Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 41794 besök totalt |
Stöd
Känn stödet, Torbjörn. Den prylen från Ungern - du har ingen länk på den? och ditt luftfilter, är det något välkänt märke? Jag läste om någon här på Rejsa (som jag inte kan hitta) där motorn andades genom ett skumgummifilter som släppte igenom alldeles för mycket partiklar med repor i cylindrarna till följd. Jag blev lite skeptisk till skumgummifilter då. Men det kanske inte är någon fara? Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
Re: Stöd
Länk till VEMS-instrumentet. http://shop.vems.hu/catalog/product_ Tror inte mitt skumfilter är orsaken till haveri nr3 det var ett ITG filter från motornord. Felet beror troligen för högt komp i kombination med orginal avgassystem. Jag körde med orginal luftburk vid detta raset. Reporna i cylinderväggarna beror på att kolvringarna fastnade i kolvarna. Jag har iofs läst att skumfilter tvärt emot skall filtrera mindre partiklar bättre. Jag kommer att byta till ett KN-filter behöver en 4 tums anslutning till kolfiberinsuget då jag kommer att plocka bort luftmängdmätaren. Kolfiberinsug: ![]() Front. ![]() Av bara farten trillade en liten takvinge från Rieger på bakluckan: ![]() Får vi ihop avgassystemet ikväll så blir det start i natt någon gång. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Imponerande ork!!
![]() ![]() Tre ras på kort tid suger ur både plånbok och musten ur en... ![]() Fråga: Vad säger Sbp om kolfiberinsug och bortagen LMM? Är det slumpen som avgör om det går igenom eller är det tillåtet om inte effekten ökas med 15%? _________________ Per Lidbom i3S ACS -18 M5 e28 -86 M5 e39 -99 M540i/6 touring (snart M5) -01 ...och en jädra massa cyklar. |
||||||
Re:
Tack för stödet alla. Det behövs. Fråga mig på onsdag eftermiddag då har den blivit besiktigad ![]() Den har gått igenom utan problem de senaste tre gångerna jag har besiktigat dock ej med kolfiberinsug. 15% regeln finns väl inte för nyare bilar längre jag har snarare ökat 75% 192 till 340(gissning) Gjorde ett tappert försök igårkväll att starta den. Jag byggde färdigt elsytemet och snyggade till motorrummet på div elprytlar. Rafael(LotecM3) tigade avgaystemet så alla skarvar blev snygga och täta. Men vi saknade avgaspackningar ![]() Det blir kanske start ikväll. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
STARTAD
Bilen är startad!!!! ![]() Tog 4 timmar och få ingång den. Gick bara på fem burkar. Bytte stift. Kollade tändspolar. Bytte chip. Bytte bränslefilter kollade bränslerör och slangar. Den ville inte. ![]() Till slut kollade vi spridarna och hittade ett böjt stift > ![]() ![]() Startade och sen gick den. Jag var tvungen att åka på herrmiddag men Rafko var ute en runda och började köra in motorn och den gick fint. Vi skall koppla upp bilen mot en dator via vems-instrumentet där vi kan läsa EGT(avgastemp), AFR(bredbandslamda), RPM(varvtal) samt TPS(gasspjällläge). Förhoppningsvis skall vi inte elda kolvarna denna gången. Vi har 1 mm tjockare MLS toppackning + ARP bultar nu. Skall ju vara själve fan om motorn inte håller denna gången. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Re:
Det här en sak som jag verkligen undrar över. Jag kommer ju från hojvärlden, men jag tycker att stötdämpare borde fungera ungefär likadant på en bil som en hoj. På en hoj vill man undvika att "åka på fjädern", man vill att det är dämparen som sköter stötdämpningen och fjädern som bara trycker ut dämparen. man använder fjädern för att få stötdämparen att jobba i rätt område, så rätt fjäderkonstant med rätt förspänning för vikten. Tyckte min bil var lite mjuk i dämpningen och fick förslaget att öka returen?? I min värld så ökar jag komp-dämpning för att få en stummare dämpare, inte öka returdämpningen, det enda som händer då är ju att dämparen kommer packa ihop, och visst blir det stumt i botten... Fått samma tips från fler håll, så helt plötsligt vet jag knappt ut eller in.. Är ju novis på chassi på bil, så mycket fler parametrar in, krängningshämmare, laströrelser etc. Kanske fel tråd/forum att skriva i, men just ovan från hobbe fick mig att undra lite igen, är det verkligen fjäder man ska byta hårdare till? Jag vill ha det till att dämparen sköter det jobbet, inte fjädern.. (sen är ju fjädern med i alla rörelser ändå såklart) _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Re:
Jag är nog inte rätt persson att svara på detta. Sedan Hobbe skrev detta köpte jag ett H&R clubsport coiloverchassie utan möjlighet att ställa dämpningen och hittils är jag nöjd med det. Kolla runt på forumen eller använd söktjänsten. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
[OT on]
Jag fick den informationen efter långa diskussioner med "Fjäder-Fredrik" på Forza och Team Schwedencreutz.. Nu har Fredrik slutat på Forza, och minnet börjat svikta då det har gått lång tid så be mig inte redogöra diskussionen. ![]() Numera kör jag med ett "färdiginställt" tävlingchassi från KW så att pilla på dämpare och fjädrar undviks ![]() [OT off] _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Re:
Skickade över frågan till racetechdelen, det är fler saker som jag funderar kring på det här. Har ju ett KW-chassi på min bil som inte är riktigt färdiginställt ännu ![]() _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Den lever lite bättre
Nu har vi fått iordning på motorn. ![]() Den gick fett som fan innan. Det visade säg att jag hade bytt sida på lamdorna. > ![]() För framtida referens skall Lamda nr 1 sitta på det högra röret (passagerarsidan) och Lamda 2 skall sitta på vänster sida (förarsidan). ![]() Höll på igår och tätade de sista läckorna i avgassystemet. ![]() ![]() Har haft skoj med mina V-bandsklammer oxå. De slog sig givetvis när vi helsvetsade de. ![]() ![]() _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Var ute och mätte ljudnivån på lunchen. 1 m bakom bilen 80 dB på tomgång 99 vid gas! Blir nog att fälla in två dämpare till för att få ner det. Insugsljud 104 dB vid insuget.
_________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Re: Den lever lite bättre
![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Re: Den lever lite bättre
Grenrören är ju delade i cyl 1-3 och 4-6 och ska den då till exempel mäta avgasen efter att cyl 1 har tänt och den mäter i fel rör så kommer ju Motronicen reglera fel. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Re: Den lever lite bättre
![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Kul att den låter! Men det man är nyfiken på är hur går den?
![]() ![]() _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||
Re:
Har inte börjat att dra till varvstoppet än ![]() ![]() Motorn har en liten annan karaktär nu påminner om din GT. (Jag provade Martins på väg ner till Ringen i våras.) Draget från låga varv i femman t ex är betydligt snabbare nu. Lätt svänghjul och byte till elfläkt hjälper. Vid 6000rpm är där nästan en turbokick detta beror nog på shrickkammarna. Har för övrigt ingen bra referens annars eftersom bilen inte rullat på ett år nu. Jag skall köra in den lugnt och fint nu. Får se om jag hinner köra den på rullande landsväg ![]() ![]() Var även hos Tobbe på Need for Speed igår och kollade felkoder. Massor med felkoder låg loggade men inga nya så tack Tobbe för hjälpen. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Re:
Testade att dra till varvstoppet och bilen går underbart hela vägen, med extra powerkick från 5500 och fram mot 8800. Här kommer två korta filmer,inget wow då svårt att filma med mobilen ena handen och ratten i andra http://www.youtube.com/watch?v=OR1k8 Vi får filma lite ordentligt 1an, 2an och 3an så fort det blir varmare ute http://www.youtube.com/watch?v=J3rXa _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
Re:
Nästan som en turbo ![]() Jag får följa med i min egen bil ![]() _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Besiktning nästan klar
Nu är bilen äntligen besiktigad. Gick nästan igenom. ![]() Vi bytte chip i styrboxen och mäter idag igen. Skall ev oxå byta stiften då dessa har blivit dränkta i omgångar när vi försökte starta motorn pga av lambdafel. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 41794 besök totalt |