| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Yokohama A008! Är de bra?
|
2037 besök totalt |
|
Annonsen lyder: "225x50x15 A008 2nya och 2 begagnade 5mm på dom nya och 2-3mm på dom använda. 2500:- för alla 4" Är de här däcken bra och är det ett bra pris?? Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||
|
Tirerack säger: http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Yokohama&tireModel=A008
Fast jag vet inte riktigt hur pålitligt sånt är _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Re: Yokohama A008! Är de bra?
Skall väl vara före gångare till A32..tror jag _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
A008 är en för generell beskrivning. Det däcket fanns i flera varianter som tex P och Rs. Vanliga A008 utan tillägg är att betrakta som ett gatdäck för hårdkörning, inget superdäck för banmöten. P-versionen togs fram för Porsche för gata och bl a nationella Porscheklasser. Ingen större succe, fick oftast omdömet "hockeypuckar". Rs däremot är ett bra R-däck som saknade konkurrens i många år. Styrktåligt däck med bra grepp, men betrakta det som ett torrdäck. Speciellt om du ska köra på gatan och de börjar bli slitna. Däremot var de ruggigt bra när det var varmt, torrt och rejält slitna.
Är det Rs däck du kan få för 2500 så låter det OK, är det vanliga A008 så finns det färskare nya däck som är lika bra. Vilken modell det är ser du tydligt på däcksidan där det står A008, A008P, eller A008Rs. Det gjordes även en R version(utan s), men tror den bara såldes i USA som nåt mellanting. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||
|
Jag tror inte 008R/RS har tillverkats på många år, så dom lär vara rätt gamla.
Jag har åkt på 008RS från -92 i år. Första passet tyckte jag itne om dom sen var det helt ok. Antagligen inte lika snabba som dom var -92 men mycket bättre än gatdäck ivf
_________________ Pär Hylander |
||
|
008:or slutade att tillverkas cirkus 1996. I min värld är > 7 år gamla däck inte värda mer än luften de tränger undan. Min rekommendation är därför:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Har kört en hel del A008R, A008Rs på Seven-bil. Ett utmärkt däck, mycket konsekvent oavsett om däcktempen är ljummen eller vaaaarm. Visst, bättre i värme, men ändå ok i ouppvärmt skick.
Har kört dem både i färskt och hårt skick. Sämsta egenskapen när de hårdnar är att de blir lite dåliga longitudinellt, dvs map traction och bromsegenskaper, iaf på Seven. Jämfört med efterföljaren A032Rs är A008Rs tåligare på bana. A032 blir efter några varv "mosigt" och slirigt, detta med 13" på en bil som väger 555 kg. Så var inte fallet med A008Rs, som säkerligen lämpar sig bättre för en lite tyngre bil än A032. En annan egenskap hos A008Rs, särskilt när de hårdnar är att blir lite "giftiga" och släpper fort när greppet väl ger sig. Här är A032Rs betydligt snällare och är lätt att lattja med på och över gränsen och tillbaka. oavsett av analyserna ovan så anser jag Yokohama A008R(s) vara ett av sin tids absolut bästa gatgodkända högprestandadäck. Att skriva PZero eller liknande i samma mening är ren hädelse. I den jämförelsen är A008 exceptionellt bra, halvvägs till slicks (men lättare att leva med). Kolla bara upp det som tidigare skribenter sagt: vilken typ av A008 är det? Är det A008R eller A008Rs, köp och njut av riktiga däck förklädda till mönstrade däck (inga leksaksdäck a la Good Year Eagle, Pirelli PZero etc). Även om de säkert har hårdnat en smula så är hela uppbyggnaden och känslan i däcken en fröjd att åka med (iaf på en Seven!).
PS Dessa däck svarar ganska mycket på camberinställningar, på gott och ont... DS
PS2 Jag undvek att montera A008R på min gamla Alfa Romeo 33 av ett skäl. Jag var inte säker på att hjulupphängningarna skulle palla påfrestningarna från det extra greppet. DS
|
||
![]() |
Däck för banåka
|
2037 besök totalt |