| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield 2.0T -03
|
1 besök senaste veckan (25507 totalt) |
Tack! Nope, är riktigt trångt. Ofta får man montera bort något för att komma åt nåt annat, annat var det med Pinton som är hälften så bred
Kommer du till Mantorp? Mvh _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
Tack Micke! Vi börjar med Mantorp
oroar mig för tråget, kanske borde irra lite i rondeller innan så man vet. Kanske dags för en kvällstur i Sthlms trakten? _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
Kullen är Kinnekulle antar jag!?
Har inte kört där ännu, är det inte den som är så lämpad för små lätta bilar? Mvh _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
Vi kommer till mantorp, måste bara hitta några däck och köra med... lättningen började idag också, monterade av värmeskyddet på ljuddämparen vägde säkert 20gram
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Tack! Mycke prestanda för pengarna får man iallafall. En liten rackare, köpte av Roadster Bil. Funderar en del om den inte är för klen nu när man har så attans många elslukare. 2 vattenpumpar, 2 elfäktar, bensinpump, plus alla lampor. Japp, monterade dit en elpump pga av att orginalpumpen inte fick plats och att den även kyler motor och turbo då tändningen är av. Mvh _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
Vart okej men inte lika lättåtkomligt som i era rymliga motorrum
Den eldar på, trodde att utväxlingen skulle bli ett problem men jag tycker den fungerar bra. 1:an och 2:an skulle dock kunna förlängas lite då man inte hinner få mycket gjort på dessa. Ska du me till Mantorp? Mvh _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
|
|
||||
Nej, jag tror tyvärr inte att det blir Mantorp för mig pga jobb mm. Det vore kul att ses ett gäng se7ens någon gång, på någon annan bana tex, men det ska vi inte diskutera i din biltråd.
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
|
Regbesiktning på gång!
Planerna var redan innan motorbytet att att kunna regbesikta bilen med nya motorn. På fredag kommer SFRo och skall göra ett s.k "Tekniskt utlåtande" som jag sen tar med till Bilprovningen. Imorgon blir det invägning av bilen. Intressant att se hur mycket tyngre den blivit sen Pinto-tiden
Mvh _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
Tack Niklas! Turbon laddar fint från låga varv, precis som jag hoppats men inte fått kvitto på förän nu. Blir till å köra runt på 4:an runt Mantorp... _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
|
SFRo och vägning klar!
Bilen fick en ny tjänstevikt på 745kg och en max tillåten effekt på 15KW/100kg ger alltså 152hkr. Motorn levererar 150hkr så det gick ju fint
SFRo kikade, kikade igen, provkörde och godkände. Fick dock 3st enkla anmärkningar som jag får fixa inför regbesiktningen hos SBP. Väntar nu bara på de påskrivna pappren från SFRo innan tid kan bokas. Mvh _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
|
Några transmissionsfrågor:
1. Vilken sprängkåpa är det du använder, är det dessa: http://www.sbdev.co.uk/Gearbox/Bellh 2. Vilken typ 9-låda kör du med (från 4- eller 6-cylindrig Ford) och vad har den för längd på lamellaxeln? 3. Vad är det för koppling? 4. Vad krävs för att få allt att lira ihop, svänghjul, urtrampningslager, koppling m.m.? |
||||
|
Re:
1. Westfield original (Type-9 på Opelmotor) 2. Lådan köpt via http://www.bghgeartech.co.uk/ med original längd på lamellaxeln (Ford Sierra) 3. Oj, minns ej exakt men original Ford Mondeo 4. Svänghjul från Saab 900 (Saab 9-5 är för tjockt) och Ford Sierra urtrampningslager. Mvh Andreas _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
|
Re:
Bilen är besiktad å klar för gatan. Har reggat om den med nya motorn så nu är alla papper i sin ordning vilket känns skönt. Har bara testat den lite på Gotland Ring men har fortfarande inte fixat ett bättre oljetråg så problemet med fallande oljetryck i kurvor kvarstår. Håller dock på att CAD:a fram ett nytt tråg som ska va klart till nästa sesång. Mvh Andreas _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
|
Hej!
Vad roligt med en riktig motor i en 7:a!
Jag har pillat lite med dessa fina motorer och tycker att karaktären blir betydligt trevligare när man installerar vassare kammar och klockar in dessa. Jag köpte mina omslipade 262-grader kammar för cca. 3000:- och justerbara drev från Speedparts för under tusenlappen. Detta var väl använda pengar. Den karakteristiska tjurrusningen vid mellanvarv försvann och man fick mer tillplattad och förlängd vridkurva. Med E85, mer förtändning och lite mer korsdrag på kammarna går den riktigt riktigt fint! Dessutom knäcker den inte växellådan lika snabbt. Det är ett hett tips om du vill minska hjulsliret vid gaspådrag och kunna få mer körbarhet vid högre register. Jag körde med 1.1mm och 1.4mm lyft vid ÖDP på 1:ans cylinder på avgas respektive insugskam (eller var det tvärtom? Får kolla upp senare). Berätta gärna om dina erfarenheter med motorkarraktären. Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield 2.0T -03
|
1 besök senaste veckan (25507 totalt) |