Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4857 besök totalt |
burbyggare. priser och leveranstider. hur bra är dom?.
ringde runt igår till ett antal burbyggare (certifierade) och fick lite kostnadsförslag och leveranstid. väldigt preliminära s.a.s. det som gäller är cr-mo och buren blir med så få rör som möjligt ( av utrymmesskäl förstås) bröderna båge 20-25000:- ex moms. väntetid ca 8-9 veckor rallyprodukter 15-25000:- ex moms. väntetid ca 9-10 veckor gunnarsjö 15-20000:- ex moms. 3-4 veckor. ringde ytterligare 2st som inte ens hade lust att göra jobbet ![]() monteringstiden låg på ca 1-2 veckor för samtliga. är det ngn som har bra erfarenheter av dessa 3 och allra helst vill jag veta hur duktig gunnarsjö (ex rolfstorps smide) är iom att leveranstiden ligger bäst till. tilläggas kan att ingen av dessa har gjort en bur till elise/speedster förut och endast br båge visste vad det var för bil. helst hade jag som vanligt velat byggt bågen själv, men certifieringen sätter stopp för det. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re: burbyggare. priser och leveranstider. hur bra är dom?.
Varför i hela friden skall du ha en certifierad båge???? Det finns det väl ingen som helst anledning till??? (Förrutom om det krävs ha helbur av säkerhetsskäl eller tänker tävla i en klass som kräver det och du sammtidigt vill ha kvar viktfördelen du får med CrMob stål+undantag från reglem med certifiering jmfrt med vanlig bonnastålbur) En sak om du skall ha fullbur och bilens konstruktion kräver så många undantag att det blir svårt att få den godkänd. När det gäller båge för roadsport så är kraven på den minimala! När det gäller bur måste den vara SBF godgänd. Då det kan vara svårt att fixa detta på en elise (t.ex. att svetsa fast 3mm stålplattor i Aluchassit) så rekomederar jag att du läser SBFs gemensamma tekniska regler. gör en ritning efter dessa regler. Men ta och skippa toyotastag, hjälmkrossarstag etc. Och gå sedan med ritning+bil till den besiktningsman som skall godkänna det hela och prata med honom om det är OK, eller vad du måste ändra. Prata sedan med registreingsbesiktningen på SBP och dubbelkolla att även de OK:ar med tanke på utrymmnigsmöjligheter. Sedan vet jag att det finns folk i MGCC som har satt båge i elsie, kolla med dem (www.mgcc.nu) och attt det i england fins allt från bågar till certifierade iskruvsburar. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
kanske skulle klargjort att detta gäller en bil för racing, så sbp kan vi glömma.
men iaf, om jag bygger buren själv, så måste jag använda en av sbf sanktionerade modeller som visas i gtb. har nu lusläst GT och kommit fram till att det finns ett flertal undantag och alternativ ang burdragningen. 1. volvostaget/hjälmkrossarstaget får dras bakåt till strävan för bakre hjulupph. istället för den främre längsgående strävan. 2. toyotastaget behövs inte om det inte gör ngn nytta. detta med svetsade fästplattor i karossen är inte helt sant. i reglementet på GT 5.8.1.10 förstärkningsplattor: metallplattor fixerade i chassit på vilka buren monteras. detta innebär att det inte behöver vara stål. det som står i GT 5.8.2.2.2 är att fästytorna skall vara förstärkta med en metallplatta på 120cm2 med 3mm tjocklek däremot skall burens fastsättningsplattor vara i stål. hmmmm. ju mer jag läser GT, ju mer finesser finner man i det. kommer nog att bygga buren själv iaf. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
ja har alltid haft för mig att brödernabåge och rallyprodukter e samma firma??
För drygt 10 år sen så var jag hos Rolftorp och fick en bur till en asconaB krökt iof i vanligt burrör en den var väldigt väl gjord med fin passform men sen så har jag hört dom som har fått hem bur från Rolftorp och tyckt att det inte har passat nåt vidare.Men det är ju stor skillnad när man kan justera den exakt efter bilen |
||||
menade kbt när jag skrev rallyprodukter ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Min "hemköpta" bur som jag beställde från Rolfstorp var det smått sjukt bra passform på.(E30) Men det handlar ju mkt om hur petig man är när man kapar och testar själv vid imonteringen oxå...
![]() |
||||
Han har byggt min bur.......men han har bara cert för dragracing. Men måste du inte ha cert.......kan han rekomenderas.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
ok, trodde att han hade cert för racing oxå.. Pratade men honom igår och då sa han på att han hade byggt bur till en bil som skulle gå i nån V8 klass? (Kommer inte ihåg exakt vad han sa.. ![]() ![]() Men han är ju helt klart mest känd inom dragracingvärlden, då kanske främst med det egna teamet Mousetrapracing, men han har ju även haft ett finger med i spelet i bl.a. SBM Racings Hyundai m.fl. _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||
har pratat med en besiktningsman och dryftat problemen med min bur och han trodde inte att det skulle vara ett problem med ändringarna.
så jag bygger buren själv, men inte i cr-mo utan vanliga stålrör. f.ö. så kommer buren att väga ca 30-35kg. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Ja....det är min bil.......Nova -65 för V8 Challenger....... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Funderar på att göra samma sak. Frågan är väl bara hur stor nytta detta rör kommer att göra? Hamnar inuti en triangel... _________________ Rikard Ahlin |
||||
Rolfstorp byggde en väldigt fin huvudbåge/strävor/diagonalstag/bältesstag-kombination till min RX-7:a för två år sen. Mycket fin passning och snyggt gjort. Snabbt gick det också... Lackering av den fick jag dock fixa själv!
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4857 besök totalt |