| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar angående E85
|
2910 besök totalt |
|
Funderingar angående E85
Vi satt hemma och diskuterade konvertering till E85 eftersom man läst mycket om det här.. Min sambo jobbar som ingenjör på volvo penta och hon pratade om att E85 borde ta hårt på materialet i tankarna på bilar då dom är gjorda av plast. Det står ju faktist på bränsledunkar rätt ofta "endast för bensin".. Undrar vad ni har för erfarenheter om det. detta borde i sånt fall kunna skada vissa slangar i motorn med. _________________ Henrik Landén Vw caddy tdi 06:a Vw Polo 82:a AKA dödspolon VW jetta mk:1 84:a Renault clio rt 91:a Volvo s40 97:a |
||||
|
|
||||
|
Re: Funderingar angående E85
Helt korrekt, men ingenting som många märker efter att konverterat och kört 100 mil på 2 somrar... Undrar varför biltillverkarna byter ungefär halva bilen när de gör spritbilar
_________________ Roland Johansson |
||||
|
etanol.nu
Kan säga att efter ca 200mil på några månader i en Ford Fiesta 80, märktes ingenting. Att biltillverkana byter en massa saker har nog med andra saker att göra. De har garantier mm att tänka på, det har inte jag. _________________ Per Ferm |
||||
|
Re:
200 mil är på tok för lite för tt det "skall" hända något... Jag körde nästan 2 år med min Corolla GTI -88 på ren Etanol, enda jag gjorde var att dra ut handtaget till "högtändning, btte aldrig olja/filter, bara fyllde på lite granna ibland under denna tiden var den knappt ens svårtstartad på vintern, & den fick som F*N. Sedan att Corollan spred motordelar omkring sig på E6 är en annan historia. Summan av allt är.. att ibland så funkar det "perfekt" utan den minsta modefikation, & ibland får man byta saker direkt. som när jag tankade E85 i min Volvo 855gl -94 med 42000mil på mätaren, jag kom ca 20 mil sedan sade bränslepumpen upp sig. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Att en b-pump ger upp efter endast 42000 mil är ju rätt besynnerligt
|
||||
|
Har kört en hel del med Kemetyls E-plus som är en etanol framtagen för tävlingsbruk, den levereras i 25L plastdunkar så inte vet jag om etanolen är så aggresiv mot plast. Däremot så råder ATL att man inte kör med en mix av E85 och bensin i deras bränsleceller då den blir aggresivare då.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Jag tror det var på Etanol.nu som jag hittade en begriplig förklaring till varför man får problem med Etanolkonvertering i gamla bilar.
Bensin innehåller lite hartser och annat som blir lite avlagring med tiden. Dessa avlagringar löses upp med E85 och har man mycket så sätter det igen filter mm. Dessa avlagringar kan även täta småsprickor i gamla slangar och då är det inet svårt att förstå varför det kan bli läckage och annat när man kört med E85 ett tag. Det är ju bara frågan om materialval och drifttider. Att Bilfabrikanter byter ut material beror ju på att de inte vill vara "skyldiga" när E85bilarna har gått 30 tusen mil (det är ju inte bara garantitiden som skapar varumärket etc). Plast generellt är nog inga problem, gummimaterial (o-ringar etc) kan det nog vara annorlunda med (dvs det finns nog material som inte är så lämpliga med alkoholer). Största problmet är att det finns så mycket mer erfarenhet av bensin och det tar ett tag innan fördommarna och anekdoterna kommer ikapp. Men om man söker runt lite så borde det vara ganska sannolikt att man hittar nån som redan provat det man vill testa. Speciellt i racingsammanhang är det många som varit pionjärer med tanke på möjligt ökat laddtryck alt kompression. Att spikningar är annorlunda och att kolvar fösvinner fort är två saker som verkar vara halvsanningar (helsanningar för en del). |
||||
|
Blir ju lite förändring av miljön plus att det kan komma gamla avlagringar och sånt som löses av spriten, kan ju göra processen kort med en redan sliten pump.
Ett tips brukar ju vara att byta bränslefilter när man kört nån tank med sprit just pga gammal smuts om lossnar med lösningsmedelsbytet. _________________ Markus Ålind |
||||
|
Re: Funderingar angående E85
om vi tar Saab som exempel så gör de ganska många förändringar på sina bilar hårdvarumässigt för att man ska klara etanol i varierande koncentration. om vi utgår från tanken och bränslepåfyllnadsröret så är den från US spec. modellen, dvs samma tank som bensinmodeller på den amerikanska marknaden. Det kan väl egentligen sägas bero på två saker; i USA så förekommer etanolinblandning hos bensinen i högre koncenration och man har hårdare krav på VOC emissioner. Det senare innebär bland annat ORVR, dvs on Board Vapor Recovery och sannolikt också en extra barriär i bränsletanken (tankar byggs i regel upp av flera lager plast) som minskar permeabilitet. ORVR minskar också brandrisken vid tankning då E85 pumpar saknar gasåterledning. Inne i tanken så har man monterat lite andra grejor. Elkablar är teflonisolerade, och elkontaker är isolerade så att de inte kommer i kontakt med bränsle. Bränslepumpen är av annan modell, med bruk av rostfria material och borstar av kol. Bränslerören är även dem av rostfritt stål, då kolstål inte fungerar med etanol. Bränslenivågivaren är även den anpassad; den matas inte med konstant spänning för att undvika elektrolytisk korrosion. Tanknivågivaren används även av styrsystemet för att ta reda på när bränsleadaption ska ske, detta för att beräkna etanolkoncentrationen hos bränslet. Bränsleslangar och gummi material som kommer i kontakt med bränsle har också anpassats, då etanol löses in i gummit och där påverkar materialets bindningar vilket på sikt leder till försvagning och risk för sprickbildning. Slutligen så har man också bytt bränsletrycksregulatorn, inloppsventilerna, samtliga ventilsäten till hårdare varianter och tändstiften har gjorts ett snäpp kallare. Angående bränsletrycksregulatorn så har jag hört att man eventuellt överväger att göra denna till en komponent som bytes vid service då hållbarheten, trots E85 anpassning inte verkar vara så god. För bilar som körs mer än 1500 mil om året så har man också infört ett extra oljebyte. Saab rekommenderar också en tank bensin per 1000 mil då E85 orsakar beläggningar som löses av bensinen. Detta brukar märkas som bland annat kallstartsproblem. Den korrosiva effekten etanol har beror på bland annat innehåll av halidjoner, det kan även finnas rester av svavelföreningar. Hur korrosiv etanolen är beror på hur höga halterna av dessa ämnen är. Korrosion av vissa metaller medför också bildandet av olösliga korrosionsprodukter vilka kan sätta igen bränslesystemet. |
||||
|
Re:
Chansen känns rättså stor. Kanske 21 mil eller 19 mil =) _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Jag har kört på E85 i snart 5 år. Min nuvarande bruxis (SAAB 900S) har körts på E85 i två år och har tillryggalagt cca. 5000 mil på etanoldrift, varav några på bana. Jag har inte haft några bränslerelaterade problem under denna tid. Eller jo, nivågivaren i tanken gick av helt två gånger (!) när jag körde på R-däck. Den är nu bytt mot gamla varianten från en äldre SAAB (original är i plast, denna är i metall).
Naturligtvis bytte jag bränslefilter det första jag gjorde efter konverteringen. Min Audi S4 har rullat snart ett år på E85. Inga problem där heller (bortsett från kallstartssvårigheter). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar angående E85
|
2910 besök totalt |