Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5546 besök totalt |
Åldrande av gamla magnesiumfälgar.
Jag äger ett par set magnesiumfälgar, som suttit på Jaguars grup-c bilar. Har flera gånger varit inne på att använda dom.......men alltid fegat ur då jag är osäker på styrkan på gammal magnesium. Fälgarna 17 x 13 tum, är högintresanta....om man vill prova att åka klass4.....eller Thunder...... Är det mågon som kan detta med åldrande av matrial..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Magnesiums största fiende är korrosion
![]() Annars är det nog inga bekymmer. Använder magnesiumfälgar från 60-talet på en del maskiner på jobbet. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Det låter ju kanon........Anledningen att jag började fundera på att använda dom igen...var denna annons http://www.racecarsdirect.com/cars/d 2500 Dollar......för något som ser ut att ha legat i dyngstacken sedan 1970...... ![]() Mina är inte korrogerade (heter det så ??)......utan dom ser ut som nya i gemförelse. Hur gör man en spricktest.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Medelst penetrantprovning tex ![]() 3 steg = 3 sprayburkar! 1. Spraya med rengöringsvätska och torka rent med papper! 2. Spraya med penetrantvätska som däregenom tränger in i sprickor o porer,låt stå 15 min torka därefter av all penetrantvätska. 3. Spraya med den vita "kritsprayen",om det nu finns sprickor eller porer som mynnar i ytan så kommer kritan suga fram lite av den röda penetrantvätskan ur "djupet" så det blir större eller mindre röda fläckar i det vita beroende på hur djupa skadorna är. Vart man handlar sånna här grejer har jag ingen aaning om ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Industriförnödenhetsbutiker! (långt ord för det som kallades järnhandel för 30 år sen...). Jag har bara (sett det) användas på stål och rostfritt stål, undrar om det funkar på alla (metalliska) material, ytspänningar och sånt kan ju kanske ställa till det. Pentetrantvätskan måste väl väta ordentligt? Eller? _________________ Pär Hylander |
||||
Jag har ingen djupare kunskap i penetrantprovning utan bara använt det vid tex urslipning/svarvning/fräsning av sprickor inför att dom som har just det som yrke kollar av det slutgiltigt, o godkänner fortsatt bearbetning av vad det nu må vara,tex turbinhus eller dyligt som är av smidesgods. Vätskan ska sitta på en kvart som sagt,och den tränger in djupt om det finns något för den att krypa in i ja lovar ![]() Är ju ingen direkt svår metod att jobba med,har man gjort det en gång så sitter det ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Hej Butterfly
Magnesiumfälgar kan i värsta fall vara utsatta för korrossion inuti med katastrofala resultat. När jaguar skulle göra en promotionfilm så tog de fram sin XJ13. Men eftersom fälgarna var så gamla och välanvända tog oanvända från lagerhyllan. Dumt val en av fälgarna "explodrade" var hel korroderad inuti. Bilen totalförstördes. Så lite röntgen vore väl på sin plats _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag kan också utföra en sprickdetektering med hjälp av en oförstörande metod som heter Virvelström (eng. Eddy Current). Används mycket på flygplanshjul bland annat. Fungerar kanon även på magnesium som är en icke-magnetisk metall.
Men som sagt, penetrantprovning är nog lättare. Jag kommer troligen bege mig mot Norge till om några veckor och då åker man ju förbi Karlstad... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Du är mycket välkommen att svänga in på en titt och en fika....Det gäller även andra som har vägarna förbi... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har ringt runt lite på bruket...
Metallurgen säger: Magnesium åldras inte. Korrosion (om det finns) sänker dock hålfastheten ganska rejält. En annan egenhet som magnesium har är att det kryper. Dessutom redan vid låga temperaturer (rumstemp om det bara får lite tid på sig). Detta innebär tex att om det är splittfälgar du har så är det stor idé att kolla upp momentet på bultarna... Rundhet o dyl visar sig när du balanserar däcken. Sprickletaren säger: Magnesiumdetaljer sprickletas vanligtvis med penetrant. Detta är dock rätt bökigt pga magnesiumdetaljers porösa yta. En hel del indikeringsvätska kommer att hålla sig kvar på ytan och gör det svårt för en ovan att urskilja sprickor från normalutseende och smuts. Kravet på renlighet är därför 100% vilket innebär blästring och ordentlig tvätt av detaljerna. Men... eftersom det är en fälg vi pratar om (relativt tunt gods) så kan man leta sprickor med en betydligt enklare metod! Kräng på ett däck, i med en 5-6 kg luft. Pensla sen ytorna med tvålvatten och leta efter framkrypande luftublor. Lycka till ![]() Du har ingen bild på fälgarna? Man börjar ju bli lite nyfiken ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
ok.....tack.
Fälgarna är i ett stycke...och har legat kallt......åtminstone på vintern.. ![]() Får väl försöka att få en bild på dom......men eftersom dom är mattsvarta...så är det inte så lätt att fotografera. Hela bilen är förövrigt svart...halvblank....och vägrar fastna på foto...... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Åldrande av gamla magnesiumfälgar.
Gamla räjsfälgar i magnesium, titta noga... I sidvagnsräjsing kör de mycket sällan mer än 2 år på fälgar, och det är inte så många timmar (under 50 driftstimmar) innan man ser sprickorna mellan ekrar och nav. _________________ Roland Johansson |
||||
Re: Åldrande av gamla magnesiumfälgar.
Usch då... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Magnesium åldras inte däremot kan det korrodera och vissa legeringar är oerhört känsliga för utmattningssprickor. Att ligga på hyllan gör alltså inget, men ute på banan kan de "åldras"
Vi har jätteproblem med bellhouset till formelbilen som är gjutet i magnesium. Efter en skada har det lagats med svets men p.g.a. Otillräckligt efterbehandling så sprack det redan vid monteringen. HELVETE!!! Förhoppningsvis så har fälgtillverkaren valt en seg magnesiumlegering. Är fälgarna oanvända och ej korroderade så borde det inte vara ett problem. Annars så ta och lämna in dem för sprickletning hos någon flygverkstad som kan magnesium. Därefter så stålkuleblästra(shoot-peening) dem så minskar sprickbildningsrisken kraftigt genom att tryckspänningar byggs in i ytan. om fälgarna har svetslagats MÅSTE man absolut avspännigsvärma dem efteråt (dock måste legeringen tåla detta) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Re: Åldrande av gamla magnesiumfälgar.
Låter värre än det är, ha uppsikt på dem. Titta innan banmötet eller du ska ut och köra en dag. Den dagen du börjar se sprickor är det dags att lugna ner sig lite och antingen se om det är svetsbart ( och vilket av hur många tillsatsmaterial som helst som passar din legering) eller hänga upp dem på väggen. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5546 besök totalt |