Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 Touring -96 aka The Punisher
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
41794 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11694



Snyggt jobbat Torbjörn, du har verkligen en imponerande kämpaglöd trots 3 ras på kort tid!

Vi ses om inte på Gelleråsen så till våren, då jäklar!!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870



Stöd

Känn stödet, Torbjörn.
Den prylen från Ungern - du har ingen länk på den? och ditt luftfilter, är det något välkänt märke? Jag läste om någon här på Rejsa (som jag inte kan hitta) där motorn andades genom ett skumgummifilter som släppte igenom alldeles för mycket partiklar med repor i cylindrarna till följd. Jag blev lite skeptisk till skumgummifilter då. Men det kanske inte är någon fara?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
Re: Stöd

PeOR skrev:
Känn stödet, Torbjörn.
Den prylen från Ungern - du har ingen länk på den? och ditt luftfilter, är det något välkänt märke? Jag läste om någon här på Rejsa (som jag inte kan hitta) där motorn andades genom ett skumgummifilter som släppte igenom alldeles för mycket partiklar med repor i cylindrarna till följd. Jag blev lite skeptisk till skumgummifilter då. Men det kanske inte är någon fara?

Peo.


Länk till VEMS-instrumentet.
http://shop.vems.hu/catalog/product_info.php?cPath=1&products_id=1 . . . .

Tror inte mitt skumfilter är orsaken till haveri nr3 det var ett ITG filter från motornord. Felet beror troligen för högt komp i kombination med orginal avgassystem. Jag körde med orginal luftburk vid detta raset. Reporna i cylinderväggarna beror på att kolvringarna fastnade i kolvarna.

Jag har iofs läst att skumfilter tvärt emot skall filtrera mindre partiklar bättre. Jag kommer att byta till ett KN-filter behöver en 4 tums anslutning till kolfiberinsuget då jag kommer att plocka bort luftmängdmätaren.

Kolfiberinsug:


Front.


Av bara farten trillade en liten takvinge från Rieger på bakluckan:


Får vi ihop avgassystemet ikväll så blir det start i natt någon gång.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Imponerande ork!! thumbs up thumbs up
Tre ras på kort tid suger ur både plånbok och musten ur en...

Fråga: Vad säger Sbp om kolfiberinsug och bortagen LMM? Är det slumpen som avgör om det går igenom eller är det tillåtet om inte effekten ökas med 15%?

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
Re:

Per Lidbom skrev:
Imponerande ork!! thumbs up thumbs up
Tre ras på kort tid suger ur både plånbok och musten ur en...

Fråga: Vad säger Sbp om kolfiberinsug och bortagen LMM? Är det slumpen som avgör om det går igenom eller är det tillåtet om inte effekten ökas med 15%?



Tack för stödet alla. Det behövs.


Fråga mig på onsdag eftermiddag då har den blivit besiktigad .
Den har gått igenom utan problem de senaste tre gångerna jag har besiktigat dock ej med kolfiberinsug.
15% regeln finns väl inte för nyare bilar längre jag har snarare ökat 75% 192 till 340(gissning)



Gjorde ett tappert försök igårkväll att starta den. Jag byggde färdigt elsytemet och snyggade till motorrummet på div elprytlar. Rafael(LotecM3) tigade avgaystemet så alla skarvar blev snygga och täta.
Men vi saknade avgaspackningar .
Det blir kanske start ikväll.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
STARTAD

Bilen är startad!!!!



Tog 4 timmar och få ingång den.

Gick bara på fem burkar.

Bytte stift. Kollade tändspolar. Bytte chip. Bytte bränslefilter kollade bränslerör och slangar.
Den ville inte.

Till slut kollade vi spridarna och hittade ett böjt stift > > .

Startade och sen gick den. Jag var tvungen att åka på herrmiddag men Rafko var ute en runda och började köra in motorn och den gick fint.

Vi skall koppla upp bilen mot en dator via vems-instrumentet där vi kan läsa EGT(avgastemp), AFR(bredbandslamda), RPM(varvtal) samt TPS(gasspjällläge). Förhoppningsvis skall vi inte elda kolvarna denna gången. Vi har 1 mm tjockare MLS toppackning + ARP bultar nu. Skall ju vara själve fan om motorn inte håller denna gången.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

Hobbe skrev:

om du (som i mitt fall) till slut har dämpningen på 1 (hårdast) eller 2 under bankörning så kan det vara läge att uppgradera med hårdare fjädrar för att i stället kunna mjuka upp dämpningen.


Det här en sak som jag verkligen undrar över. Jag kommer ju från hojvärlden, men jag tycker att stötdämpare borde fungera ungefär likadant på en bil som en hoj. På en hoj vill man undvika att "åka på fjädern", man vill att det är dämparen som sköter stötdämpningen och fjädern som bara trycker ut dämparen. man använder fjädern för att få stötdämparen att jobba i rätt område, så rätt fjäderkonstant med rätt förspänning för vikten.

Tyckte min bil var lite mjuk i dämpningen och fick förslaget att öka returen?? I min värld så ökar jag komp-dämpning för att få en stummare dämpare, inte öka returdämpningen, det enda som händer då är ju att dämparen kommer packa ihop, och visst blir det stumt i botten... Fått samma tips från fler håll, så helt plötsligt vet jag knappt ut eller in.. Är ju novis på chassi på bil, så mycket fler parametrar in, krängningshämmare, laströrelser etc.

Kanske fel tråd/forum att skriva i, men just ovan från hobbe fick mig att undra lite igen, är det verkligen fjäder man ska byta hårdare till? Jag vill ha det till att dämparen sköter det jobbet, inte fjädern.. (sen är ju fjädern med i alla rörelser ändå såklart)

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
Re:

OFFkeFF skrev:
Hobbe skrev:

om du (som i mitt fall) till slut har dämpningen på 1 (hårdast) eller 2 under bankörning så kan det vara läge att uppgradera med hårdare fjädrar för att i stället kunna mjuka upp dämpningen.


Det här en sak som jag verkligen undrar över. Jag kommer ju från hojvärlden, men jag tycker att stötdämpare borde fungera ungefär likadant på en bil som en hoj. På en hoj vill man undvika att "åka på fjädern", man vill att det är dämparen som sköter stötdämpningen och fjädern som bara trycker ut dämparen. man använder fjädern för att få stötdämparen att jobba i rätt område, så rätt fjäderkonstant med rätt förspänning för vikten.

Tyckte min bil var lite mjuk i dämpningen och fick förslaget att öka returen?? I min värld så ökar jag komp-dämpning för att få en stummare dämpare, inte öka returdämpningen, det enda som händer då är ju att dämparen kommer packa ihop, och visst blir det stumt i botten... Fått samma tips från fler håll, så helt plötsligt vet jag knappt ut eller in.. Är ju novis på chassi på bil, så mycket fler parametrar in, krängningshämmare, laströrelser etc.

Kanske fel tråd/forum att skriva i, men just ovan från hobbe fick mig att undra lite igen, är det verkligen fjäder man ska byta hårdare till? Jag vill ha det till att dämparen sköter det jobbet, inte fjädern.. (sen är ju fjädern med i alla rörelser ändå såklart)


Jag är nog inte rätt persson att svara på detta. Sedan Hobbe skrev detta köpte jag ett H&R clubsport coiloverchassie utan möjlighet att ställa dämpningen och hittils är jag nöjd med det. Kolla runt på forumen eller använd söktjänsten.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



[OT on]
Jag fick den informationen efter långa diskussioner med "Fjäder-Fredrik" på Forza och Team Schwedencreutz..
Nu har Fredrik slutat på Forza, och minnet börjat svikta då det har gått lång tid så be mig inte redogöra diskussionen.
Numera kör jag med ett "färdiginställt" tävlingchassi från KW så att pilla på dämpare och fjädrar undviks
[OT off]

_________________
BMW MC-klubben
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Haha, jo, det är nog fel tråd..
Men du har en jäkligt cool bil, touring-racebil är alltid lite roligare eftersom det blir lite sleeper av det hela thumbs up

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

Hobbe skrev:
[OT on]
Jag fick den informationen efter långa diskussioner med "Fjäder-Fredrik" på Forza och Team Schwedencreutz..
Nu har Fredrik slutat på Forza, och minnet börjat svikta då det har gått lång tid så be mig inte redogöra diskussionen.
Numera kör jag med ett "färdiginställt" tävlingchassi från KW så att pilla på dämpare och fjädrar undviks
[OT off]


Skickade över frågan till racetechdelen, det är fler saker som jag funderar kring på det här.
Har ju ett KW-chassi på min bil som inte är riktigt färdiginställt ännu

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
Den lever lite bättre

Nu har vi fått iordning på motorn.

Den gick fett som fan innan. Det visade säg att jag hade bytt sida på lamdorna. >

För framtida referens skall Lamda nr 1 sitta på det högra röret (passagerarsidan) och Lamda 2 skall sitta på vänster sida (förarsidan).

Höll på igår och tätade de sista läckorna i avgassystemet. Tack thumbs up Dr Thomas för att du startade TIG svetsen klockan 22.30 igår.

Har haft skoj med mina V-bandsklammer oxå. De slog sig givetvis när vi helsvetsade de. Så fram med filen och slipa ner för hand så de blev raka. Nu har avgassystemet tystnat rejält sen första start men det låter fortfarande väldigt mycket. Skall låna en Decibelmätare idag och mäta ljudnivån. Rapport kommer. Skall även försöka och besiktiga under nästa vecka får se om den går igenom i år igen.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
Var ute och mätte ljudnivån på lunchen. 1 m bakom bilen 80 dB på tomgång 99 vid gas! Blir nog att fälla in två dämpare till för att få ner det. Insugsljud 104 dB vid insuget.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922



Re: Den lever lite bättre

Torbjörn A skrev:
Den gick fett som fan innan. Det visade säg att jag hade bytt sida på lamdorna. >
För framtida referens skall Lamda nr 1 sitta på det högra röret (passagerarsidan) och Lamda 2 skall sitta på vänster sida (förarsidan).

Det får du gärna utveckla lite mer hur det hänger ihop!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re: Den lever lite bättre

Putrix skrev:
Torbjörn A skrev:
Den gick fett som fan innan. Det visade säg att jag hade bytt sida på lamdorna. >
För framtida referens skall Lamda nr 1 sitta på det högra röret (passagerarsidan) och Lamda 2 skall sitta på vänster sida (förarsidan).

Det får du gärna utveckla lite mer hur det hänger ihop!


Grenrören är ju delade i cyl 1-3 och 4-6 och ska den då till exempel mäta avgasen efter att cyl 1 har tänt och den mäter i fel rör så kommer ju Motronicen reglera fel.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922



Re: Den lever lite bättre

Niklas Sandström skrev:
Putrix skrev:
Torbjörn A skrev:
Den gick fett som fan innan. Det visade säg att jag hade bytt sida på lamdorna. >
För framtida referens skall Lamda nr 1 sitta på det högra röret (passagerarsidan) och Lamda 2 skall sitta på vänster sida (förarsidan).

Det får du gärna utveckla lite mer hur det hänger ihop!


Grenrören är ju delade i cyl 1-3 och 4-6 och ska den då till exempel mäta avgasen efter att cyl 1 har tänt och den mäter i fel rör så kommer ju Motronicen reglera fel.


ja just det! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 504



Kul att den låter! Men det man är nyfiken på är hur går den? Kan tänka mig att det är en mysigt rejsig karraktär

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
Re:

John Kjellsson skrev:
Kul att den låter! Men det man är nyfiken på är hur går den? Kan tänka mig att det är en mysigt rejsig karraktär


Har inte börjat att dra till varvstoppet än . Har andra omgången fulolja(biltema mineral) i nu skall rulla 100 mil på denna innan jag byter till helsyntet.

Motorn har en liten annan karaktär nu påminner om din GT. (Jag provade Martins på väg ner till Ringen i våras.) Draget från låga varv i femman t ex är betydligt snabbare nu. Lätt svänghjul och byte till elfläkt hjälper. Vid 6000rpm är där nästan en turbokick detta beror nog på shrickkammarna. Har för övrigt ingen bra referens annars eftersom bilen inte rullat på ett år nu.

Jag skall köra in den lugnt och fint nu. Får se om jag hinner köra den på rullande landsväg innan vinterdvalan. Mappning blir efter jul troligtvis då i Danmark om skiten håller ihopa Rafko känner tydligen till någon som kan realtidsprogrammera originalboxen.

Var även hos Tobbe på Need for Speed igår och kollade felkoder. Massor med felkoder låg loggade men inga nya så tack Tobbe för hjälpen.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



Re:

Torbjörn A skrev:
John Kjellsson skrev:
Kul att den låter! Men det man är nyfiken på är hur går den? Kan tänka mig att det är en mysigt rejsig karraktär


Har inte börjat att dra till varvstoppet än . Har andra omgången fulolja(biltema mineral) i nu skall rulla 100 mil på denna innan jag byter till helsyntet.

Motorn har en liten annan karaktär nu påminner om din GT. (Jag provade Martins på väg ner till Ringen i våras.) Draget från låga varv i femman t ex är betydligt snabbare nu. Lätt svänghjul och byte till elfläkt hjälper. Vid 6000rpm är där nästan en turbokick detta beror nog på shrickkammarna. Har för övrigt ingen bra referens annars eftersonm bilen inte rullat på ett år nu.
Jag skall köra in den lugnt och fint nu. Får se om jag hinner köra den på rullande landsväg innan vinterdvalan. Mappning blir efter jul troligtvis då i Danmark om skiten håller ihopa Rafko känner tydligen till någon som kan realtidsprogrammera originalboxen.
Var även hos Tobbe på Need for Speed igår och kollade felkoder. Massor med felkoder låg loggade men inga nya så tack Tobbe för hjälpen.


Testade att dra till varvstoppet och bilen går underbart hela vägen, med extra powerkick från 5500 och fram mot 8800.
Här kommer två korta filmer,inget wow då svårt att filma med mobilen ena handen och ratten i andra
http://www.youtube.com/watch?v=OR1k8wvMeAQ

Vi får filma lite ordentligt 1an, 2an och 3an så fort det blir varmare ute
http://www.youtube.com/watch?v=J3rXam7Lces

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
Re:

LotecM3 skrev:
Torbjörn A skrev:
John Kjellsson skrev:
Kul att den låter! Men det man är nyfiken på är hur går den? Kan tänka mig att det är en mysigt rejsig karraktär


Har inte börjat att dra till varvstoppet än . Har andra omgången fulolja(biltema mineral) i nu skall rulla 100 mil på denna innan jag byter till helsyntet.

Motorn har en liten annan karaktär nu påminner om din GT. (Jag provade Martins på väg ner till Ringen i våras.) Draget från låga varv i femman t ex är betydligt snabbare nu. Lätt svänghjul och byte till elfläkt hjälper. Vid 6000rpm är där nästan en turbokick detta beror nog på shrickkammarna. Har för övrigt ingen bra referens annars eftersonm bilen inte rullat på ett år nu.
Jag skall köra in den lugnt och fint nu. Får se om jag hinner köra den på rullande landsväg innan vinterdvalan. Mappning blir efter jul troligtvis då i Danmark om skiten håller ihopa Rafko känner tydligen till någon som kan realtidsprogrammera originalboxen.
Var även hos Tobbe på Need for Speed igår och kollade felkoder. Massor med felkoder låg loggade men inga nya så tack Tobbe för hjälpen.


Testade att dra till varvstoppet och bilen går underbart hela vägen, med extra powerkick från 5500 och fram mot 8800.
Här kommer två korta filmer,inget wow då svårt att filma med mobilen ena handen och ratten i andra
http://www.youtube.com/watch?v=OR1k8wvMeAQ

Vi får filma lite ordentligt 1an, 2an och 3an så fort det blir varmare ute
http://www.youtube.com/watch?v=J3rXam7Lces


Nästan som en turbo !?!

Jag får följa med i min egen bil så vi kan filma ordentligt.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
Besiktning nästan klar

Nu är bilen äntligen besiktigad.

Gick nästan igenom. HC på 200 och lite högt Co på förhöjd tomgång.

Vi bytte chip i styrboxen och mäter idag igen. Skall ev oxå byta stiften då dessa har blivit dränkta i omgångar när vi försökte starta motorn pga av lambdafel.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 Touring -96 aka The Punisher
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
41794 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande