Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mycket vågar man lätta en bil till bankörning?
1734 besök totalt
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Hej!.

Eftersom jag är helt inkompetent med uppgradering av min motor i min Audi 80 -89, så funderar jag på att lätta bilen till bankörningar.

Tänkte att man kan plocka ur passagerarstol, reservhjul, etc och kanske baksätet oxå?.. men sen kom jag på att baksätet kanske fyller en funktion för att styva upp bilen oxå?... eller?

Vill inte ha en sne bil efter en körning där jag inte kan få tillbaka baksätet menar jag

Med lite tur kanske man kan spara en 25-30kg minst?
Har ingen aning om hur mycket en stol o baksäte kan väga.. eller reservhjulet =)

edit : är man riktig hardcore kanske man ska veva ner alla rutor oxå för lägre cg ;D

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Borde inte vara några bekymmer med baksätet, men man vet ju aldrig med gamla Audi
Behöver du tips och hjälp är vi några tokiga bilnissar här i Linköping...

Forshaga
Här sen Dec 2002

Du kan lugnt kasta ur allt du kan få loss......
och omduinte vill ha rutorna uppe......så kan du lika bra köpa en uppsätning dörrar...som du plockar ut allt löst i.

Jag tror dock inte det är värt jobbet.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

om bilen inte är sönderrostad så är nog inte risken så stor att du inte skulle få tillbaka baksätet om du river ur det (ja, förutsatt att du håller dig på vägen).
Men batteriet borde väll gå att plocka ur?
Bara man får starthjälp och sedan varvar motorn så den går på generatorn hela tiden så borde det väll funka, det är juh trots allt fullgas lag på bana som gäller
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Andrew Petrykowski skrev:
Men batteriet borde väll gå att plocka ur?
Bara man får starthjälp och sedan varvar motorn så den går på generatorn hela tiden så borde det väll funka, det är juh trots allt fullgas lag på bana som gäller
Generatorn kan må dåligt av att inte ha ett batteri att arbeta mot.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Antar att du har en sedan? I den har baksätet inte någon uppstyvande fuktion alls. Det består mest av skum.. Så var det i alla fall på min audi 90 och det är ju samma bil egentligen.. Så lätta så mycket du kan!

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Har lättat bilen 260kg i år (inkluderar +45kg bur) och har planer för ca 100 kg till i vinter och den har alldrig varit starkare i karossen än vad den är nu

Normala baksäten har ingen som hellst funktion för bilen förutom att passagerare skall ha något mjukt att sitta i. Det finns massor av sätt att ta vikt på en standard bil.
Men: om du tar ur stolar så är inte bilen sbp godkänd såvida den inte är regbesiktad för detta. Kan vara en grej att tänka på vid bankörning med sbf-prova på licens. Fler och fler försäkringsbolag drar ju öronen åt sig.

Frågan är ju hur mycket du vill plocka ur?

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Ett litet tips innan du börjara bara! Tänk på var i bilen du upplever mest tyngd. Så att du inte i ren iver lättar baken tokbra bara för att upptäcka att det var i nosen den var tung...

Jag vet en man som lättade sin M5 tokmycket i bak och efter ett par varv på banan fick kasta tillbaka tunga grejor i skuffen för att övh ha någon så när balans i bilen...

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Hej igen!. Tackar för svaren!

Min bil har ingen rost alls nästan *peppar peppar*, och det är en sedan jo!.
Funderar på det där med sätet.. Om man har en träplanka som man kallar säte då?... eller måste det ha ett litet ryggstöd oxå?

Tänkte inte riktigt på det där med vikten faktiskt, om det är något audi är känt för, så är det väl motorplaceringen framför frontaxeln på framhjulen, mao väldigt framtung.
Jag vill ju få en lättare bil, men då blir den ju troligen ännu mer framtung, kanske bäst o låta bli?..

om man ändå vore lite händig :/

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

AndreasNystrom skrev:

Hear, Hear!!

Mvh/Micke "tummen mitt i pannan!"

Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003

Hehe...

Kul att någon verkligen vågar erkänna det....

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Ifjol så tog jag ur passagerarstol, baksäte, reservhjul och vertyg/domkraft inför en banträff på mantorp. Dessa prylar vägde 80kg på min bil....

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nu gäller det att hålla tungan i rätt mun.
om vi nu lättar mycket bak kommer bilen blir hårdare fjädrad bak så man måste anpassa fjäderingen till vikten för att behålla balansen i bilen.

Men att lätta bilen är det biligaste och bästa sättet att få bettre prestanda dåde va gäller svänga och rakt fram.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

fuling skrev:
Men att lätta bilen är det biligaste och bästa sättet att få bettre prestanda dåde va gäller svänga och rakt fram.

Är man banåka nybörjare är väll övning bättre?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Är man banåka nybörjare är väll övning bättre?

Självklart, gäller alla. Men man behöver ju inte göra det svårare än nödvändigt. Hmm skall jag säga
Bilskrället går inte fortare än kringelhållarens kapasitet.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:
Ett litet tips innan du börjara bara! Tänk på var i bilen du upplever mest tyngd. Så att du inte i ren iver lättar baken tokbra bara för att upptäcka att det var i nosen den var tung...

Jag vet en man som lättade sin M5 tokmycket i bak och efter ett par varv på banan fick kasta tillbaka tunga grejor i skuffen för att övh ha någon så när balans i bilen...

Jepp, håller med thumbs up

Jag kör helst med full tank o reservhjulsbaljan o-tömd.

1734 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande