| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad kan man göra med takluckan på en Golf mk2?
|
1054 besök totalt |
|
Ganska modellspecifikt men jag antar det blir lite generella tips också.. Hursomhelst, luckan sitter ju där tillsammans med allt som krävs för att flytta den och ja. Det är mycket vikt på helt fel ställe. Hur svårt är det att ersätta den men nåt annat, lättare material? Jag skulle väldans gärna inte byta tak på hela bilen eller svetsa/spacka igen hela hålet
Går det att klämma dit en lämpligt stor bit glasfiber (kolfiber ) och sen med hjälp av en list hålla det tillräckligt tätt för att i alla fall klara lite regn?
Fantisera fritt. Jag har hela vintern på mig.. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
|
Lätt
Jag blev av med 8 kg genom att ta bort mekanismen. Istället så svetsades luckan fast. Den väger inte speciellt mycket så det är tveksamt om man sparar så mycket genom sätta en lucka i annat material. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
|
Som sagt, jag skulle helst inte svetsa fast luckan för då måste jag väl lacka om taket och ja.. Det har jag inte möjlighet att göra själv.
Kan man plocka bort nåt från själva mekanisken utan att luckan ramlar i skallen på en vid nåt olämpligt tillfälle? _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
|
Re:
Limma fast en plastbit, svetsa alt byta taket är nog det som gäller. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Re:
Både luckan och taket har en kant som viker ner. Jag har svetsat igen den kanten med hjälp av små plåtremsor med ok resultat. Jag kylde lite för dåligt mellan svetsarna så det blev ett lacksläpp på 1x1cm men är man bara lite försiktigare så går det utan att förstöra lacken. Men tänk på att det måste tätas då dräneringen försvinner. Det svåra kan vara att få till ett vettigt rostskydd men bilen kanske inte står ute så ofta? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1054 besök totalt |