ska inte förekomma under banmöten. Tävlandet ger oss puls, riktigt adrenalinpump, men det är helheten, körningen, taktik, planeringen innan och även tokmecket i depån som är otroligt häftigt. Jag ska försöka gå på banmöte nästa säsong och köra 1.5 ton bruksbil, ljuga lite (med Stefan) och se hur bruxet funkar på bana. Med full gas /A |
||||||||
Nu har ju bara åkt klubbtävlingar med MGCC och Hyllinge i år, aktiviteter med mycket tidtagna träningar och ganska lite verkligt rejs. Jag ser fram emot att skaffa mig mer erfarenhet av rejstrafik nästa år.
Att kunna få återkopplingen i form av tider är ju något som är helt främmande för PCS banmöten, däremot så är det en viktig aspekt ur ett träningsperspektiv (läs vilken litteratur som helst i ämnet träningslära). _________________ Pär Hylander |
||||||||
Att kunna jämföra varvtider för att se resultat av olika spårval ger mycket. Vi funderar på ngn form av dataloggning. Dom vassare systemen ger G-krafter vilket är rätt intressant för att jämföra bromspunkter för olika förare, tyvärr är prislappen lite för hög. Vi väljer troligtvis GPS lösningen med nedladdningsmöjigheter till PC samt en billigare laptimer till föraren. GPS lösningen funkar ur ett försäkringsperspektiv under bankörning, laptimer inte. Själv har jag roat mig med "fart-lek", alltså springa av h-v för att sen ta det lugnare, gör att miltiderna blir bättre. Å att jag skall ta mig under 4timmar på Söndag då det blir en 4.2 mil sightseeing runda i Athen ![]() |
||||||||
Har själv tävlat i sju år och nu kört banmöten i tre år...och jag kan bara säga att jag saknar tävlingsmomentet så in i h-ete! Banmöten är kul men jag kan komma på mig själv att sitta och fundera på nåt annat på rakan. Adrenalinet av ta på sig overallen, spänna fast sig, åka ut på formationsvarv och sen vänta på lamporna är oslagbart!
Banmöten är bra för att i lugn och ro kunna ligga och nöta varv och tangeringspunkter som ger en jämn och konstant fart vilket är A&o om man ska tävla. Däremot kan jag också säga att tävlingserfarenhet är bra för banmöten. Man är van vid snabba beslut, och mindre marginaler där andra kan bromsa på sig, tappa bilen etc för att de blir stressande med bilar runt om kring sig. Summering, banmöten är bra och lärorikt men det slår inte racing (om man nu gillar racing). Så en comeback för egen del känns som ett måste! Thomas T _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||||
Mkt bra beskrivning! ![]() |
||||||||
Det tycker jag är en klar tjusning med race, att man tvingas ta andra spår än det man har nött in. Dels när man bromsar förbi någon ifrån innerspår - jaha, undrar hur sent jag kan bromsa nudå och vilket spår skall jag ta genom kurvan. Men dels också när någon annan försöker bromsa sig förbi på innern och du måste lämna plats in i kurvan men vill ändå inte bli passerad. Det är betydligt svårare att sikta på ett optimalt apex som ligger ett par meter ifrån kerbsen än det vanliga innötta apex. Om man lyckas med det senare och sedan ligger i bredd genom ett par kurvor utan att bli passerad är det förbaskat kul. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Jo, men ett riktigt intensivt sprintrace har ju också sin klara tjusning. Ta t.ex. ett 20 varvs kartingrace med tät racing - att nåt så vansinnigt kul är tillåtet är konstigt. Till skillnad ifrån t.ex. långlopp kan man ju visserligen vara rökt om man gör ett misstag i en enda kurva och tappar ett par sekunder samt några placeringer, men det är ju också en av fördelarna. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Håller med ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Det ena behöver inte förta det andra. Lite tävlingsmoment kan det ibland bli
![]() Å andra sidan finns det rejsers som skulle tjäna på att nöta banpass för att sätta korrekta punkter. Klubbrace är den perfekta blandningen tycker jag, där alla receputtar, både tävlande och bannötere, kan ställa upp för varandra. Vilket i sin tur skapar billigt rejsande. _________________ Stefan Larsson |
||||||||
|
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2795 besök totalt |