| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur skarva chassi/burrör på snyggt och bra sätt.
|
1 besök senaste veckan (7051 totalt) |
|
Skulle behöva ha lite förslag (gärna bilder) på snygga och bra sätt att skarva runda chassirör. Det behöver vara en ganska kort skarv då rörskarvarna måste vara ganska nära (helst bara 5 cm) andra vinklade rör. Så klassisk överdimensionshylsa med bultar igenom fungerar inget vidare. Rören är inte "jättestressade" om man nu kan säga så... Jag ser gärna lösningar med frästa/svarvade detalter
Tipps??? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Re: Hur skarva chassi/burrör på snyggt och bra sätt.
Varför inte göra en mindre hylsa då? Lite mer monteringspyssel. Eller överdimensionshylsa med en slits för vinkelröret? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re: Hur skarva chassi/burrör på snyggt och bra sätt.
Skarven skall göras där de röda ringarna är. Den övre är inget direkt problem men den nedre måste skarvar väldigt när svetsarna där rören går ihop. Detta för att motor skall kunna lyftas i och ut utan att behöva ta bort grenrör och turbos. Sticker röret ut mer än "väldigt lite" så går det inte för motorn går inte att skjuta mer framåt.
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Går det att göra en "gaffel" på diagonalröret, som sticker ned över de längsgående rören? Sedan en hylsa genom längegående röret (90 grader mot färdriktningen) och så bultar man genom det.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Leta upp bilder på exakt samma ställe på en FormelFord, ta typ en VanDiemen 03-05, de använder en bult igenom snittytan, hmm svårt att förklara, men det blir bra och väldigt cleant.
_________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
|
Kan du inte göra något liknande som det ser ut på speedster/elise?
Lite dålig bild men du vet ju vad du ska titta efter... (infästningen är lika dan i båda ändarna men i 90 graders vinkel mot varandra)
_________________ Mattias Meldert |
||||
|
Re:
Med lite rätta styrningar, om det går att få till utan "byrålåda", så bör detta blir grymt starkt. |
||||
|
En variant är ju att använda tube clamps av denna typ
Annars är det nog flänsar med bultförband som gäller. Problemet är väl att det är bakåtsträvorna i buren som ska vara löstagbara och då måste man väl fäöja vissa regler för att buren fortfarande ska vara godkänd. Vad är det för dimmension på rören? _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
|
Re:
Jaja, jag vet att jag snackar för mkt. Vänta bara tills vi ses live...
Dedär specialklämmorna var snygga och smarta. Vore kul att ta reda på hur stor skillnaden i vridstyvhet, styrka och massa det verkligenär mellan de olika förslagen. Lätt är viktigt.
|
||||
|
Re:
Helt sannt. Så jag håller mig fortfarande till Melderts ide. |
||||
|
Melderts variant ser man ju då och då på formelbilar och lite här och var. Dock finns den inte med i FIA tekniskt reglemente (vad jag sett) så man kan inte rakt av hänvisa till nån dokumentation vid vagnsboksbesiktning. Annan lösning är:
Bilden kommer från FIA bla bla Appendix J bla bla som hänvisas till i SBFs Gemensamma Tekniska regler. En dylik lösning med hänvisning till ovanstående bild är utan diskussion godkänd vid vagnsboksbesiktning. Den har jag applicerat på min bil vilket man med lite vilja kan se på den här bilden:
Det blir ganska smidigt och fint. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Den lösningen är det på "vanliga" Ultimor men jag har FIA Specification på mitt chassi och då är strävorna helsvetsade och kortare med brantare vinkel. Så här ser "vanliga" ut
||||
|
Re:
De där var väldigt fina. Tror jag kör på en sådan lösning. Borde vara bland det starkaste man kan göra och är ju lätt att montera. Någon som vet om det är OK enligt FIAs regler? (planerar iof inte att tävla men ändå) Den firman hade också mycket andra fina delar. Hittade även dessa som också hade trevliga delar http://www.camburg.com/fabpartsprod. Rören har 44,8 mm (inkl pulverlack) ytterdiameter. Vet inte godstjockleken men det märks nog när man börjar såga... Tack ALLA för hjälpen
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (7051 totalt) |