Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rörram i Catia?
1 besök senaste veckan (3312 totalt)
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Rörram i Catia?

Hej, jag har sökt men hitta inget som förklarade. Jag skulle vilja leka lite med rörramar i Catia, vad är det man ska använda för att göra detta?

Har hittat där man kan sätta ihop streck som en ram men det är ju inte det jag är ute efter utan fyrkantsprofiler och rör som jag kan bestämma alla storlekar på själv.

Har ju sett en massa skisser på detta forum så någon måste veta

MVH

Nicklas

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Catia V4 hade en funktion som hette PIPE vilken var som klippt och skuren för att göra rörramar. I V5 är det värre. Såna som sitter och kör dagarna i ända kanske vet annorlunda, men jag är rädd att du är tvungen att, för varje rör, göra en 'sketch' rita din profil och sen dra ut den. Omständligt och bökigt tyvärr.

Nån som vet nån genväg?

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

pratade med mina examinatorer i skolan angående detta..
och det finns en extra modul för just detta med rör där även andra FEM analysverktyg finns för just ram verks analyser..

börjar min 3de catia kurs i morgon, kan fråga mer då..

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Var det ingen här som hade ett litet coolt program för att just skapa rörramar och burkonstruktioner?

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Re: Rörram i Catia?

Krullert skrev:
Hej, jag har sökt men hitta inget som förklarade. Jag skulle vilja leka lite med rörramar i Catia, vad är det man ska använda för att göra detta?

Pratar vi Catia V5? Har du använt 3D-CAD tidigare är det såpass enkelt att använda att det nästan är svårt att förklara... Part design ska du egentligen klara dig med för ritandet. Det behövs ingen special-modul för att rita lite rör, även om det säkert underlättar.
För raka rör skapar du helt enkelt en sketch på ett lämpligt plan och extruderar, för böjda rör skapar du en spine (antingen i form av en sketch eller direkt i 3D), ett plan vinkelrät mot din spine, skissar och använder rib-kommandot. Vill du inte skapa solider direkt kan du använda ytor istället.

Som sagt, har du lärt dig använda 3D-CAD är Catia V5 enkelt. V4 har jag inte sett på många år men kan tänka mig att det är ungefär lika bökigt som den PrOEngineer-utgåva jag utbildades på i högskolan (menybaserat UI).

Din frågeställning får mig att misstänka att det här är första gången du arbetar med en 3D-CAD mjukvara?

Kristoffersson Engineering
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Här är det där lilla programmet för att kapa rör http://ajden.se/tubemiter.exe

Angående rör chassin i cad program så använder jag NX5 där ritar jag upp plan där rören för hjulupphängingarna ska sitta och huvudbågarna mellan dom drar jag sträck och sen använder jag en funktion som heter tube för att göra rör utavsträcken. Borde gå att göra det samma i catia.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

och det är just tube-motsvarigheten PIPE som försvann i Catia V5. Dock finns en toolbox för "frame" men den är mest riktad för att bygga hus av stålbalk. Ganska krånglig att använda i en ram. I V5 är det en sketch som gäller, rita en cirkel och sen dra den profilen längs ditt streck. Blir lätt lite baxigt att hålla på med, önskar sig ett smidigare förfarande.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

natuligt vis går det enkelt att sketcha en linje i catia och gör ett rör av det, men åd jag frågade om just rörram och simulering av detta så sa de här på skolan att de har just denna tilläggsmodulen ifall jag ville ha..

sketchade upp o FE-anylserade min krasch båge lite snabbt i våras.. Och det gjorde jag i vanliga PART-design..

gjorde flera olika belastningsfall både med och utan diverse rör..

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Jag uppfattade inte första frågan obefogad eller nybörjarrelaterad alls då alla som försökt sig på samma uppgift i V5 vet att det är ett mindre helvete även om det går mha sketch osv osv. Bökigt på en större konstruktion är bara förnamnet så fort man ska editera ngt.

Ni med mkt V5-erfarenhet kanske har hittat nga smarta "work arounds" på detta?
Alla tips är välkomna.

Nåväl, som flera andra redan visat, det krävs troligen en (dyr) "plug in" för att göra detta smidigt i V5.
Ngn sådan blir det nog inte tal om även om jag försökt trycka på i den riktningen.

Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Jag kan verkligen ingenting i Catia, eller något annat 3D program heller för den delen

Dock känns det lockande att sitta o trixa fram en rolig och autentisk 3D modell när man inte har något bättre för sig

MVH

Nicklas

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Andreas Lidström skrev:

Ni med mkt V5-erfarenhet kanske har hittat nga smarta "work arounds" på detta?
Alla tips är välkomna.

Rita det i UG och importera parasolider.

BMW 330i -05
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Re:

Krullert skrev:
Jag kan verkligen ingenting i Catia, eller något annat 3D program heller för den delen

Dock känns det lockande att sitta o trixa fram en rolig och autentisk 3D modell när man inte har något bättre för sig

MVH

Nicklas

Tror att det bästa sättet att lära sig är att köra part-design först. Börja med att skapa enkla former och avancera efterhand som du får kläm på det.
Vet inget smidigt sätt att rita rörramar i Catia, men jag har å andra sidan aldrig ansträngt mig för det heller. Att använda ytor istället för solider gör det enklare att få till bra övergångar mellan rör. Att gruppera rören i olika part bodys och geometrical sets borde också underlätta. Men det kan vara lite besvärligt att börja med.

Ytterligare en gissning från min sida är att du har en "home edition"? om du nu inte har hjälpdokumentationen tillgänglig föreslår jag att du gör en sökning efter catia-lektioner på youtube. Det finns för de mer avancerade pryttlarna, jag vet inte hur det är med grunderna.
om du har någon kompis som har läst 3D-CAD (vilken mjukvara som helst, det skiljer inte SÅ mycket mellan programmen på grundnivå) kan du kanske låna ett utbildningskompendium.

Kristoffersson Engineering
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Jag brukar använda mig av "Generative Shape Design" i Catia V5 där jag definierar linjer mha punkter i rymden. Sen kan man använda sig av sweep, multi section surface, eller extrude för att göra sin rörprofil.

Fördelen med Generative shape design är att man med split- och trimfunktionerna kan få till snygga notchningar där rören möts.

Citera
Skruva banåkabil
Rörram i Catia?
1 besök senaste veckan (3312 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande