Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 3,0 -95 Clubsport (såld) | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (17958 totalt) |
Efter en hel sommar utan bil så har man nu skaffat sig något nytt att leka med.
Tog klivet till nästa modell av M3án (har tidigare åkt m3 e30). Jag anser som så många andra att detta är riktigt mycket bil för pengarna. Planen är att åka på Bmwsc banträffar och lite konbana under 2009. Bilen är en avusblå -95 som gått 18500mil. Den enda modifieringen idagsläget är att det sitter en coiloversats från H&R. I övrigt så är bilen i ett mycket fint orginal skick - vad jag vet. Har givetvis lite planer till vintern. Nya bussningar i fram och bakvagn Nya bussningar till vxl länkaget Tror det blir ett rostfritt Köhler avgas med katersättare Ställbara topplager Nya bromsbelägg 17" el 18" med r-däck av någon motorsportigare modell _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
|
||||
Tackar
Millwaytopplager inhandlade av Martin Skoog. Snabba bud - 2 min efter annonsen kom ut En nackdel som jag upplever är att det är ganska långa styrväxel vilket leder till att man får ratta ganska mycket. Finns det något enkelt sätt att åtgärda det på? Går det att montera en styrväxel från någon annan Bmw modell som är bättre? _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
Mkt snygg bil du köpt! Har själv haft en 95:a som hade gått 7800 mil, helt underbara bilar att köra. Perfekt banbil om du frågar mig....
Lycka till med bygget _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
[quote="Claus"]Efter en hel sommar utan bil så har man nu skaffat sig något nytt att leka med.
Tog klivet till nästa modell av M3án (har tidigare åkt m3 e30). Jag anser som så många andra att detta är riktigt mycket bil för pengarna. Planen är att åka på Bmwcs banträffar och lite konbana under 2009. Bilen är en avusblå -95 som gått 18500mil. Den enda modifieringen idagsläget är att det sitter en coiloversats från H&R. I övrigt så är bilen i ett mycket fint orginal skick - vad jag vet. Har givetvis lite planer till vintern. Nya bussningar i fram och bakvagn Nya bussningar till vxl länkaget Tror det blir ett rostfritt Köhler avgas med katersättare Ställbara topplager Nya bromsbelägg 17" el 18" med r-däck av någon motorsportigare modell JAG FÅR SPEL. Hur lyckas ALLA andra hitta o köpa bilar som jag letar efter och vill ha ?!!! Vet ni någon ny unik sida där alla kan fynda eller Ser helt underbar ut precis vad jag vill ha ! Svin :P Lycka till med allt ! _________________ Pierre Gardebrand |
||||
Du har redan den kortaste styrväxeln som finns på E36, 3 varv mot 3,5varv på 316-328 och M3 3,2. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Trevlig bil, det är som du säger mkt sportbil för pengarna tycker jag... Och HELT rätt färg dessutom...
Lycka till! _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Hej Mattias Det var en mycket snygg / prydlig bil du fått tag på , Grattis! Utan att inkräkta för mycket i din tråd så vill jag försöka spinna vidare på det här med snabbare styrväxel, vad gör man åt detta ? Z3 har tydligen 2,7 varv men det beror på att styrutslaget är begränsat inte på att den är snabbare. Finns det några fler alternativ? - Nicklas , du har ju stenkoll på det mesta ang E36, vad göra? Med vänlig hälsning Calle _________________ Calle Olsson |
||||
Sellholm bygger om styrväxlar och det går att korta ner en del. Jag var inne på det tidigare men jag märker det mest i konbanor, på större banor upplever jag orginal utväxlingen helt ok. / John
_________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
Z3 har samma styrväxel med 3,5 varv som alla E36 (förutom M3 3.0) med styrbegränsare som sagt.
Sellholm kan bygga om till kortare men det kostar en riktigt bra slant, det finns även utväxlingar man sätter på rattstången typ http://www.abrmotorsport.se/shopen/i Jag har tre varv på min och tycker det är riktigt lagom när det börjar gå fortare, på Fredriks rallycrossbil är det inte fullt två varv och den blir väldigt nervös i högre fart. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Hej
ok, på min Alpina sitter det troligen en std E36 med 3,5 varv. Utväxlingen du länkade till Nicklas såg proffsig ut. Jag missade en del mattelektioner i skolan men jag räknar så här: 3,5 varv mellan stoppen / 1,5 utväxling ger = 2,3333 rattvarv? Det är kanske lite väl bra? Men en E30 har väl 4 varv mellan stoppen , det borde vara bättre: 4,0 / 1, 5 = 2,666 och eftersom E36 styrväxlar ofta monteras på E30 så borde det väl gå att göra tvärtom? Tänker jag rätt? _________________ Calle Olsson |
||||
Va roligt med alla positiva komentarer
Idag kördes bil till rekondaren för att få en ordentlig polering och lackförsegling innan den ställs in i garaget. Jag tror inte den blir så mycket snabbare men det är roligt när det är lite putts på grejerna.
okay - om det är det enda alternativet så känns det som det kan bli ganska dyrt. Mycket camber brukar väll gör att det känns lite bättre? Givetvis inte påverka rattutslaget men ändå göra så att det reagerar lite snabbare på rattrörelse? Tack på förhand / Mattias Claus _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
Tror det brukar bli 25 och 50% reducering, så 3,5 / 25% = 2,625 borde bli ganska lagom. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Trevligt! Ja vi kan nog säkert byta lite erfarenheter allt eftersom _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
Ser att du söker garage i Gävle.
Jag skall flytta ur mitt garage den här månaden så där finns en plats ledig. Man ser lite hur garaget ser ut i min biltråd. Tel 070-3193628 ifall du skulle vara intresserad. _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||||
Jag skulle tro att du menar samma som Niklas Sandström visade på. http://www.abrmotorsport.se/shopen/i _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
Jag har ett svårt beslut att fatta.
Jag funderar på att antingen beställa ett rostfritt avgas från grenröret och bakåt från Köhler eller 2 st Sparco el Recaro skalstolar. Undrar vilket av följande som jag har mest nytta av. Märker man stor skillnad av att byta avgas på en bil att detta slag. Det som sitter på från fabrik väger ju iaf väldigt mycket. Priset på dem är ungefär detsamma dvs runt 9- 10tkr. Det är mycket man vill handla så man lär ju prioriera lite. _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
En stol åtminstone hade jag satsat på och med 4 el 6p bälte. Ska själv kolla om det går
göra någon vettig bältesinfästning i hatthyllan. Viktbesparingen på avgassystemet kan väl knappast göra underverk...vikt på rätt ställe är det ju...långt ner. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 3,0 -95 Clubsport (såld) | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (17958 totalt) |