| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad tänka på när man ska spänna upp diff BMW E21 323?
|
2201 besök totalt |
|
Hej, jag har en diff från en E21 323 som jag tänkte spänna upp lite grann. Är det något speciellt jag ska tänka på? Det sitter dubbla uppsättningar bultar på diffens kuggkrans. Både insex och vanliga bult. Jag antar att det är de vanliga bultarna (17 mm) som ska lossas? Sen är det tjockleken på brickan som jag undrar lite över oxå. Har läst nånstans att en bricka på 0,4 mm ska ge en spärrverkan på ca 60%. Tips och rekommendationer mottages gärna! Mvh Micke |
||||||
|
Det enda du ska tänka på är att läsa igenom så mkt trådar och böcker du kan där det verklgien står hur en diffbroms av ramplamelltyp fungerar...
...när du gjort det lär du inte vilja ge dig på denna operation utan göra rätt...dock kostar det betydligt mer tid och pengar.
Lite mer förspänning utan att sabba diffen helt går säkert att få genom att välja rätt bricka/shims. Det du då gör är väl just att öka förspänningen samt minska spelet i diffen. Kan nog kännas som att den reagerar lite snabbare i övergångarna. Dock är det inte sällan ovanligt med att "folk" spänner ihop hela paketet mer eller mindre stumt och en lösning mha ESAB eller KEEMPI hade varit sidigare och billigare. Så jag skulle säga att det finns nog ett litet lite spel att justera bort, särskillt i en gammal sliten diff, men det är egentligen inte detta du vill åt. Det är lätt att det blir fel och inte alls trevliga egenskaper på bilen. Fler friktionsytor och ev ändrade rampvinklar är lösningen. Det roligaste med en sådan är att de inte sällan funkar bäst utan ngn som helst förspänning...alltså tvärtemot det du försöker åstakomma. Men om du ger dig på det, mät ritkigt noga. Troligen kan en skillnad du upptäcker vara att diffen börjar göra sitt jobb som tänkt om spelet var för stort i den du har nu pga slitage. |
||||||
|
Re:
Nja, fick bara rekommenationen att spänna upp diffen då orginal 25% spärrverkan inte räcker till riktigt om man ska stampa på i kurvor....
|
||||||
|
Re:
Hmm, ja. Aga-diffat vill jag ju inte ha...! Kanske ska lugna mig med denna operation och prova diffen först.
Får fundera lite tror jag... Tack för råden! //Micke |
||||||
|
Re:
Får väl be om ursäkt om jag lät lite väl dryg, men har liksom tröttnat på fulmekslösningar som inte gör vad folk vill/tror.
Fulmek som funkar är dock kul.
|
||||||
|
Re:
Absolut ingen fara! Kan va bra med folk som tar ner en på jorden ibland... Sökte lite på nätet och insåg att det inta alls bara var att schimsa och tro det blir mer spärrverkan för det...
Kör som det är nu och hoppas på att det funkar!
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2201 besök totalt |