Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fas T - spindlar/camber/caster/KPI... (splittad tråd)
1, 2   >>
4948 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Fas T skrev:

Nu vet inte jag hur pass smidiga Jaguar spindlarna med nav är,


Nja.....lätta är dom ju inte..... ........men inte so dyra om man köper dom i England.



VAD ÄR DET FÖR KPI-VINKEL PÅ DINA SPINDLAR..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



ButterflyRacing skrev:
Fas T skrev:

Nu vet inte jag hur pass smidiga Jaguar spindlarna med nav är,


Nja.....lätta är dom ju inte..... ........men inte so dyra om man köper dom i England.



VAD ÄR DET FÖR KPI-VINKEL PÅ DINA SPINDLAR..??


Jag vet inte exakt... Jag kan kolla upp det. Jag gjorde en skiss lite på måfå, och kom fram till ca 4- 4,5 grader. Men en till fördel är att navet är mkt "grundt" så KPI- linjen landar strax utanför hjulmitten på anläggningsytan av däcket mot backen.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
ok.........du syftar mer på styradien (scrubben)........jag trodde du hittat en spindel med stor kpi som är nästan gratis.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Jag menar att KPI- vinkeln är stor.
Referat: KPI = Spindeltappens vinkel sett rakt framifrån, dvs. vinkeln mellan undre infästningen i spindeln och övre infästningen i spindeln.
Nu kan jag endast referera till ett fåtal bilfabrikanter eftersom jag inte har haft intresset tidigare. Tex. Ford Taunus spindlarna som används
mkt flitigt i tex Super 7 byggen. Dessa spindlar har mkt liten vinkel (vet inte exakt grad) jämfört med mina (ombyggda), detta i kombination med ett mkt "djupt" nav blir styrradien riktigt usel.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Fas T skrev:
Jag menar att KPI- vinkeln är stor.


Det är relativt..........5 grader brukar anses som minimum för en racebil..........spindlarna på novan är 17 grader..........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



ButterflyRacing skrev:
Fas T skrev:
Jag menar att KPI- vinkeln är stor.


Det är relativt..........5 grader brukar anses som minimum för en racebil..........spindlarna på novan är 17 grader..........


17 grader!!! Vad är det för spindlar? Vad kör du med för castervinkel? Tänkte att man vill ju inte ha possitiv camber då man svänger På Ytter hjulet mao...

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Fas T skrev:


17 grader!!! Vad är det för spindlar? Vad kör du med för castervinkel? Tänkte att man vill ju inte ha possitiv camber då man svänger


Det är Corvette -88 och nyare..........castern vet jag inte på rak arm....har inte kommit till finjusteringen ännu.........än så länge är alla vinklar corvette orginal.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



jag försöker göra en skiss av en bil åt ditt chassi, men njae, jag tycker den är lite för lång för att det ska se proportionerligt ut.

dock valde jag att lägga friliggande täckta hjul =) dock ökar det väl den ofjädrade vikten lite, men formet är tänkt att ge downforce, eftersom friliggande hjul som inte är täckta genererar väl mängder med lift om jag inte minns fel.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



ButterflyRacing skrev:
Fas T skrev:
Jag menar att KPI- vinkeln är stor.


Det är relativt..........5 grader brukar anses som minimum för en racebil..........spindlarna på novan är 17 grader..........


Varför? Jag har alltid trott att det är optimalt med en KPI på 0 °.

Styrningen blir tyngre och man får mindre negativ camber i kurvorna. Finns det några fördelar?

_________________
Mikael Arnberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Mikael Arnberg skrev:
Varför? Jag har alltid trott att det är optimalt med en KPI på 0 °.

Styrningen blir tyngre och man får mindre negativ camber i kurvorna. Finns det några fördelar?


Näää.........vad har du fått det ifrån..... .....En framvagn med lite axeltappslutning kan du inte ha camber på........och den blir okänslig för casterjusteringar...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



ButterflyRacing skrev:
Fas T skrev:
Jag menar att KPI- vinkeln är stor.


Det är relativt..........5 grader brukar anses som minimum för en racebil..........spindlarna på novan är 17 grader..........


He hehe!!
Jag måste erkänna att JAG HAR HAFT LITE FEL!!!!!!
Nu har jag varit i garaget och mätat KPI-vinkeln på mina avkapade Ford Scorpio spindlar och säger det igen KPI-VINKELN ÄR "RELATIVT" STOR, närmare bestämt 12,5grader (snacka om felkalkylering )!!!!!! Det blir att ha minst 10grader i caster och minst 1grad i neg camber för att inte få positiv camber på ytterhjulet då man svänger!!!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
dubbelpost..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Fas T skrev:
närmare bestämt 12,5grader ............Det blir att ha minst 10grader i caster och minst 1grad i neg camber för att inte få positiv camber på ytterhjulet då man svänger!!!!


Hur har du räknat nu då.....??

Jag har varit i verkstaden och mätt lite.
Som det sitter idag.......bara dit skruvat utan justering.........så är cambern 2 grader.........och castern ca8 grader.
och DÅ ökar cambern på ytterhjulet när jag svänger.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



hmm. Med risk för att ha fel så påstår jag följande:

Vi tar din corvette framvagn som exempel.
KPI: 17grader
Caster: -8grader
Camber: -2grader

Vad jag menar är att "som exempel" så leker vi med tanken att du har obegränsad styrning >90gr(vilket inte går men bara för att kunna förklara..)

Vrid framhjulet 90gr (toe in) eftersom det är ytterhjulet vi behandlar.
Då kommer du att få en possitiv cambervinkel på 9gr eftersom skillnaden mellan KPI-vinkeln och Caster-vinkeln är just 9gr.
Nu svänger man inte 90gr med framhjulen men 30gr är mer trovärdigt.
Samma (toe in)rörelse fast med 30gr blir 33,33% av 90gr. Så tar man även 33,33% av de 9gr som skillde (KPI/caster) vid 90gr= 3gr. Med 2gr neg camber i utgångsläge kommer du att även plocka bort 33,33% av dom 2graderna= 1,32grader. Mao har du 3gr minus 1,32gr = 1,68gr POSSITIV Camber vis 30grader hjulvinkling på ytterhjulet.
Rätta mig gärna om jag har fel

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Fas T skrev:
. Mao har du 3gr minus 1,32gr = 1,68gr POSSITIV Camber vis 30grader hjulvinkling på ytterhjulet.
Rätta mig gärna om jag har fel


Jag ska mäta mer...och kolla vad som verkligeh händer......för cambern ÖKA när jag svänger..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fas t:
tror du tänker lite baklänges.
om du vrider hjulen 90gr, så kommer din caster bli camber och vice versa och iom att du har mer caster än camber till att börja med, så kan aldrig cambern minska.
på innerhjulet så kommer cambern att minska i samma utsträckning som den ökar på ytterhjulet.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Nej grabbar, Fas T har delvis rätt. Jag tror dock inte det blir riktigt lika illa som han säger (dock har han kanske gjort en liten tankegroda).

Jag testade just att på en penna montera ett visitkort som jag böjt till så den är vertikal när pennan lutar ungefär \. Rotera kring pennans axel och visst, pappret lutar efter en stund motsvarande positiv camber.

Vinkeln efter vridning 90* blir en intressant resultant av kpi-vinkeln, castervinkeln och den vertikala linjen.

Hursomhelst, den får positiv camber. Sen är frågan hur mycket det blir, men visst rör den sig från (i mitt fall 0) till positiv.

Har man 0 som kpi-vinkeln och lite caster - så ökar camber-vinkeln vartefter man roterar hjulet "framåt".

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Har skissat lite. Vad man kan bli sne ibland när man försöker tänka tre-dimensionellt.

om kpi-vinkeln är större än caster-vinkeln får man positiv camber, om kpi-vinkeln är mindre än caster får man negativ camber (givet 0-camber från början).

om man har lite camber, så dras bara denna vinkel bort på kpi dvs. efter 90-grader måste kpi-camber

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kan ngn vänlig själ lägga upp en mattematisk formel så man kan hänga med! *borde kunna fixa denna själv men orkar inte *

Bra praktiska exempel iaf. Men visst blir det svårt att försöka förklara det teoretiskt med praktik...Ja, ni är med va...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Kan ngn vänlig själ lägga upp en mattematisk formel så man kan hänga med! *borde kunna fixa denna själv men orkar inte *

Hur var det nu med vinkelhaken Andreas????

Bra hjälpmedel för att se vad caster/SAI/camber påverkar varandra, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4293&highlight=vinkelhake

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



ButterflyRacing skrev:
Mikael Arnberg skrev:
Varför? Jag har alltid trott att det är optimalt med en KPI på 0 °.

Styrningen blir tyngre och man får mindre negativ camber i kurvorna. Finns det några fördelar?


Näää.........vad har du fått det ifrån..... .....En framvagn med lite axeltappslutning kan du inte ha camber på........och den blir okänslig för casterjusteringar...


Enligt någon artikel jag läste i Racecar Engineering skulle KPI vara 0 °. Sedan tycker jag att det mest verkar medföra negativa saker. Men jag har bara varit intresserad av chassigeometri i några månader så det finns massor jag inte vet än.

Har du lust att förklara varför man inte kan ha camber om KPI = 0? Givetvis ändrar man camber genom att luta på spindeln men då är ju fortfarande hjulaxeln 90 ° mot spindeln.

Förklara gärna det där om casterjusteringarna också.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Fas T - spindlar/camber/caster/KPI... (splittad tråd)
1, 2   >>
4948 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande