Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
<<   1, 2, 3, 4
20560 besök totalt
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Re:

M3Jonas skrev:


Haha, nästan överdrivet men rätt häftigt ändå! Var fick du tag på dessa fästen? Det ser ut att vara m6 eller m8 skruv till fronten. Har du räknat med att du behöver en stor och tung bricka? Eller blir det annan front också?


Dom följde med fronten i kolfiber. 1,5kg kanske inte låter så mycket men för att va en så liten detalj så är det rätt mycket besparing. Behöver ingen stor bricka. Bara en tunn popnitbricka. Men jag vägde fästet med mutter på iallafall. Ingick tyvärr inte bricka när jag köpte. Sniket.

Har inte vägt fronten ännu men räknar med att man sparar 10-12kg ytterligare.
Vingen helt i Kolfiber cirka 5kg besparing trots större flap.



_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Det förstås, att få bort 1,5kg längst ut borde inte vara någon nackdel.
Var har du köpt vingen? Har spanat lite efter en SE kopievinge till min bil. Du ska inte sälja den gamla vingen? (En annan försöker ju kompensera bristen på anorexia med effekt istället )

_________________
Jonas Edling
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Re:

M3Jonas skrev:
Det förstås, att få bort 1,5kg längst ut borde inte vara någon nackdel.
Var har du köpt vingen? Har spanat lite efter en SE kopievinge till min bil. Du ska inte sälja den gamla vingen? (En annan försöker ju kompensera bristen på anorexia med effekt istället )


Den gamla sålde jag och skickade men den blev skrotad av posten.
Jag har en tilll ny i glasfiber men jag är inte så sugen på att skicka sånna grejer längre.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Re:

Samuel Lindkvist skrev:
M3Jonas skrev:
Det förstås, att få bort 1,5kg längst ut borde inte vara någon nackdel.
Var har du köpt vingen? Har spanat lite efter en SE kopievinge till min bil. Du ska inte sälja den gamla vingen? (En annan försöker ju kompensera bristen på anorexia med effekt istället )


Den gamla sålde jag och skickade men den blev skrotad av posten.
Jag har en tilll ny i glasfiber men jag är inte så sugen på att skicka sånna grejer längre.


väger den 720 kg nu?

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Re:

Fredric Sjöblom skrev:


väger den 720 kg nu?


Nope. Bara 5kg mindre än eran.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Fredric Sjöblom skrev:


väger den 720 kg nu?


Nope. Bara 5kg mindre än eran.


haha...låter bra:) du kommer nu till Anderstorp va?? tror du får ont i ryggen ...så åka iväg på annat går nog inte

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
bmw_race
falkenberg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 72



Hej Samuel!

Vad har du gjort för modifieringar på hjulhusen fram för att
dina 9x17 235/40-17 inte ska ta i?

Tpf Mattias

_________________
Mattias Karlsson
FORD MUSTANG GT
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Grattis till vinsten på emmaboda.

Får man något svar om man frågar om tiden eller är det top secret?

_________________
Jonas Edling
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Re:

M3Jonas skrev:

Får man något svar om man frågar om tiden eller är det top secret?

http://www.youtube.com/watch?v=GCXvFLeJZLA


Fotograf: Micke olsson

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Här är en jämförelse på mitt och fredriks snabbaste varv.
Fredrik Röd
Samuel Blå
Maxhastighet Fredrik 177,66km/h
Maxhstighet Samuel 176,66km/h
Starthastighet Fredrik 55,96km/h
Starthastighet Samuel 44,82km/h
Tid Fredrik 1.23,30
Tid Samuel 1.21,29

Man kan av grafen se att: Våra bilar acclererar ganska likvärdigt trots olika vikt och effekt. Man ser också att jag har rätt mycket högre grundfart ut ur sista konorna innan en raka. Samt att Fredrik förlorar tid vid växlingar. Finns mycket att analysera.


_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Här är en jämförelse på mitt och fredriks snabbaste varv.
Fredrik Röd
Samuel Blå
Maxhastighet Fredrik 177,66km/h
Maxhstighet Samuel 176,66km/h
Starthastighet Fredrik 55,96km/h
Starthastighet Samuel 44,82km/h
Tid Fredrik 1.23,30
Tid Samuel 1.21,29

Man kan av grafen se att: Våra bilar acclererar ganska likvärdigt trots olika vikt och effekt. Man ser också att jag har rätt mycket högre grundfart ut ur sista konorna innan en raka. Samt att Fredrik förlorar tid vid växlingar. Finns mycket att analysera.

Intressant...syns dock att vi kör otrolikt lika...men växlingarna tar för lång tid i min låda som vi båda märkte (shortshift =långsam shift)..sen hade jag problem med utgångarna pga att det började spinna för lätt...tror delvis det var däcken & att vridet är så pass. Men sen ser man hur mycket mer hästar det går åt för att kompensera vikten. Ska bli kul å se hur din går sen med den STORA motorn thumbs up


_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Har fått hem lite grejer som sparar lite mer vikt och även roterande massa.

En Tilton 184mm racekoppling mes 6-puckars sinter. Räknade lite på det och tillsammans med ett nytt svänghjul i aluminium som jag ska tillverka så sparar jag 5,5kg på detta.



Sen har jag svarvat ett nytt stag till växelspaken som tar bort det där sista glappet i överföringen till växellådan. Så nu går det växla med bättre känsla.




Fick 1066kg på vågen i lördags då med cirka 35liter i tanken. Så efter koppling cirka 1060kg.
1 liter soppa väger 0,76kg vilket skulle ge en tomvikt på 1034kg.

En DTM-bil vägde 942kg med bur 1992. Men Tomvikt räknas väl egentligen utan olja och kylarvatten också?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Detta blir bara bättre o bättre!! thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457



Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Men Tomvikt räknas väl egentligen utan olja och kylarvatten också?

Ja, det skulle jag säga. Glöm inte spolarvätskan och bromsoljan också!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 769



Hej!
Måste kolla om 2,7an är på väg ner i motorutrymmet? Vore kul med en uppdatering.
/ Mattias

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
<<   1, 2, 3, 4
20560 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande