Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4948 besök totalt |
Nja.....lätta är dom ju inte..... ![]() VAD ÄR DET FÖR KPI-VINKEL PÅ DINA SPINDLAR..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag vet inte exakt... Jag kan kolla upp det. Jag gjorde en skiss lite på måfå, och kom fram till ca 4- 4,5 grader. Men en till fördel är att navet är mkt "grundt" så KPI- linjen landar strax utanför hjulmitten på anläggningsytan av däcket mot backen. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
ok.........du syftar mer på styradien (scrubben)........jag trodde du hittat en spindel med stor kpi som är nästan gratis.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag menar att KPI- vinkeln är stor.
Referat: KPI = Spindeltappens vinkel sett rakt framifrån, dvs. vinkeln mellan undre infästningen i spindeln och övre infästningen i spindeln. Nu kan jag endast referera till ett fåtal bilfabrikanter eftersom jag inte har haft intresset tidigare. Tex. Ford Taunus spindlarna som används mkt flitigt i tex Super 7 byggen. Dessa spindlar har mkt liten vinkel (vet inte exakt grad) jämfört med mina (ombyggda), detta i kombination med ett mkt "djupt" nav blir styrradien riktigt usel. ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Det är relativt..........5 grader brukar anses som minimum för en racebil..........spindlarna på novan är 17 grader.......... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Det är Corvette -88 och nyare..........castern vet jag inte på rak arm....har inte kommit till finjusteringen ännu.........än så länge är alla vinklar corvette orginal. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
jag försöker göra en skiss av en bil åt ditt chassi, men njae, jag tycker den är lite för lång för att det ska se proportionerligt ut.
dock valde jag att lägga friliggande täckta hjul =) dock ökar det väl den ofjädrade vikten lite, men formet är tänkt att ge downforce, eftersom friliggande hjul som inte är täckta genererar väl mängder med lift om jag inte minns fel. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Varför? Jag har alltid trott att det är optimalt med en KPI på 0 °. Styrningen blir tyngre och man får mindre negativ camber i kurvorna. Finns det några fördelar? _________________ Mikael Arnberg |
||||
Näää.........vad har du fått det ifrån..... ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() ![]() Jag måste erkänna att JAG HAR HAFT LITE FEL!!!!!! ![]() Nu har jag varit i garaget och mätat KPI-vinkeln på mina avkapade Ford Scorpio spindlar och säger det igen ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
dubbelpost..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hur har du räknat nu då.....?? Jag har varit i verkstaden och mätt lite. Som det sitter idag.......bara dit skruvat utan justering.........så är cambern 2 grader.........och castern ca8 grader. och DÅ ökar cambern på ytterhjulet när jag svänger. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
hmm. Med risk för att ha fel så påstår jag följande:
Vi tar din corvette framvagn som exempel. KPI: 17grader Caster: -8grader Camber: -2grader Vad jag menar är att "som exempel" så leker vi med tanken att du har obegränsad styrning >90gr(vilket inte går men bara för att kunna förklara..) Vrid framhjulet 90gr (toe in) eftersom det är ytterhjulet vi behandlar. Då kommer du att få en possitiv cambervinkel på 9gr eftersom skillnaden mellan KPI-vinkeln och Caster-vinkeln är just 9gr. Nu svänger man inte 90gr med framhjulen men 30gr är mer trovärdigt. Samma (toe in)rörelse fast med 30gr blir 33,33% av 90gr. Så tar man även 33,33% av de 9gr som skillde (KPI/caster) vid 90gr= 3gr. Med 2gr neg camber i utgångsläge kommer du att även plocka bort 33,33% av dom 2graderna= 1,32grader. Mao har du 3gr minus 1,32gr = 1,68gr POSSITIV Camber vis 30grader hjulvinkling på ytterhjulet. Rätta mig gärna om jag har fel ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Jag ska mäta mer...och kolla vad som verkligeh händer......för cambern ÖKA när jag svänger.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
fas t:
tror du tänker lite baklänges. om du vrider hjulen 90gr, så kommer din caster bli camber och vice versa och iom att du har mer caster än camber till att börja med, så kan aldrig cambern minska. på innerhjulet så kommer cambern att minska i samma utsträckning som den ökar på ytterhjulet. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Nej grabbar, Fas T har delvis rätt. Jag tror dock inte det blir riktigt lika illa som han säger (dock har han kanske gjort en liten tankegroda).
Jag testade just att på en penna montera ett visitkort som jag böjt till så den är vertikal när pennan lutar ungefär \. Rotera kring pennans axel och visst, pappret lutar efter en stund motsvarande positiv camber. Vinkeln efter vridning 90* blir en intressant resultant av kpi-vinkeln, castervinkeln och den vertikala linjen. ![]() Hursomhelst, den får positiv camber. Sen är frågan hur mycket det blir, men visst rör den sig från (i mitt fall 0) till positiv. Har man 0 som kpi-vinkeln och lite caster - så ökar camber-vinkeln vartefter man roterar hjulet "framåt". _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Har skissat lite. Vad man kan bli sne ibland när man försöker tänka tre-dimensionellt.
om kpi-vinkeln är större än caster-vinkeln får man positiv camber, om kpi-vinkeln är mindre än caster får man negativ camber (givet 0-camber från början). om man har lite camber, så dras bara denna vinkel bort på kpi dvs. efter 90-grader måste kpi-camber _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Kan ngn vänlig själ lägga upp en mattematisk formel så man kan hänga med!
![]() ![]() ![]() Bra praktiska exempel iaf. Men visst blir det svårt att försöka förklara det teoretiskt med praktik...Ja, ni är med va... ![]() ![]() |
||||
citat:
Kan ngn vänlig själ lägga upp en mattematisk formel så man kan hänga med! *borde kunna fixa denna själv men orkar inte * Hur var det nu med vinkelhaken Andreas???? ![]() Bra hjälpmedel för att se vad caster/SAI/camber påverkar varandra, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Enligt någon artikel jag läste i Racecar Engineering skulle KPI vara 0 °. Sedan tycker jag att det mest verkar medföra negativa saker. Men jag har bara varit intresserad av chassigeometri i några månader så det finns massor jag inte vet än. Har du lust att förklara varför man inte kan ha camber om KPI = 0? Givetvis ändrar man camber genom att luta på spindeln men då är ju fortfarande hjulaxeln 90 ° mot spindeln. Förklara gärna det där om casterjusteringarna också. ![]() _________________ Mikael Arnberg |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4948 besök totalt |