Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2148 besök totalt |
BMW & framtiden
Saxade det här från Autopowers forum: "Det blir ingen Enzo/Weyron/Koenigsegg/Pagani/SLR-konkurrent från BMW om utvecklingschefen Burkhard Göschel får bestämma, och hans argument är faktiskt rätt intressanta. Göschel är nämligen mer intresserad av låg vikt. Låg vikt och höga varv. Visionen är en roadster som väger under 1000 kg med motorn fram (men bakom framaxeln, sk frontmittmotor). En motor med mycket vrid (här anar man ett litet stick mot inte minst Mercedes-AMG:s kompressormatade V8:or och V12:or) leder bara till att man måste förstärka chassit, vilket gör bilen tyngre, vilket leder till att hjulupphängningarna måste förstärkas, vilket leder till tyngre bil, vilket leder till att man måste ta ut fler hästar ur motorn för att få fart på alltsammans... En MB SLR McLaren väger 1,7 ton, trots all kolfiber och lättmetall. Att BMW här verkar välja en egen väg är kul, istället för att haka på "alla" andra supersportbilar. Högvarviga är ju något de varit bra på i F1, och nästa års M5-V10 ska man kunna dra upp till 9000 varv, med maxeffekt vid 8200. Tänk er en framtida Z10 CSL som väger ett ton och har 350 hk. Man kommer att kunna åka i åttor runt Mercorna!" Intressant! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Låter som den där Burkhard Göschel har blivit besatt av Colin Chapmans ande.
![]() ![]() Sånt tycker vi om ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Lotus är en klar förebild för biltillverkning!
Kul att ngn "av de stora" inser hur man ska bygga en skoj och snabb bil. Tänk om man insett detta redan med M3 CSL... ![]() Mer Burkhard Göschel och mindre CB på BMW! ![]() |
||||||||
BMW har ju själva gått ut med uppgifter om att både nya 5- och 6-serien skall vara lättare (~50kg eller så) än sina föregångare. Detta är kanske något som BMW kommer att jobba mer på framöver och med den rådande muskelbilskriget så vill de nog ha ett nytt fösäljningsargument.
Jag välkomnar den nya sportbilen från BMW med öppna armar. ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Hur bilen ser ut bryr jag mig inte så mycket om (jag åker ju Honda Civic...), men de får gärna vara kul att köra. Min tanke om vad BMW borde bygga är dock inte en Z10 utan snarare vad som i BMWs terminologi blir en M2, dvs en liten coupé på under 1000kg. I en sån skulle det funka bra med en rak fyra på dryga två liter och 250-260hk vid sisådär 9000rpm kopplat till en tätstegad sex eller sjuväxlad låda.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Var det inte tal om en gatbil? 260hk ur 2liter... verkar liiite extremt för att komma rakt ur kartongen, eller det kanske bara är jag som är trångsynt ![]() |
||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
S2000 ger väll 241? ![]() Men samtidigt så är det ganska mycket på gränsen till inte tillräckligt hållbar motor för gatkörning? Den drar juh som referens MER än vad en boxter s gör, både vid snålkörning, och även vid lite mer forcerad körning. |
||||||||
Jag har inte hört talas om havererade S2000, men jag känner inte heller någon som har en. Den motorn har några år på nacken och borde kunna göras snålare nu. Boxster S är väl lite mer traktor än vad jag vill ha. De låter inte speciellt inspirerande. ![]() Jag hoppas verkligen BMW tar den andra vägen till hästkrafterna framöver. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Denna bil har det ju ryktats om ett bra tag, så jag säger att den kommer. Det ryktas dock, iaf av journalister, att de testat/ska sätta i en turbomaskin i den. Gud förbjude... ![]() Snackas ju om 330ti oxå... 3 literssexa med respirator. Nja... |
||||||||
Jag har aldrig kört varken S2000 eller Boxter S... jag tog dessa två som referens mest för att jag läste ett test de emellan... Snarlik effekt, men två olika aproaches. Personligen tycker jag att det är mycket roligare med högvarvia små effektmonster, men och ett stort sådant: Det finns en gräns för vad jag skulle våga sätta i en produktionsbil (men det kanske är en utav dom flera miljoner anledningar till varför jag inte är biltillverkare ![]() ![]() |
||||||||
Enligt vad jag har hört så har Mugen andra styrdon till S2000 som sätter varvstopp vid 11'000 istället. Detta utan några som hälst mekaniska modifikationer så vitt jag förstått! Motorn ska tydligen vara byggt för att klara det men nervarvad för driftsäkerhetens skull... Några effektsiffror har jag dock inte hört yppas... EDIT: Givetvis är det mer än bara just varstoppet som ändras i mjukvaran... |
||||||||
då jag letar efter en S2K motor till min Seven så kan ja säga att dom motorerna växer inte på träd... Under 3 månaders jakt har ja kommit över 1 st med skadad motor... Hållbarheten är det inget fel på utan man får leta efter en "doner car" där det varit skit bakom ratten istället.... ![]() ![]() Å Honda är ju kända för att göra världens bästa motorer, så den håller nog fint... ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||||||
Skulle det vara något nytt med lätta bilar från BMW:s sida?
Min is är invägd på 1060 utan förare och med 15 liter bensin i tanken. ![]() Nej, ärligt talat. Tycker det låter kalaskul att någon av tillverkarna vågar lita på att allmänheten kan titta på annat än hästkraftsantalet. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
På tiden att någon av de tyska tillverkarna inte bara satsar på autobahns-lok.
Deras filosofi låter dock samma som Honda har haft sedan 1963 då man lanserade sin första bil S500. Då kanske nästa Z4 blir S2000 inspirerad ![]() ![]() Någon som vet något om M2(M1)? Verkar ju väldigt intressant. Har nyligen dissikerat en F20C kan lungt säga att det är en fantastisk motor. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||||
Dax att gå till farbror doktorn och bli rättvaccinerad tror jag... ![]() ![]() om man bygger världens bästa "stormotorer" utan respirator, varför då förstöra dom med en sådan... ![]() M1/2 lär bli väldigt intressant, iaf när man ratat den ryktade testvarianten med övertryck i insuget och byggt ngt likannde som Honda lyckats med i S2000 och CTR. ![]() ![]() Claes: Antingen har jag eller du fel på våra vågar eller så har du fått en CSL-variant på din is. ![]() Min viktar in på 1110 om man drar bort för den soppa som var i tanken vid vägningen. Om jag minns rätt. Jag vill inte ha dessa 50kg extra... Jag gissar på mät/kallibreringsfel i ngt/båda av fallen. Vi får uppsöka samma våg ngn gång. ![]() *ska man behöva ge bilen en lättningskur oxå för att vinna lite prestanda* ![]() |
||||||||
Liten lätt och högvarvig, det låter mumma.
Som sagt något i Mini Cooper storlek och en högvarvig fyra på 2.3l (undrar var det kom ifrån ![]() ![]() /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2148 besök totalt |