Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Racing vs banträffar (splittad tråd)
<<   1, 2
2795 besök totalt
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



AK skrev:
höfläkt skrev:
AK skrev:
Vår M3a har 157hk, de flesta av forumets bilar gör säkert snabbare varvtider än vad vi gör.
Men, vi presterar samma varvider i 6timmar


Gäsp.


Men alla kan ju inte vara snabbare än Kimi
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3741&start=15

Eller sälja bilen efter sitt första race.
Men det är ju alltid lättare att sitta på läktaren och vara värst....


Jag får iaf inte åthutning när jag visar mig på banmöte/rejs pga taskig körstil. Om man deltar, hur kan man då samtidigt "sitta på läktaren o vara värst"..?

_________________
Stefan Larsson
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1364

Namndispens
Namndispens

höfläkt skrev:
AK skrev:
höfläkt skrev:
AK skrev:
Vår M3a har 157hk, de flesta av forumets bilar gör säkert snabbare varvtider än vad vi gör.
Men, vi presterar samma varvider i 6timmar


Gäsp.


Men alla kan ju inte vara snabbare än Kimi
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3741&start=15

Eller sälja bilen efter sitt första race.
Men det är ju alltid lättare att sitta på läktaren och vara värst....


Jag får iaf inte åthutning när jag visar mig på banmöte/rejs pga taskig körstil. Om man deltar, hur kan man då samtidigt "sitta på läktaren o vara värst"..?




Ja du Stefan, åthutning när jag visar mig på banmöte/rejs pga taskig körstil :-)
Vi hade snabbaste varvtiden (egentligen mindre viktigt i långlopp) men drog på oss tre varningar.

En av konkurrenterna skrev det här:
Plus i kanten för Hagalund Racing som fått duktig fart på sin BMW. Riktigt kul att stå och titta på när de sladdande far runt banan. Snabbaste varv på lördagen visar att de har koll på skrotet fast man ibland sätter hjärtat i halsgropen när man ser hur de hanterar bilen. Att sedan domarna inte är lika glada åt deras framfart är en annan historia. Var det det där svarta smala randen vi skulle åka på? Räcker det inte att ena bakhjulet är kvar där?
Vi fortsätter att tävla nästa säsong.
Gör du?
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Ja absolut!

Vi missförstod varandra lite, du mig och jag dig kanske. Jag menade med mitt inlägg o smily att långlopp i 6 timmar var lååångt. Och du tog det inte på det sättet. Förmodligen för att jag uttryckte mig för kort o för dåligt.

Föreslår att vi återgår till ämnet

Jag, som inte är någon erfaren rejser men som har kuskat runt på banmöten (har inte missat många) sedan -93 tycker precis som Andreas tidigare skriver att det är en skillnad. Hela momentet blir annorlunda. Dock behöver inte körstilen vara det. Tror jag att erfarenhet från år av banträffar är väldigt bra. När jag körde mina två rejs på mantorp i september tyckte jag mig se en förhållandevis stor skillnad mellan som som bara har rejsat och dom som även nöter på banmöten. Oftast väljer dom ett mera korrekt spår, även i lite pressade situationer, som spar på materialet och som även gör utgångarna snabba. Tror att om det hade varit 30 varv i stället för 12 så hade det visat sig tydligare i resultaten.

Håller med om att tävling ger en viss tjusning, men att tokmeka mellan eller innan, för att man kört sönder....nja

_________________
Stefan Larsson
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Eftersom jag själv tävlar med den bil jag startade min banmötes karriär med kan jag bara säga:

Jag har alldrig varit så nöjd med bilen som jag är nu
I mitt fall så går ju tävlingen samtidigt med banmötet vilket tycker jag är perfekt. Man går o snackar skit med likasinnade, folk hjälper varandra med problem, tokstressmek, silvertejp, domkrafter, verktyg lånas ut till höger o vänster om det behövs.
Men...tävlingsmomentet är häftigt! Skall upplevas!


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



höfläkt skrev:
Tror jag att erfarenhet från år av banträffar är väldigt bra. När jag körde mina två rejs på mantorp i september tyckte jag mig se en förhållandevis stor skillnad mellan som som bara har rejsat och dom som även nöter på banmöten. Oftast väljer dom ett mera korrekt spår, även i lite pressade situationer, som spar på materialet och som även gör utgångarna snabba. Tror att om det hade varit 30 varv i stället för 12 så hade det visat sig tydligare i resultaten.

Håller med om att tävling ger en viss tjusning, men att tokmeka mellan eller innan, för att man kört sönder....nja


Menar du att banmöteserfarenhet är gör en snabbare rejschaffis än rejserfarenhet?

Jag är inte heller någon erfaren rejser, men jag upplever att årets rejsaktiviteter har gjort mig snabbare än alla banmöten sammalagt från 96-02 har gjort. Dock är där ett antal felkällor i mitt påstående, nu åker jag i en gammal räserbil som redan är lite skrynklig, innan åkte jag i en fin gatbil som jag var mer rädd om.

Jag tycker det är kul att meka till vissa gränser, har dock fått vissa ofrivilliga överdoser i år, men för mig finns inget alternativ, hushållsekonomin tillåter inte en modern bekymmersfri räser.

_________________
Pär Hylander
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1364

Namndispens
Namndispens

Banmöten är fantastiskt lärorikt och utvecklande.
Riktigt bra att träna spårval och bromspunkter och höjja den egna kompetensen.
Ärligt talat, jag tror att man blir en tekniskt bättre bilförare på banmöten då stressfaktorn av ngn som vill om eller skall passeras inte förekommer i samma utsträckning som under ett race.
Under banmöten kör man även med hänsyn och respekt om de övriga deltagarnas bilar och personliga säkerhet.
Spårvalen under race är oftast baserat på "trafik" situationen och inte ideallinjen, det handlar om att komma först in i kurvan.
Under race är det mycket adrenalin, inbromsningarna blir senare, det förekommer plåtkontakt, spårvalen kan bli lite "improviserade" vilket skapar mer plåtkontakt.
Sånt ska inte förekomma under banmöten.
Tävlandet ger oss puls, riktigt adrenalinpump, men det är helheten, körningen, taktik, planeringen innan och även tokmecket i depån som är otroligt häftigt.

Jag ska försöka gå på banmöte nästa säsong och köra 1.5 ton bruksbil, ljuga lite (med Stefan) och se hur bruxet funkar på bana.

Med full gas

/A
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Nu har ju bara åkt klubbtävlingar med MGCC och Hyllinge i år, aktiviteter med mycket tidtagna träningar och ganska lite verkligt rejs. Jag ser fram emot att skaffa mig mer erfarenhet av rejstrafik nästa år.

Att kunna få återkopplingen i form av tider är ju något som är helt främmande för PCS banmöten, däremot så är det en viktig aspekt ur ett träningsperspektiv (läs vilken litteratur som helst i ämnet träningslära).

_________________
Pär Hylander
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1364

Namndispens
Namndispens

Pär Hylander skrev:
Nu har ju bara åkt klubbtävlingar med MGCC och Hyllinge i år, aktiviteter med mycket tidtagna träningar och ganska lite verkligt rejs. Jag ser fram emot att skaffa mig mer erfarenhet av rejstrafik nästa år.

Att kunna få återkopplingen i form av tider är ju något som är helt främmande för PCS banmöten, däremot så är det en viktig aspekt ur ett träningsperspektiv (läs vilken litteratur som helst i ämnet träningslära).


Att kunna jämföra varvtider för att se resultat av olika spårval ger mycket.
Vi funderar på ngn form av dataloggning.
Dom vassare systemen ger G-krafter vilket är rätt intressant för att jämföra bromspunkter för olika förare, tyvärr är prislappen lite för hög.
Vi väljer troligtvis GPS lösningen med nedladdningsmöjigheter till PC samt en billigare laptimer till föraren.
GPS lösningen funkar ur ett försäkringsperspektiv under bankörning, laptimer inte.
Själv har jag roat mig med "fart-lek", alltså springa av h-v för att sen ta det lugnare, gör att miltiderna blir bättre.
Å att jag skall ta mig under 4timmar på Söndag då det blir en 4.2 mil sightseeing runda i Athen
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



Har själv tävlat i sju år och nu kört banmöten i tre år...och jag kan bara säga att jag saknar tävlingsmomentet så in i h-ete! Banmöten är kul men jag kan komma på mig själv att sitta och fundera på nåt annat på rakan. Adrenalinet av ta på sig overallen, spänna fast sig, åka ut på formationsvarv och sen vänta på lamporna är oslagbart!

Banmöten är bra för att i lugn och ro kunna ligga och nöta varv och tangeringspunkter som ger en jämn och konstant fart vilket är A&o om man ska tävla. Däremot kan jag också säga att tävlingserfarenhet är bra för banmöten. Man är van vid snabba beslut, och mindre marginaler där andra kan bromsa på sig, tappa bilen etc för att de blir stressande med bilar runt om kring sig.

Summering, banmöten är bra och lärorikt men det slår inte racing (om man nu gillar racing). Så en comeback för egen del känns som ett måste!

Thomas T

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



964 skrev:
Har själv tävlat i sju år och nu kört banmöten i tre år...och jag kan bara säga att jag saknar tävlingsmomentet så in i h-ete! Banmöten är kul men jag kan komma på mig själv att sitta och fundera på nåt annat på rakan. Adrenalinet av ta på sig overallen, spänna fast sig, åka ut på formationsvarv och sen vänta på lamporna är oslagbart!

Banmöten är bra för att i lugn och ro kunna ligga och nöta varv och tangeringspunkter som ger en jämn och konstant fart vilket är A&o om man ska tävla. Däremot kan jag också säga att tävlingserfarenhet är bra för banmöten. Man är van vid snabba beslut, och mindre marginaler där andra kan bromsa på sig, tappa bilen etc för att de blir stressande med bilar runt om kring sig.

Summering, banmöten är bra och lärorikt men det slår inte racing (om man nu gillar racing). Så en comeback för egen del känns som ett måste!

Thomas T


Mkt bra beskrivning! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



AK skrev:
Spårvalen under race är oftast baserat på "trafik" situationen och inte ideallinjen, det handlar om att komma först in i kurvan.
Under race är det mycket adrenalin, inbromsningarna blir senare, det förekommer plåtkontakt, spårvalen kan bli lite "improviserade" vilket skapar mer plåtkontakt.

Det tycker jag är en klar tjusning med race, att man tvingas ta andra spår än det man har nött in. Dels när man bromsar förbi någon ifrån innerspår - jaha, undrar hur sent jag kan bromsa nudå och vilket spår skall jag ta genom kurvan. Men dels också när någon annan försöker bromsa sig förbi på innern och du måste lämna plats in i kurvan men vill ändå inte bli passerad. Det är betydligt svårare att sikta på ett optimalt apex som ligger ett par meter ifrån kerbsen än det vanliga innötta apex. Om man lyckas med det senare och sedan ligger i bredd genom ett par kurvor utan att bli passerad är det förbaskat kul.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Fredrik - SLC skrev:
Det mesta på hjul är kul men när det även är ett tävlingsmoment i det med en kompromisslös bil som tillåter en att köra på och ibland över gränsen så slår det, det mesta.

Sen gillar jag personligen internationell Rally med sin otroliga blandning av allt från snö till asfalt körmässigt och Endurance-racing för sin utmaning i att få saker att funka över många timmar med taktik och allt annat som tillkommer i Endurance.

Jo, men ett riktigt intensivt sprintrace har ju också sin klara tjusning. Ta t.ex. ett 20 varvs kartingrace med tät racing - att nåt så vansinnigt kul är tillåtet är konstigt. Till skillnad ifrån t.ex. långlopp kan man ju visserligen vara rökt om man gör ett misstag i en enda kurva och tappar ett par sekunder samt några placeringer, men det är ju också en av fördelarna.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AndersY skrev:
Det tycker jag är en klar tjusning med race, att man tvingas ta andra spår än det man har nött in. Dels när man bromsar förbi någon ifrån innerspår - jaha, undrar hur sent jag kan bromsa nudå och vilket spår skall jag ta genom kurvan. Men dels också när någon annan försöker bromsa sig förbi på innern och du måste lämna plats in i kurvan men vill ändå inte bli passerad. Det är betydligt svårare att sikta på ett optimalt apex som ligger ett par meter ifrån kerbsen än det vanliga innötta apex. Om man lyckas med det senare och sedan ligger i bredd genom ett par kurvor utan att bli passerad är det förbaskat kul.


Håller med !! Tack var att man har kört i några år på banträffar så känns det inte tokläskigt o svårt. Men jag minns i början för några år sen hur läbbigt det var att komma i fel spår (för att tex släppa förbi någon) och inte veta alls vilken fart man kunde hålla.

_________________
Magnus Thomé
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Det ena behöver inte förta det andra. Lite tävlingsmoment kan det ibland bli på banpassen oxå. Sen vet jag flera som tycker att många åker ikring i näst intill potenta tävlingsbilar och ändå inte rejsar, och tycker det är konstigt/undrar varför dom inte deltar när ekipaget är färdigt för gridden. Antar att tävlingsmomentet inte är den där lockelsen dom är ute efter utan kanske bara att utveckla sig själv o sin bil.
Å andra sidan finns det rejsers som skulle tjäna på att nöta banpass för att sätta korrekta punkter.
Klubbrace är den perfekta blandningen tycker jag, där alla receputtar, både tävlande och bannötere, kan ställa upp för varandra. Vilket i sin tur skapar billigt rejsande.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Så sant så sant Stefan! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Racing vs banträffar (splittad tråd)
<<   1, 2
2795 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande