Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4203 besök totalt |
Re:
Ajaja, det var otäckt att läsa. Var skedde detta? Jag hoppas det gick bra? Hur nådde man slutsatsen att det var just detta som orsakade avåkningarna? För det är ju annars något som flera utbildningsföretag (bl.a. Safety Driving på Mantorp) låter göra på sina bilar under utbildning. (På senste V70:n går det visst inte men på generationen innan hade de switchar i bilarna) Sedan får jag väl iaf för egen del säga (och nu sticker jag kanske ut hakan lite) att om man åker av pga av att man stängt av ABS:n så beror det på att man inte tänkte sig för i något eller flera avseenden. Dvs tex hade för hög hastighet, inte bromsade i tid, inte kompenserade för att inbromsningszonerna på de flesta banor inte är släta som salsgolv, justerade pedaltrycket etc etc. - helt enkelt körde över sin förmåga. Och det kan man göra oavsett om man har ABS eller inte. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
En liten varning här... Kan vara på sin plats att påpeka att de två ovannämnda metoderna i vissa applikationer ger olika resultat. Att lura systemet genom att koppla bort en givare kan ofta vara hyfsat safe. Att däremot rycka säkringen kan få riktigt läbbiga konsekvenser. Det skulle jag inte göra utan att först försäkra mig om att deaktivering av ABS-hjärnan inte påverkar bromsbalansen fram/bak-axel. Så är nämligen fallet på vissa "moderna" system med styrd "bromskraftsdistribution". Speciellt uttalad risk föreligger i bilar med påtagligt framåt-förskjuten viktfördelning. Att rycka säkringen kan i ett sådant fall ge alldeles för mycket broms bak med obönhörlig blixtsnabb snurrning och Armcovisit som följd. |
||||
Re:
Ja, och de är såvitt jag föstått (men inte vet helt säkert?) fail-safe:ade på ett sådant sätt att de inte startar då. Personlig erfarenhet av nya V70, bilen startar inte om man försöker mickla med ABS-systemet. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
På vår CliOSport (med Bosch ABS) går det iaf utmärkt att starta om man drar säkringen. Jag pratar lite av egen erfarenhet när det gäller bromsbalansen. Bosch-ABS'en sköter även EBD, Electronic Brake Distribution, fördelningen bak/fram. Utan ABS-säkringen blir bromsbalansen (alldeles för) kraftigt förskjuten bakåt. |
||||
Min nya bil saknar ABS. Är det någon som kan tipsa mig om vad man ska tänka på när man kör bana utan ABS?
Det var t.ex. någon som sa att det var viktigt att man bromsade lite i början och successivt ökade bromskraften. Ska man ligga på gränsen till låsning, eller ska man själv leka ABS och pulsera med foten? /Niclas _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||
Jag tycker abs är bra på rejsbilen! Den har räddat mig några ggr när jag bromsade för sent (
![]() Dock så får jag inte till en skön känsla i pedalen och det har jag inbillat mig att det är abs:n som förstör det! Carbotech belägg, mässingsbussningar och stålomspunna slangar och riktig olja kör jag med så där bör inte felet ligga! |
||||
Re:
Upplever bra broms utan ABS är ett hårt och distinkt bromsande på gränsen att till låsa ( gärna lite gny från däcken då är det perfekt), det skall gå fort från broms till att man kommer på gasen igen. Kan inte säga att jag är någon expert på något sätt, har hänt antal gånger att jag fått bromsplattor på däcken med känslan att åka på tegelstenar som resultat ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
För RWD har jag inget bra genvägs-tips. Att öka pedaltrycket successivt och känna av låsningspunkten är väl generellt egentligen. Men det ska ju följas upp av en inlärningsfas, det är inget "universalmedel". Slutmålet måste ändå vara att klappa på pedalen precis så mycket som krävs i precis rätt ögonblick. Sen finns det teorier om att förvärma bromsarna med lätt pedaltryck, men då undrar jag om man inte har lite för "hårda" belägg för tillämpningen? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re:
Tvärtom, bromsa tidigt, bromsa så du nästan låser bromsarna, sedan måste du släppa trycket på pedalen när hastigheten minskar för annars låser du bromsarna. Lås gärna hjulen lite i början så du lär dig hur hårt du ska trampa för att nästan låsa dem. Bromsa tidigt medans du lär dig så du har god marginal att släppa bromsen när du låst för att försöka igen. Sedan flyttar du bromspunkten närmare kurvan allt eftersom du lär dig. Se till att åka med instruktör. Kostar lite mer men du lär dig fortare och det blir roligare. |
||||
Re:
och i en så lätt bil som en Caterham kan det nog vara svårt att känna när det låser. Provade att köra Ginetta i somras och det är mycket mindre tecken på låsning fram i en lätt hårt fjädrad bil än i en normaltung karossbil. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4203 besök totalt |