| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vakum när man har separata spjäll?
|
2524 besök totalt |
|
Har förstått att man drar vakumet till en liten burk och sedan vidare därifrån.Hur grovt måste man dra från insuget så att exempelvis bromsservon inte blir lidande.Spjällen har små vakumslangar men jag har svårt att tro att dom räcker till,eller.En liten grej till ,vevhusventilationen.Hur fixar man den till insuget(vid besiktning)vet inte hur hårda dom är egentligen,dom vill väl se återcirk.Tängte inte ha filterbox utan sk,strumpor. _________________ Jörgen Lind |
||||
|
den eller en liknande fråga togs just upp i en tråd i detta forum. Där handlade det dock om map-sensorn. En liknande lösning borde kanske vara bra i ditt fall också. Dra alla 4 ? vakumslangar till ett fördelningsblock., varifrån du tar ditt vakum till servot
_________________ Mats Andersen |
||||
|
jag fyller på med en fråga... Om det är okej?
Har en öppen tratt till min och ju fortare man kör desto mer luft pressas in, dvs att det blir nästan övertryck vid högre farter. vart plockar an vakuum då? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
Re:
Läs Mikaels inlägg hur du får bra och enkel funktion
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
_________________ Jörgen Lind |
||||
|
Re:
Finns lite olika lösningar på vakuumpumpar, finns dels elektriskt drivna pumpar men också mekaniska pumpar. Saab har ex. en sorts vakuumpump på bilar med automatlåda och bensinmotor vilken drivs av en av kamaxlarna precis som en tändfördelare.
Vad ska du med vakuum till när du kör med fullgas i hög hastighet? Så fort du släpper på gasen för att ex. bromsa så får du ju tillgång till vakuum i och med att spjällen stängs. Blir för övrigt inte många procent högre tryck tack vare ram effekten vid de hastigheter det rör sig om för en banbil.
När det gäller map-givare och separata spjäll så bör man i dessa fall montera tryckgivaren före spjällen och köra med spjällvinkelbaserad last istället. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2524 besök totalt |