| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
A armer med boyd caster stag, 944TURBO
|
2165 besök totalt |
|
Hei, 944turbo har ett stort problem, prover du få senket den er det helt fint bak, men forran sliter du med at bærearmene fort begynner å peke oppover, da ingen lager nye spindler foreslo en kompis å flytte innfestingen opp, og bare ha bue/knekk på casterstaget, hva tror dere om geometrien? mulig det går også uten å lage knekk, dvs den clearer kaross. vil vinkelen på armen ha noen negativ effekt? en annen losning er evnt enten å modifisere spindelen, så hjulet sitter lenger opp og armen lenger ned, typ sveise på noe under den, evnt få laget en ny custom spindel. litt usikker på hvor dyrt sistnevnte blir. ja, mine paint skills er skit. fore og efter
_________________ Anders Nerheim |
|
Kort om knäcken: NEJ!
Däremot är det troligen inte fel med uppflyttningen då du återställer RC en del. Man kan inte oxå förlänga avståndet mellan yttre leden och spindelns nedre infästning för att hämtar hem ytterligare RC-ändring samt lägga RC där man vill? om inte bakre staget oxå går att flytta upp får man se vad det gör för "Anti dive". kanske det är massor med Anti från början man vill bli av med? Eller så kan man ändra bakre infästningen så pass mkt att det blir inom rimliga värden? om man inte flyttar men kan leva med den Antidive som blir så kommer ju lederna i länkarmen kunna ta upp vinkelfelet och allt blir rätt iaf så länge det inte skilljer mkt och dom bottnar ur. Lycka till. Det var riktigt fina länkarmar. Har ni gjort dom själva? |
|
nej, er plastis som har gjort dom, jeg er inte så flink.
det er stort problem på 944 at du rett og slett ikke får bilen lav forran på noen god måte, uten å riskiere at bærearmene knekker p.g.a. vinkel eller lange pinner. innfestingen for casterstaget er under chassis på bilen, under beina til passager/forer ca, men ut mot kanten, så det kan være mulig med stag som peker oppover der om jeg husker rett. å flytte innfestingen krever mycket svets/cut och en jig for å kunne få skiten bra :| angående dive har min bil veldig lite da jeg har kw competition understell med relativt harde fjorer og dempere og bare stumme foringer, bilen breddes i vinter, og vil få 295 front og 345 bak... så lite belastning blir det. edit, sett på bilder, oppover vinkel på caster armen bor gå helt fint med rett stag.
|
Vill bara förtydliga att med "Anti dive" avser jag de geometrisk skapade krafter som kan förekomma på en del bilar. Alltså ett värde på hur mkt av krafterna som går genom fjädringen och hur mkt som går direkt via länkarmarna in i karossen...väldigt förenklat.
Har du högre, bakre, infästning än främre på länkarmen fram ger det just "Anti dive". Utan stor kusnkap i detta och/elelr mkt testande skulle jag passa mig för att sabba det allt för mkt från original eller långt ifrån noll. Tror noll är en bra grund i många fall om man inte gör större analyser. Ska se om jag hinner skriva ngt mer imorgon då jag inte riktigt var med i allt just nu...trött och norsk var ingen bra kombination även om det var ganska enkelt att förstå.
|
|
Er ikke sikker på om jeg skjonner, men er det dette du mener?
Den rode linjen er sånn det er originalt og den blå sånn det blir hvis man flytter opp det fremre festet. Er ikke helt sikker på hva dette har og si. Men det vil vel gjore at man vil få en mindre gra av castor når bilen dykker. eks. turn-in. eller er jeg helt på viddene her?[/img] _________________ Jorgen Berntsen |
|
du misforstår jorgen, om man skulle ha laget en knekk på den, måtte man ha forlenget staget.
men knekk er visst ingen losning uansett. Og om man ikke lager knekk får man som sagt endret anti dive geometrien... mokkabil
![]() |
Skruva banåkabil
|
2165 besök totalt |