Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Understyrd 944? (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
3821 besök totalt
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Man tackar thumbs up !
Som alltid så kan man väll få dessa fenomen att arbeta både med o mot föraren !
Men det är ju bra att veta deras betydelse så kanske man ken förstå när bilen beter sig på ett visst sätt o varför den gör det !

Har tänkt att pula lite med väghållningen i vinter på min kärra.
Bilen har en liten tendens till understyrning. Förmodligen så skulle nog en biltillverkare kalla det för säkert uppträdande . Men jag skulle vilja ha bilen lite "vassare" i kurvorna.
Har funderat på om däcken kan ha en roll i detta. Det är ju inte så mycket kusar i min bil så att det är befogat att ha bredare däck bak (men det är snyggt thumbs up ).

Var tror ni att jag ska angripa mitt problem med understyrning?
Mjukare fjädrar fram, för att vinna grepp där? Det som talar emot är om det är rätt att göra bilen mjukare!?
Hårdare krängare bak, för att "minska" greppet där? Låter ju skumt att ta bort grepp där det fins, men det kanske är rätt!?
Båda lösningarna borde leda till en neutralare bil, så båda sätten kanske är rätt (eller helt fel) !
Vad tror ni?

(Bort se från att det är jag som gör fel när jag kör, för så är det säkert )

NS BTG: 9.10.21

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik,

Kan du ha bredare däck fram och går det att justera camber?

Sen är det svårt att ge förslag på en lösning om du inte ger en mer detaljerad beskrivning till när den understyr.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jo, det går nog att köra med andra dimensioner på däcken. Testade att köra med helt andra däck o fälgar på ett banmöte i somras. Det blev väll något bättre men tendensen fins kvar (205;or runt om).
Understyrningen märks mest i långa svepande kurvor typ Parisen på mantorp. Där ligger jag hela vägen med något förmycke styrutslag med hasande framhjul (jämn gas).
Innan jag bytte dämpare (idag Club) så tyckte jag att bilen svarade mer på när jag styrde den med gasen, det var lättare att balansera den i kurvor typ Parisen o jag tyckte att den styrde in bättre i kurvorna.
Vad tycker ni om mitt sätt att resonera om att få bilen under/överstyrd då?

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik C skrev:
Jo, det går nog att köra med andra dimensioner på däcken. Testade att köra med helt andra däck o fälgar på ett banmöte i somras. Det blev väll något bättre men tendensen fins kvar (205;or runt om).
Understyrningen märks mest i långa svepande kurvor typ Parisen på mantorp. Där ligger jag hela vägen med något förmycke styrutslag med hasande framhjul (jämn gas).
Innan jag bytte dämpare (idag Club) så tyckte jag att bilen svarade mer på när jag styrde den med gasen, det var lättare att balansera den i kurvor typ Parisen o jag tyckte att den styrde in bättre i kurvorna.
Vad tycker ni om mitt sätt att resonera om att få bilen under/överstyrd då?

om du har fått kasande framhjul så skall du öppna upp styrningen för att återfå grepp, räcker inte det så gå av gasen lite.

De ny dämparna kan ha gett mer grepp bak och/eller mindre fram samt att om bilen är hårdare så kanske det inte blir lika mycket lastväxel när du arbetar med gasen.

Sen kanske det är så att du går in i kurba mycket snabbare idag, kanske lite för snabbt och får oundviklig understyrning eller så kanske du styr in för häftigt så bilen inte hinner sätta sig och sedan kompenserar du det med att styra litte ytterligare. Egentligen omöjligt att svara på utan att åka med men du kanske känner igen ngn av situationerna?
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
"om du har fått kasande framhjul så skall du öppna upp styrningen för att återfå grepp, räcker inte det så gå av gasen lite. "

Det är ju det här som är problemet! Att jag får hålla på o göra "omtag" o leta efter fäste för framhjulen som jag inte behövde göra tidigare.

"De ny dämparna kan ha gett mer grepp bak och/eller mindre fram samt att om bilen är hårdare så kanske det inte blir lika mycket lastväxel när du arbetar med gasen. "

o vad är då mest rätt? Minska greppet bak, eller öka fram?
Helt klart så har lastväxlingen minskat, så det är nog förklaringen till att den svarar mindre på "gasstyrning"

"Sen kanske det är så att du går in i kurba mycket snabbare idag, kanske lite för snabbt och får oundviklig understyrning eller så kanske du styr in för häftigt så bilen inte hinner sätta sig och sedan kompenserar du det med att styra litte ytterligare. Egentligen omöjligt att svara på utan att åka med men du kanske känner igen ngn av situationerna?"

Försöker att köra så mjukt som möjligt. Bromsa ner farten innan kurvan o köra mig i genom.
Men känslan är lite som du skriver. Det går så snabbt att understyrning är oundviklig. Men hur gör jag då för att få bilen mer neutral? Jag vill ju inte sänka farten !

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Vi kanske ska flytta över det här om Fredriks understyrning i en egen tråd?

Jag vet exempel på 944 där det gjort "underverk" ( ) att bara justera toe. Hur ligger du till med hjulvinklar i framvagnen?

Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Har 0 i toe. Mest för att spara däck.
Ursäkta att det blev en ren "inställnings" fråga av denna tråd! Men det går ju lite hand i hand med körtekniken.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Fredrik C skrev:
Har 0 i toe. Mest för att spara däck.
Ursäkta att det blev en ren "inställnings" fråga av denna tråd! Men det går ju lite hand i hand med körtekniken.

mmm, det är nog helt ok. Den jag var med och ställde om (telefonsupport) stod rätt mycket toe-in från början. Vi oxo ställde om caster till "max" (lätt justering att göra). Camber blev inte justerat då.

Camber & Caster? Någon risk att dom blev förändrade till det sämre i samband med bytet av fjäderben?

Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det är cupben så cambern kan jag justera rättså mycke! Har minskat den något mot vad jag hade från början, o det blev till det bättre.
Vilken av alla vinklar är castern nu igen?!
Mitt resonemang om hårdheten fram vs bak då? Vad tror du om det Pär?

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Fredrik C skrev:
Vilken av alla vinklar är castern nu igen?!

Håll armarna rakt ut , framåt............böj upp underarmarna rakt upp, som fjäderben.........gör sedan en kaströrelse....det är caster.
(Jag pratar om dina egna armar, där händerna sitter i änden och inte bärarmar) ........

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Lite gympa ska ju vara nyttigt när man har setat för länge framför datorn. Å vad skönt det var !

Borde inte ha påverkats av benbytet

Detta påminner mig om när man går till läkaren för att röntga armarna! Då ser man benen !

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik C skrev:
Det är ju det här som är problemet! Att jag får hålla på o göra "omtag" o leta efter fäste för framhjulen som jag inte behövde göra tidigare.

Du skall ju inte behöva göra ngt omtag över huvud taget, och tanken är att du öppnar upp styrningen tills du hittar grepp igen, kör du på gränsen så måste du leta efter alternativt låta de understyrande framhjulen bromsa dig igenom kurvan. Jag skulle gissa att du kör fortare in i kurvan med det nya chassit, kanske för fort och sedan styr du mer istf mindre då det börjar understyra. Inte alls säkert att det går långsammare än tidigare dock.

Fredrik C skrev:
o vad är då mest rätt? Minska greppet bak, eller öka fram?Helt klart så har lastväxlingen minskat, så det är nog förklaringen till att den svarar mindre på "gasstyrning"

om du kan så skall du öka greppet fram, minskar du det bak har du förvisso fått en mer välbalanserad bil men du har minskat det totala greppet vilket innebär att det går långsammare.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Fredrik C skrev:

Detta påminner mig om när man går till läkaren för att röntga armarna! Då ser man benen !

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

johann skrev:
om du kan så skall du öka greppet fram, minskar du det bak har du förvisso fått en mer välbalanserad bil men du har minskat det totala greppet vilket innebär att det går långsammare.

Det där är inte riktigt så som jag förstått det, i alla fall om man ändrar greppet genom att göra fjädringen mjukare eller hårdare och vägen är någorlunda slät.

om man sätter tex hårdare fjädrar eller kränghämmare bak så är det ju inte så att man försämrar fästet bak och därmed försämrar totala greppet. Det man gör är att låta bakändan ta upp mer av viktförskjutningen vid kurvtagning. Man får visserligen mindre grepp bak, men man får samtidigt lika mycket mer grepp fram. Så totalt sett har man inte förlorat nåt.

Sen att man kanske ändå vill ha så mjuk fjädring totalt sett som möjligt är en annan sak. Men hur mycket bettre grepp har en mjukare bil än en hårdare under förutsättning att alla andra parametrar är likvärdiga?

Eller är jag helt ute och cyklar här?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

bort, frågan var redan stäld

Vressel
Här sen Apr 2003

ojay skrev:
johann skrev:

Det där är inte riktigt så som jag förstått det, i alla fall om man ändrar greppet genom att göra fjädringen mjukare eller hårdare och vägen är någorlunda slät.

om man sätter tex hårdare fjädrar eller kränghämmare bak så är det ju inte så att man försämrar fästet bak och därmed försämrar totala greppet. Det man gör är att låta bakändan ta upp mer av viktförskjutningen vid kurvtagning. Man får visserligen mindre grepp bak, men man får samtidigt lika mycket mer grepp fram. Så totalt sett har man inte förlorat nåt.

Sen att man kanske ändå vill ha så mjuk fjädring totalt sett som möjligt är en annan sak. Men hur mycket bettre grepp har en mjukare bil än en hårdare under förutsättning att alla andra parametrar är likvärdiga?

Så har jag också förstått att det är. Mer vikt på en sida innebär mer grepp.

Men vad jag också förstått är att 1 kg vikt från 100 kg till 101 kg ger en större ökning i grepp (eller iaf en annan ökning i grepp ) än en från 150 kg till 151 kg (under förutsättning att däckets kontaktyta ändrar sej). Så totalgreppet förändrar sej oftast om man ändrar viktförskjutningen på grund av att däckets grepp är en (ickelinjär avtagande) funktion av lasten.

Så det hela handlar om att ställa in bilen så rätt vikt förskjuts till rätt ställe vid rätt tidpunkt.

Busenkelt .......
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

ojay skrev:
johann skrev:

om du minskar greppet bak men inte ökar det fram eller vice versa så blir det alltid som jag sagt. Om man däremot minskar grepp bak och ökar fram så kan det ske utan minskining av totalt grepp och då har en mer välbalanserad bil med samma grepp, dvs det går fortare. Detta kan t ex åstadkommas med hårdare krängningshämmare bak.

om du istället skulle öka greppet fram och bibehålla det bak så du får en balanserad bil så har du ökat det totala greppet OCH förbättrat balansen, då går det ännu fortare. Detta kan t ex uppnås med bredare däck, bättre camber, etc.

För övrigt ser jag inte hur ditt inlägg på ngt sätt skulle motsäga sig mitt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

ojay skrev:

Nix, jag tror du har ett vägvinnande spår

Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
ojay skrev:

Nix, jag tror du har ett vägvinnande spår

om nu högre tryck ger bättre grepp och hårdare fjädrar bak ger mindre grepp så borde väl hårdare fjädring bak ge mindre viktförskjutning bakåt? Eller rättare sagt mer vikförskjutning framåt, men det var kanske det ni menade?
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Fredrik C skrev:

Har tänkt att pula lite med väghållningen i vinter på min kärra.
Bilen har en liten tendens till understyrning. Förmodligen så skulle nog en biltillverkare kalla det för säkert uppträdande . Men jag skulle vilja ha bilen lite "vassare" i kurvorna.
Har funderat på om däcken kan ha en roll i detta. Det är ju inte så mycket kusar i min bil så att det är befogat att ha bredare däck bak (men det är snyggt thumbs up ).

Var tror ni att jag ska angripa mitt problem med understyrning?
Mjukare fjädrar fram, för att vinna grepp där? Det som talar emot är om det är rätt att göra bilen mjukare!?

om vi skippar teoretiserandet en stund och går den snabba vägen, så tror jag att den bästa lösningen att
minska eventuell understyrning på din bil är att skaffa en hårdare (helst justerbar) krängningshämmare bak.

Jag har en sån på min 944 och bilen reagerar bra och konsekvent på ändringar. Vill jag ha överstyrt styvar jag upp ett snäpp,
understyrt åt andra hållet...thumbs up

Däremot funderar jag på hur det står till med dina hjulvinklar... En 944 S2 ska absolut inte vara
störande understyrd med samma däcksbredd fram och bak. Verkar skumt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:
Däremot funderar jag på hur det står till med dina hjulvinklar... En 944 S2 ska absolut inte vara
störande understyrd med samma däcksbredd fram och bak. Verkar skumt.

Så om vi skippar teoretiserandet lite så borde det bästa och snabbaste vara att se över hjulvinklarna?
Citera
Allmänt banåkaforum
Understyrd 944? (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
3821 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande