Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBF's "nya" burkrav. :-(
<<   1, 2
4193 besök totalt
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

En bes. man på SBF tipsade om hur man kan slippa Toyota staget. Om man inte bockar röret som följer A-stolpen (den nedre bocken) så skulle man komma runt kravet på Toyota stag, fanns ingenstans att sätta röret längre.

Mantorp
Här sen Nov 2002

FSN skrev:
En bes. man på SBF tipsade om hur man kan slippa Toyota staget. Om man inte bockar röret som följer A-stolpen (den nedre bocken) så skulle man komma runt kravet på Toyota stag, fanns ingenstans att sätta röret längre.

Detdär får du ta igen...

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Äsch skit i det, ASCII grafik funkar inte här..

Mantorp
Här sen Nov 2002

Jag är väl allt för dum...eller för trött.

För nu är jag än mindre med på vad ni menar.

Trodde jag hade en ide, men nu...Nä!

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Nu då..

Den nedre är enligt FSN's förslag..

Mantorp
Här sen Nov 2002

Tack Håkan!

Som jag anade, men jag blev totalförvirrad...

Så vill jag inte bygga...

Ja jag är en petig j***l...

EDIT: Eller kanske. Tror Alfa har/har haft så på sina Super 2000-bilar.
Hmmm...

För att fortsätta vara lite petig Arne så hade det varit mer rättvist att jämföra två fall där man hade samma mått att gå efter sas. Du är med va? Men nu är jag helt inne på hur ni menar iaf. thumbs up

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Du får klaga till Per Schoultz, han som har hand om reglementen på SBF

tel. 08-626 33 03
email: per.schoultz@sbf.se

Eller ska vi skriva ett gemensamt brev?

"Synd" att man redan har byggt bur ifall man får igenom nån ändring/undantag..

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:

EDIT: Eller kanske. Tror Alfa har/har haft så på sina Super 2000-bilar.
Hmmm...

För att fortsätta vara lite petig Arne så hade det varit mer rättvist att jämföra två fall där man hade samma mått att gå efter sas. Du är med va? Men nu är jag helt inne på hur ni menar iaf. thumbs up

Nä, tyvärr är jag inte med...
Menar du att min skiss inte har samma skala på de 2 olika konstruktionerna? Ritade ner det snabbt..

Forshaga
Här sen Dec 2002

Arne skrev:
Ritade ner det snabbt..

Inte snabbt nog........jag han före..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Per har jag snackat med flera gånger, även om det var ett tag sedan.
Vi har haft våra "meningsskiljaktigheter".

En gemensam förfrågan kanske vore intressant. Man får helt enkelt gardera sig med en FEM-beräkning på olika burkonstruktioner i byrolådan om man inte får igenom sina krav. Iaf ska man ifråga sätta underliga beslut utan klargörande fakta bakom.

Samma sak som när Göran helt riktigt anser att det är skrämmande dålig info på väsentliga områden på superbilar man kan köpa för 1-2 mille.

Ja, det var väl skalan jag var lite petig på... Sorry! Var lite sur just då, men inget personligt. Tänkte på dethär med burar...

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Arne skrev:
Du får klaga till Per Schoultz, han som har hand om reglementen på SBF

tel. 08-626 33 03
email: per.schoultz@sbf.se

Eller ska vi skriva ett gemensamt brev?

"Synd" att man redan har byggt bur ifall man får igenom nån ändring/undantag..

Precis detta har jag redan gjort!

Väntar med spänning på svaret! Lovar att återkomma när jag fått detta. Håll tummarna för mig!!

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Har idag pratat med Per på SBF och vi konstaterade följande:

Min bil har inga fjäderbenstorn. Därmed behövs givetvis inte heller stagen till dessa.

Min bil är och skall förbli gatregad. Detta innebär att SBP's krav går före SBF's. Enligt Per så kommer de förmodligen inte att godkänna varken Toyotastag eller hjälmkrossarstag då detta stör insteget i bilen. Det bästa är att prata med någon på bilprovningen på den station man kommer att besiktiga. De får sen avgöra vilka rör som de kan godkänna och inte. De rör som de inte kan godkänna kommer inte heller SBF att kräva! Detta under förutsättning att bilen är besiktigad, skattad vid vagnboksbesiktningen.

Min bil är regad för 2 pers, och det innebär att staget från bakre fjäderbenslagringen till foten på huvudbågen inte är ivägen, samt att jag måste sätta en extra sträva innanför dörren på ett sätt som inte stör insteget i bilen. Denna kommer att placeras långt ner innanför tröskeln.

Märk väl att jag skrivit MIN BIL överallt då detta gäller under MINA förutsättningar.

Tack till Per som svarar snabbt och sakligt samt till hela SBF som har förstått dilemmat för oss som har gatregade racebilar! thumbs up

Mantorp
Här sen Nov 2002

Rikard Carlsson skrev:
Har idag pratat med Per på SBF och vi konstaterade följande:

Min bil har inga fjäderbenstorn. Därmed behövs givetvis inte heller stagen till dessa.

Min bil är och skall förbli gatregad. Detta innebär att SBP's krav går före SBF's. Enligt Per så kommer de förmodligen inte att godkänna varken Toyotastag eller hjälmkrossarstag då detta stör insteget i bilen. Det bästa är att prata med någon på bilprovningen på den station man kommer att besiktiga. De får sen avgöra vilka rör som de kan godkänna och inte. De rör som de inte kan godkänna kommer inte heller SBF att kräva! Detta under förutsättning att bilen är besiktigad, skattad vid vagnboksbesiktningen.

Min bil är regad för 2 pers, och det innebär att staget från bakre fjäderbenslagringen till foten på huvudbågen inte är ivägen, samt att jag måste sätta en extra sträva innanför dörren på ett sätt som inte stör insteget i bilen. Denna kommer att placeras långt ner innanför tröskeln.

Märk väl att jag skrivit MIN BIL överallt då detta gäller under MINA förutsättningar.

Tack till Per som svarar snabbt och sakligt samt till hela SBF som har förstått dilemmat för oss som har gatregade racebilar! thumbs up

Snyggt jobbat Rikard! och SBF med Per i spetsen...

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag var iväg och "förbesiktigade" bilen för vagnbok till nästa år, alltså får att ha koll på vad som behöver ändras i vinter.

I mitt fall (924:a med gammal bur) så slapp jag komplettera med sträva till fjäderben, slapp extra dörrsträva, slapp toyotastag och slapp hjälmkrossarstag. Däremot ska jag kompletera med stag mellan huvudbågen vid dörrsträva och bakåtsträvan nära fotplattan.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Var du hos Sigge Skålberg? Har du hans nummer i så fall? PM'a gärna!

SBF's "nya" burkrav. :-(
<<   1, 2
4193 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande